Problem: Hur uppgraderar jag en (rootad) Samsung G S2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av innergame, 3 apr 2017.

  1. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta har nästan drivit mig till vansinne de senaste veckorna. Köpte en begagnad Galaxy S2 i900 till grabben, jättefint skick, men den är ju fast på 4.1.2.

    Jag ber om ursäkt ifall jag får termerna lite fel i det som följer, det är mest en symbolisk beskrivning över alla steg och åtgärder man uppmanas att ta – utan att det funkar…

    Jag insåg att jag måste roota enheten (fixat) men sedan har det varit en fars. Jag är Mac-användare vilket jag förstått också ka ställa till det när man ska flasha TWRP eller CWR, och tanka över nya ROM. Det som gör mig frustrerad är att varje sak/app/fil man ska installera kräver en annan app, eller script. För att boota om och kunna lägga in nyare OS måste jag komma in i CWR eller TWRP, vilket jag inte lyckats med. För att lyckas med det ska man köra med Rashr (funkade inte), eller Reboot Utility, men för att den ska funka måste du ha BusyBox. Och ja, sedan stod det nånstans att jag måste låsa upp bootloader för att kunna boota med TWRP. Men för att kunna göra det så behöver jag Modaco Superloader till min – Windowsdator (!). Men sedan läste jag att det går bra om man flashar in CWR (t.ex. ROM manager) via Odin. Nej just det Odin funkar inte på Mac, så då får vi köra med Heimdall istället. Men för att det ska funka, så…

    Jag vet inte om jag går över ån efter vatten? Ska det behöva vara så här många turer? Eller finns det någon bra guide som kan hjälpa mig hela vägen. Varje guide jag ser på YouTube förutsätter något som man måste ha fixat innan (som i sin tur…)…

    Tacksam för hjälp!
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kingroot fungerar med 4.1.2 tror jag: https://forum.xda-developers.com/devdb/project/dl/?id=12586

    Tutorial: https://techchomps.com/download-kingroot-android-4-1-2-jelly-bean-apk/

    Räcker med att endast dra in APK-filen. Bör vara enklaste metoden.

    När du väl har root kan du flasha custom recovery/TWRP med exempelvis verktyget ROM manager från Google Play.


    Vet dock inte om prestandan kommer vara så bra om du går över till Lollipop eller nyare, men kan vara värt ett test i alla fall. Min erfarenhet är att KitKat 4.4 är som snabbast på telefoner som står still på 4.x, så blir telefonen väldigt seg kan du prova återgå till en 4.4-ROM.

    Kitkat/4.4 bör vara kompatibel med det mesta i Google Play.
     
    Last edited: 3 apr 2017
    innergame gillar detta.
  3. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar! Rooten har jag dock redan fixat! Det som krånglar är just momentet att starta om luren i TWRP eller CWR mode. Testat ROM Manager (och andra liknande) men när jag klickar på »Starta om i Recoveryläge» så blir det ändå Androids vanliga recovery mode.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du i ROM manager först valt att installera en custom recovery? Vad säger den då?

    [​IMG]

    Dvs alternativet "Flash clockword mod recovery"
     
  5. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack igen!
    Jag trodde jag gjort det. Men nu köra jag den igen. Den påstår mycket riktigt att Samsung inte har någon officiell CWM och frågar om jag hämtat en manuellt. Så jag testar väl det – kan du/ni rekommendera någon CWM att ladda ner?
     
    Last edited: 3 apr 2017
  6. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Update: det gick att välja »starta om i TWRP» (och jag har ett par TWRP-appar) också när jag kom vidare. Men ändå startar den i Android mode. Är det något som är fel installerat – oftast har jag bara hämtat från PlayStore.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    När man flashar in en annan recovery, t.ex. TWRP på en samsung lur måste man välja i odin/heimdall att INTE automatiskt reboota, annars ersätts det man flashade in med standard recovery direkt vid första booten.
    När man då flashat in TWRP och fått klartecken från odin/heimdall, stänger man av mobilen och startar därefter den direkt i recoveryläget: vol upp, hemknapp, power, efter en stund startar då TWRP, först då är TWRP installerat och då kan man sedan lägga in en annan ROM.
     
  8. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Just det, Heimdall – när jag installerar den får jag beskedet »Det här paketet är inte kompatibelt med den här versionen av macOS och kanske inte går att installera». Jag kör över Mac OSX Sierra, och alternativet »Installera ändå» finns. Är det bara att köra?
     
  9. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Ladda ner twrp från play butik
     
  10. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, men det har jag gjort, två olika appar dessutom, men ingen rebootar. Jag är ju van vid att vanliga svenne-appar helt enkelt bara installerar sig som de ska när man laddar ner dem, men är det något mer man ska göra med en CWM eller TWRP (och andra root-apps) för att de ska köra?
     
  11. Ronii10

    Ronii10 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2015
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    141
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Hur menar du med att den inte rebootar?
     
  12. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ursäkta min otydlighet. Självklart startar Galaxyn om, men den startar då om i Androids Recovery mode och inte i CWM eller TRWP.
     
  13. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Som jag skrev innan, du ska INTE reboota, du ska stänga av mobilen när TWRP är inkört, därefter måste du starta i recovery första gången
     
  14. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för förtydligandet, men en följdfråga (eftersom jag är på jobbet och inte har luren med mig): när du säger att TRWP »är inkört», räcker det med att ha laddat ner appen från AppStore eller ska den installeras via Heimdall – som jag i sin tur inte kan installera på min Mac OS Sierra…(har också provat Heimdall-utvecklarens update, funkade inte)?
     
  15. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du får nog läsa på lite innan du ger dej på det, TWRP är en alternativ recovery, det består av en fil som man kan flasha in med odin /heimdall eller installera mha en app från Google play.
     
  16. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Slog ett getöga på TWRP sida, det står faktiskt att S2 behöver en annan ROM för att supporta TWRP överhuvudtaget, så det kräver lite mer jobb i så fall.

    Vad är det du vill åstakomma egentligen?
    TWRP är bara en recovery, den gör inte mycket annat. En S2 är bedrövligt seg oavsett vilken ROM du kastar in, så det är ytterst tveksamt om det lönar sig att lägga en massa tid på detta, men det avgör du givetvis själv.
     
  17. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jodå, jag läser och läser och kollar på dussintals YouTube-klipp. :cool: Och har fattat att TWRP eller CWM är alternativa recovery, som ger mig möjligheten att utnyttja root för att uppgradera OS från 4.1.2 till fräschare grejer. Men eftersom jag inte blivit hjälpt av vare sig läsning eller youtube-klipp (flera av programvarorna som omnämns i forum och filmer är numera obsoleta), så vände jag mig hit.

    Och om jag förstår dig rätt så ska det funka med att stänga av luren helt, sedan starta den i recovery mode, så bör TWRP (från denna – redan installerade – app) starta? Jag återkommer efter test i kväll!

    Under tiden tar jag tacksamt emot förslag både på vad jag bör läsa på och var jag hittar det. Som sagt: många råd jag stött på förutsätter antingen Windowsdator, eller programvaror som inte längre kan köras på nyare Macar.
     
  18. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Oj, nu postade vi samtidigt. Jo, alltså den är ju fast på 4.1.2, och jag skulle gärna köra en något modernare Android-version.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Varför det? Den kommer bara att bli segare.
     
  20. innergame

    innergame Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ha ha, är det så alltså? Alla Youtube-are verkar ju så glada över att ha kommit förbi 4.1.2... Och ingen har nämnt att den tjockar ihop av det. Nå det är inte livsviktigt. En fräschare känsla med nyare gränssnitt, och något enstaka spel som grabben inte kunde utnyttja till fullo. Men snart har det blivit en principsak eftersom jag gnetat så förbaskat med det...