Hur ser ni på att OnePlus fuskar och ljuger om 5:ans kamera?

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Nogger, 23 jun 2017.

Taggar:
?

Är du nöjd med hur OnePlus 5 har ljugit om sin kamera?

  1. Ja

    11,1%
  2. Nej

    88,9%
  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Mobila syntestiska testar skall spegla verkliga dagliga användande är rent bullshit enligt mig. Hur kan ett syntestisk test avgöra vad varje person dagliga användning? Alla använder sin mobil annorlundare och det är omöjlighet att veta vad varje person gör med sin mobil. Om dess mobila syntestiska tester stämemr till 100% och speglar verkligheten. Då skall alla ha samma betteritid! Hur kommer det sig alla har olika batteritid då?

    Både mobil/PC cpu/gpu har max TJ max temp som gör hur länge det kan gå i full hastighet innan den throttlar ner. Så chansen att en mobil överhettas p.g.a den går i full hastighet hela tiden vid benchmark och går sönder är lika med noll.

    Så länge både cpu/gpu går i max hastighet som vad den klarar anser jag inte att det är fusk. Om koden gör att den går i högre hastighet än vad den är menad och då är det fusk.

    Om man inte vill se vad nya uppdaterade hårdvaran fulla pontential och då ska man inte bry sig om poäng på benchmarks. Tycker det är ironiskt, folk byter mobil hela tiden för få ny hårdvara och bättre prestanda. Men samtidigt accepterar man inte vad den nya hårdvaran klarar vid fulla pontential.
     
    katho gillar detta.
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Självklart är det fusk om den ställer om hur den fungerar bara för att den känner av att en app har namnen Antutu Benchmark eller Geekbench (nej den går inte sönder men drar för mycket batteri och utvecklar för mycket värme jämfört vad som skulle vara accepterat av kunderna vid normal användning).

    Exakt samma typ av fusk som VW gjorde med utsläppen på dieselbilarna: detekterar och beter sig annorlunda vid tester än annars.
     
    flipp gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Här sker det hängningar märker jag. Nästan lite medeltida känsla.;)

    Jag säger såhär:

    1. Den kamerahysteri som råder idag leder till konsekvenser, t.ex den här vansinniga idén om "optisk zoom" UTAN det som normalt associeras med sådan (rörlig optik). Samtidigt har tydligen ordet "optisk" blivit ett buzzword så nu gäller det att försöka manipulera fram detta på olika vis.

    Jag säger enkelt: Vill man ha OPTISK zoom på kameran får man först ta sig en titt på hur vanliga kameror är konstruerade och sedan inse att det inte fungerar att erbjuda detta i en 5-6 mm tunn (eller tunnare) enhet. Undantag är Oppos patenterade lösning med ett "periskop" och kameran helt enkelt placerad horisontellt snarare än vertikalt (lite som Nokia N93 som hade 3x optisk zoom).

    Skall man ha en optisk zoom värd namnet blir det en Panasonic Lumix CM1-liknande lösning eller möjligen att man kör 41 MP-sensor och croppar bilden à la Nokia 808 PV (fast då skulle jag kanske inte säga optisk utan snarare digital zoom med oversampling).

    Att tillverkare går till överdrifter med sina kameror i tunna enheter med plan baksida beror ju mycket på konsumenthysterin där man tydligen har för sig att det går att uträtta mirakel i det formatet. Det kan man inte, en högprestandakamera tar en del plats och kravet "tunn, lätt, plan baksida" spricker.

    2. Benchmarks. Dessa är sällan rättvisande MEN är ändå intressanta för att bedöma t.ex processorarkitekturen. Att tillverkare tar till vissa åtgärder för att trimma dessa har jag inga direkta problem med eftersom ett syntetiskt benchmark inte säger så mycket om övriga förhållanden. DÄREMOT går jag omedelbart emot tesen "benchmarks säger ingenting alls" om hårdvaran (t.ex försök att motivera klen hårdvara med "det är ingen skillnad p.g.a mjukvaran"). Det skall mycket till innan flytet på hemskärmen påverkas exempelvis. Däremot gör kraftfullare hårdvara att enheten klarar grafiktunga spel och program bättre och att nyare systemversioner lär rulla på anständigt.

    Kan man pressa ut höga benchmarks från enheten genom att överklocka den etc är det helt OK för min del, däremot ser jag gärna att man redovisar lite hur man gjort så användaren har ett val. D.v.s valet mellan att dra på maximal prestanda eller medvetet sänka densamma i utbyte mot längre batteritid.

    När det gäller mjukvarans betydelse säger jag bara det att den parametern ligger inom användarens kontroll vilket också innebär att bara för att enheten "presterar X" rakt ur lådan är det inte hela sanningen. Mer prestanda och batteritid kan tas ur senare när tredjepartsutvecklarna kommer igång.

    Det finns ingen enhet som "rakt ur lådan" presterar sitt maximum. Det går alltid att få ut mer vare sig det gäller batteritid eller prestanda.
     
    galaxy81, David L och Marmas gillar detta.
  4. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Håller med denna användaren på XDA om jelly-effekten https://forum.xda-developers.com/sh...888954d9aa43b7674aca&p=72866380&postcount=368:

    I'm fed up with this issue. I've initiated a RMA request for a return while I'm within the 15 days window. I'm done with this phone.

    What really irks me isn't the issue itself, but how OP keeps shoving everything under the rug and hoping that its customers are too dumb to notice. It's been the same story since the OPO and OP2. They are never going to change.

    I encourage anyone reading this to do the same. Companies like this need to know they can't keep taking customers for idiots.
    Nya fusk uppdagas ju nästan på daglig basis nu. Man undrar vad nästa fusk OnePlus gjort är. Hade själv precis smält att kameran på OP5 är lite speciell och hade tänkt mig beställa en telefon, och nu får vi veta att även skärmen är lite speciell. Detta är jag inte lika säker på att jag kommer kunna bearbeta, och jag tycker användaren jag citerade sätter huvudet på spiken när han säger att OnePlus tror att deras kunder är dumma i huvudet och skulle kunna förbise uppenbara missar.

    Jag trodde ärligt att antalet skandaler skulle stanna vid kameran. Att bara kameran var katastrof. Men men...

     
  5. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tycker kameran är långt ifrån någon "katastrof", men det ligger förstås, som med det mesta, i betraktarens ögon.
     
    Guggenheim och katho gillar detta.
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Ofta problemet med internet-tyckare att ha åsikter om något man inte ens testat. ;)

    Ignorera troll brukar vara effektivast.
     
    Deacon gillar detta.
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag håller dock med postaren ovan, det är en katastrof att de bara borstar det under mattan som ingenting. Det har varit något med displayen på samtliga Oneplus, det kan inte vara något sammanträffande.

    Jag har haft samtliga av deras telefoner med undantaget för X och märkt något på varje telefon.
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    APPLE är ju ej heller helt felfri. Men iPhone 7+ är ju ändå intressant. Priset är dock rätt nära 1000€. Källa: www.verkkokauppa.com
     
  9. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja det är inte mycket rent mjöl i påsen inte.. never settle haha... dags för ny slogan kanske?
     
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    För tidigt att döma ut kameran, kommer nog att bättras på med framtida systemuppdateringar eller via utvecklare på tex xda.
     
    zztop007, bernard och jnsson gillar detta.
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    zztop007 gillar detta.
  13. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 925
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Det gick ju inte så pjåkigt för op5
     
  14. Nogger

    Nogger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Platta 2:
    Nexus 9
    Orkar du ge en kort sammanfattning? Överlag hur tyckte de? Med anledning av tråden du postade länken i, så antar jag att de pissade på den?