Hur stoppar man nerkoppling av WiFi från en IoT-enhet

Diskussion i 'Allmänt' startad av Bo_B, 2 nov 2022.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Min Samsung S10 driver mig till vansinne när jag skall konfigurera nya IoT-enheter, som när de startas första gången presenterar en egen AccesPunkt som man kan koppla upp till med WiFi.
    Vad som händer när jag går in på WiFi-menyn och byter SSID är att telefonen först kopplar upp sig men sedan börjar den försöka nå Internet via denna vilket inte går och så kopplar den ner och återvänder till den SSID den var kopplad mot nyss! :scared::sealed:
    På det här viset blir det omöjligt att konfigurera IoT-enheterna eftersom telefonen inte är uppkopplad längre än något tiotal sekunder.

    Finns det någon inställning som man kan göra för att låsa fast telefonen till en SSID som man vill vara kopplad till även om denna inte har Internet-access?
    Eller måste man ta med sig IoT-enheten till något ställe där det inte finns WiFi att koppla upp sig emot?
    Jag antar att detta problem är allmänt och inte bara för Galaxy S10.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror det skall finnas en inställning för att byta nätverk automatiskt om ett nätverk inte fungerar (dvs inte ger internetuppkoppling). Jag kommer dock inte ihåg var den ligger, men borde ligga under nätverksinställningar och heta något i stil med byt nätverk automatiskt vid....

    Utan det aktivt bör den inte byta nät. Annars kanske du kan testa att glömma alla tidigare nät från telefonen, så finns inget annat att ansluta till.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    När jag hade ett liknande problem på en enhet för ett tag sedan gjorde jag "ful-lösningen" att jag "glömde" mitt vanliga WiFi under den delen av konfigurationen.
    (Annars brukar jag få en prompt att anslutningen inte har internet. Vill jag stanna kvar ändå? Typ... Har funkat bra på alla utom den där enheten som jag inte minns vilken det var)
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag har en gammal Galaxy S7 som inte uppdaterar Android högre än till 8. Den använde jag tidigare i mitt liv och hade då inga problem med att den inte stannade på ett WiFi utan Internetåtkomst.
    Ska man behöva behålla den bara för att kunna konfigurera IoT-enheter som startar upp i AP-mode för att man skall kunna ställa in SSID/Password?

    Hur gör Google med ChromeCast? Där är det ju samma problem i princip när den startar första gången...
    Men de har väl satt in en bakdörr i Android för eget bruk?

    Här är en annan som råkat ut för problemet.