Hur vattentålig är den egentligen?

Diskussion i 'Xperia active' startad av Dadde, 11 okt 2011.

  1. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Enligt SE skall den klara 30 minuter på 1 m djup. Jag antar att den klarar betydligt mer än så.

    Vad innebär det egentligen att den klarar just 30 minuter? Skulle det vara större risk att den läcker efter det?

    Är det en telefon man lugnt kan ha med sig när man simmar?

    Jag tänker på detta klippet:
    Sony Ericsson Xperia Active While Underwater and Swimming - YouTube

    Frågan jag mest funderar över är hur vattentålig är den då man "medvetet" använder den i vatten? Är det så att den tål vatten, men att det ändå inte rekommenderas att använda den i vatten, utan att det är mest som en säkerhetsgrej då man skulle ramla i vattnet eller liknande?

    Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag har blivit ganska sugen på att skaffa en active. Det som håller mig tillbaka är att det blir ett litet nerbyte av skärmstorlek från min nuvarande X10, men det kan kanske vägas upp om det nu är så att jag just kommer kunna använda den "i" vattnet.
     
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag har märkt på min Go Pro HD med vattentätt skal (60meter) att den ger en väldigt
    dålig bild i vatten medans den ger klar bild på land.
    Detta kan åtgärdas genom att man byter ut glaset/plasten framför objektivets mynning.
    Från konkav till flat. Då får man perfekt skärpa i vatten.

    Ljus och fokus osv bryter olika i vatten jämfört mot hur det är på land.
    Med andra ord har SE medvetet lagt in en lins som klarar både vatten och på land.

    Detta skulle de troligtvis inte ha gjort om telefonen inte var tänkt att stundvis kunna
    användas under vatten.

    Vad tror du ?

    // A
     
  3. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Där har du absolut en poäng och jag hoppas verkligen att det är så! Filmen var ju faktiskt av bra kvalité under vattnet.

    Ett längre test med vattensport i fokus skulle jag gärna se. Har sett otaliga klipp med folk som sänker ner den i ett glas/skål med vatten och visar att "wow, den är vattentät!". Den typen av vattentäthet intresserar mig inte så mycket. Jag i så fall hellre lite försiktig med den och köper en annan telefon.
    Det som intresserar mig är ifall jag verkligen skulle kunna använda den regelbundet i vatten.
     
  4. T3tra

    T3tra Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Personligen så tror jag att "1m, 30min" är mest för att säkra sig själva.
    Tror nog att den klarar betydligt bättre.

    P.s.
    Har för mig att jag läste nånstans, minns inte var, att någon tappat luren i sjön och inte hittat den förrän några timmar senare. Utan problem.

    M.v.h.
     
  5. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag tror jag har sett samma inlägg. Någon som hade surfat och så låg mobilen och flöt i "armbandet" i ett par timmar. Det låter ju jättebra :) Frågan är bara om den även håller för bad då den inte bara befinner sig precis i ytan.
    Säg att man är på stranden, det skulle ju vara ypperligt att kunna ha med den ut i vattnet och slippa lämna den på stranden. Kunna filma lite vågsurfing kanske :)
     
  6. Erskines

    Erskines Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag läste om detta på Prisjakt.
     
  7. darkrider

    darkrider Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Telefonen är riktigt snabb och den verkar hålla bra i vatten kolla detta klipp!

    Xperia active - use it to abuse it - YouTube

    Jag hade HTC desire och jag saknar den inte. Skönt att inte behöva vara rädd att den går sönder när det snöar/regnar eller när jag badar och leker i vattnet, tex kitesurf. Körde med den på armen i 2timmar och det var perfekt
     
  8. wulltd

    wulltd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det var jag :) Mycket nöjd med det ofrivilliga vattentestet på ca 2h.. Det som gjorde att den flöt (som tur var) var armbandet, som har en liten "kudde" i sig!
    kan rekommendera att inte ta ur denna.. Nästa gång jag kitar med telefonen med ska jag säkra den på något annat sätt förutom det vanskliga kardborrebandet!
     
    derj gillar detta.