Hur stort kan Nokia (HMD global) bli?

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Johnh3, 7 okt 2017.

1. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Att släppa nya modeller ofta är något som kommer att leda till missnöjda kunder. Köper man en iPhone så vet man att man kommer att ha det bästa som Apple erbjuder för ett år framöver. Man känner då inte av behovet av att byta upp sig, för det finns ändå inget bättre. Man är mer nöjd.
    Om det ständigt kommer nya modeller så kommer man mer eller mindre ständigt att vara lite besviken eftersom det finns något bättre att få. Det här är både ett problem med nya modeller inom märket, men även mer globalt inom Android.

Jag tror att en bättre taktik är att släppa ett fåtal modeller och sen fokusera på reklam. Man kommer att få nöjdare kunder då.

Bakken gillar detta.
  2. Bakken

Bakken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Tror absolut att du har rätt, tänker mer hur de måste resonera.
    Sen gillar jag visserligen att Nokia verkligen har fokuserat på att nå samtliga prisklasser, även om jag aldrig hade övervägt under 7.1 personligen.

3. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    694
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 14 Pro 5g
    Telefon 2:
    Oneplus Nord 2
    Platta:
    Shield K1
    nokia känner jag inte direkt nåt minsta köpsug alls, dom verkar ha några ok modeller men på nåt sätt är både huawei och xiaomi mer intressanta..

4. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Att nå "samtliga" prisklasser är en bra strategi, men personligen tror jag att man kommer väldigt långt med 3 modeller då. En superbudget, för ca 1000, en mellanbudget, för ca 3000, och slutligen en högbudget för 6000+. Med tanke på dagens galna priser så kan man tänka sig 4000 och 8000+ för dom två senare, men det är egentligen orimliga priser.
    Under 1000 så finns det fortfarande feature phones, där Nokia fortfarande är stora. Att klämma fram en smartphone för ruskigt låga priser tror jag bara straffar sig själv i slutändan. Användarupplevelsen blir så värdelös så att användaren tröttnar, tror att just det märket är värdelöst, säljer sin själ och köper någon dyr mobil av känt märke och är förvånade över hur mycket bättre den dyrare mobilen är jämfört med den billiga och gör ändå ingen koppling till priset.

Johnh3 och Bakken gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 364
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Stor risk att det blir så. MWC 2019 blir viktigt för dem. Jag tror möjligen turbulensen med Huawei plus att de nu har fått in en fot i USA kan göra att de hankar sig fram ett tag. Men det räcker inte riktigt om Nokia ska klara sig på lite längre sikt.

6. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 309
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra
    Problemet som jag ser det är att Nokia är en skugga utav vad det var förut. Det må heta Nokia men förknippar inte namnet längre med samma kvalité och framåtanda som de hade en gång i tiden. Tvärtom så jagar de ikapp nu. Namnet må leva vidare men själen finns inte kvar längre. Det räcker inte.

7. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Håller med om allt, man börjar bli väldigt förvirrad av alla modeller med i stort sett samma specs.

5, 5 plus, 6.1, 6 plus, 7 plus, 7.1,8, 8 sirocco, 8.1

Och det är bara i i 3000-8000 krs klassen. Vilken ska man som konsument välja?

Sen har de väl lika många olika varianter i lågpris segmentet. Börjar ju bli löjligt när man tänker efter.
    Hade gott och väl räckt med 7 plus någon billigare och en vettig toppmodell kan man tycka.

7.1 Klämde jag lite på förra veckan när jag var inne på Telia för ett annat ärende. Riktig trevlig lur bra skärm skön i handen men varför 636? Hade de tryckt in en sd845 och trådlös laddning och lagt den i samma prisklass som oneplus 6t. Tror iaf jag att den blivit en skaplig hit. Och framförallt hade de fått bra reklam.

8. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 756
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade en del förhoppningar kring HMD men numera känns det svårt att ens överväga ett köp.Har läst mycket användaromdömen på de Nokia-lurar som släpptes under 2017-2018 och massor med buggar och även hårdvarufel uppdagas då. Som grädde på moset uppvisade både Nokia 8 och Nokia 7 Plus ovanligt mycket stutter och lagg när jag testate dem och det är heller inget som gör en mer köpsugen. Det är synd för jag gillar designen på deras lurar. Den vita varianten av Nokia 7 Plus samt Nokia 8 Sirocco är några av de vackraste lurar jag sett de senaste åren.

dannejanne gillar detta.
  9. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Förvirrande blir det också när 7 plus har snabbare hårdvara än 7.1. Hos alla andra tillverkare så brukar "plus" bara syfta på skärmstorleken men en högre siffra är alltid snabbare hårdvara.

Nej, Nokia gör många fel nu och handen på hjärtat, hur många hade ens brytt sig om det inte hade stått "Nokia" på mobilen?

10. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 364
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
    Tycker ändå de nya mobilerna de visade upp var lovande, med lite egna finesser. Som en notifieringslampa i startknappen på 3 och 4.

Nokia 9 har visserligen en äldre processor, men de kompenserade det med ett relativt lågt pris i stället.

edvinnn gillar detta.
  11. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Det spelar ingen roll vad dom visar upp, dom har redan visat att dom inte klarar av att bygga tillförlitliga produkter eller ha en vettig support för att ta hand om röran.

flipp gillar detta.
  12. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

82 miljoner enheter 2018 varav 17.9 miljoner är smartphones. 2017 sålde de 8-10 miljoner smartphones.

Lär nog gå ännu bättre 2019 i och med satsningen i USA. Vilket hänger på hur bra Nokia 9 är. De har ju redan skickat ut en patch med buggfixar och kamera förbättringar. Så de verkar på tårna iaf.

Man får hoppas 9an inte är drabbad av lika många fel som 7 plus både för HMD men framförallt kunderna.

HMD Global shipped around 82 million Nokia phones in 2018 (CP)

bernard gillar detta.
  13. nishog04

nishog04 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Har man tänkt fortsätta göda diktaturen Kina med med data från sina telefoner kommer Nokia inte att bli särskilt stort.

Jag är otroligt besviken på HMD just nu! Jag hade höga tanka om företaget när det drog igång, har haft överseende med buggar och en halvdålig kamera i min Nokia 8. Men efter det här med Kina pekar förtroendekurvan spikrakt neråt. Vad blir nästa steg, "trovärdiga" servrar i Ryssland?

14. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Jag vet inte hur det gick med alla buggar, men med den extremt urusla fingeravtrycksläsaren, som Nokia även själva erkänner att dom inte kan förbättra med mjukvaran, så kan vi nog konstatera att även 9:an blev en plupp i protokollet.
    Finns det fortfarande någon kvar som hoppas och tror att dom återhämtar sig?

15. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Tyckte den här var lite kul:)[​IMG]

Skickat från min Nokia 9 via Tapatalk

johanruda, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  16. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

9an är en riktigt prisvärd mobil. Förutom avläsaren dock, men det går att få den att fungerar bra om man lägger till fingret 3 ggr vilket tog en halv evighet.

Skickat från min Nokia 9 via Tapatalk

17. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Exakt vad är det som gör den prisvärd? Inte ens kameran är fantastisk om man tar hänsyn till att man ofta måste redigera raw-filerna för att få ut något vettigt, där dom flesta andra mobiler producerar samma resultat, eller bättre, direkt.
    OnePlus 6T känns som ett avsevärt bättre köp.

18. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Jämför den inte med någon annan. För den är "speciell" till ett bra pris och kameran är faktiskt fantastiskt bra så länge den får tillräckligt med ljus.

Och ja för den stora massan är Op6t och Xiaomis värstingar mycket bättre lurar för att de är bättre. Men 9an är fortfarande prisvärd och speciell för oss som är gamla Nokia fantaster.

19. thr

thr Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Du får naturligtvis köpa vilken mobil du vill, men vad har HDM Global med gamla Nokia att göra? Det finns ju inte många likheter mellan bolagen och att köpa det enbart baserat på namnet känns så där...

Guts gillar detta.
  20. Guts

Guts Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    152

MINA ENHETER

Var ju några gamla uvar som hängde på över. Men det är mindre viktigt för mig. Jag gillar Nokia och hoppas att de kan utvecklas framöver och ta lärdom av sina misstag. Så kanske man får se mobiler om några år som det står Nokia på och faktiskt lever upp till den kvalitén som det innebär.