Hur skapar jag mapp vid installation och får SharedPreferences att laddas direkt?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av xtreme, 30 nov 2010.

1. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Behöver använda en mapp på SD-kortet i min app. Nu har lagt till så jag kontrollerar om den finns under onCreate annars skapas den. Detta betyder att användaren måste starta appen för att mappen ska skapas. Skulle gärna vilja att den skapas redan vid installationen av appen. Är det möjligt?

Använder SharedPreferences för mina inställningar. Problemet är att inställningarna inte visas direkt utan användaren måste starta om appen för att inställningarna ska synas/laddas in. Hur får man inställningarna att påverkas direkt?

Last edited: 30 nov 2010
  2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag tror inte det går att köra någon kod vid installation. Varför behöver du skapa mappen innan appen har kört?

Jag förstår inte riktigt ditt problem med SharedPreferences. Om det inte finns någon SharedPreferences finns det inga inställningar. Då använder man standardvärden.

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ifall man måste starta om appen för att ändringarna ska synas så är det sannolikt för att du kör koden som renderar något på skärmen före du kör koden som ändrar inställningar. När en inställning ändrats, ifall du vill att det ska visas direkt, behöver du köra koden som påverkar vad som visas för användaren igen.

4. crazyrobban

crazyrobban Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Det är inte alltid det hjälper.
    Jag har samma problem, men jag kör min sharedpreference-koll i onWindowFocusChanged istället för onCreate.

Kod:
    public void onWindowFocusChanged(boolean hasWindowFocus)
    T.ex om jag valt att ett ljud bara ska spelas om ett värde är true, och sätter default till false. Så kommer ljudet spelas oavsett vid första uppstart efter installation.

Visst, det är ett mindre problem, men det är irriterande ändå. :)

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER