I-like.se och 32GB Kingston microSD

Diskussion i 'Off Topic' startad av svenix, 9 mar 2012.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Av ej redovisad anledning låstes tråden om I-like.se och deras erbjudande om 32GB Kingston microSD för 179:-.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=66319

    Jag vet att det var en del tjafs i den tråden men jag tycker ändå det hade varit bra att få reda på om några medlemmar fick de minneskort de beställde och ifall de lever upp till förväntningarna. Vore också bra att få klarat ut om I-like.se är en seriös leverantör eller inte?

    Så, är det någon som vet något om detta?
     
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Trådar i Köp och sälj låses automatiskt efter 14 dagar, men fortsätt gärna här istället.
     
  3. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Kortet har ännu inte kommit 9 dagar efter det enligt email skulle skickas från Spanien. Inga av mina försök till kontakt (via email och formulär på sajten) har besvarats. Ser det därför som bekräftat det handlar om rent bedrägeri.

    Tvist på Paypal. Vilka fler åtgärder kan/bör man ta?
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    En sida utan någon form av kontaktinformation är en sida jag undviker helt som pesten.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det låter ju inte bra! :(

    En tvist på Paypal funkar nog för att få pengarna tillbaka. Bered dig på att det tar lite tid bara. Först tror jag det måste gå 14 dagar innan du kan starta ärendet. Sedan har säljaren en viss tid på sig att svara innan det händer något. Se till att du har noteringar om alla mail och meddelanden du skickat till säljaren. Om säljaren inte svarar på Paypals förfrågan (vilket väl är det troligaste) så får du dina pengar om en månad eller så.

    Om man slår upp organisationsnumret som anges på i-like.se så får man ett namn och en adress i Täby. Nån som bor i närheten kan ju ev. hälsa på där... ;) Man kan kolla upp organisationsnumret på t.ex. allabolag.se.
     
    Last edited: 10 mar 2012
  7. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag har ingen Tack-knapp av någon anledning så jag kan inte tacka någon.


    Skulle kollat detta mer noga. Men det var en sajt så det kändes mer seriöst.
     
  8. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    De hade/har kontakt via formulär på sajten och en support-chatt (som alltid verkar vara nere). Inget tel-nummer dock.
     
  9. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Ok. Men det är 10 dagar de väntar på säljaren. Sen finns ju chargeback som går via kort-utgivaren. Det ska man kanske inte köra samtidigt som tvist på PayPal? Sen har Paypal ingen info hur man gör med chargeback.

    Sen vet vi var killens hus bor. Men vill någon som blivit lurad verkligen gå dit, riskera fysisk konfrontation och kanske även åtal för denna summa?

    Om detta var tänkt som en bluff från början, utgick nog bluffmakarna från att varken folk som blivit lurade eller polisen gör så mycket för dessa belopp.

    Å andra sidan kan 100-tals pers ha beställt och då blir det större summor. Kollade också att sajten ligger på Prisjakt än så fler kan åka dit.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Testa med Paypal först, skulle det mot förmodan misslyckas kan du gå på kreditkortsföretaget sedan.

    Jag har fått tillbaka pengar via Paypal vid två tillfällen, båda gångerna har det gått fint men tagit tid. Se till att följa deras instruktioner noggrant bara.
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo och det är ju rena "dumheterna" att ens handla från något dylikt......:P

    Wake Up !
     
  12. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo... Lite irriterande man måste vara beredd att svara när man redan gett dem alla fakta kring ärendet. Sen att det tar tid. Tur det inte handlade om mer pengar.
     
  13. Tom200

    Tom200 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jo... En även en webshop kan tydligen vara rena skiten. Som någon skrev är Ebay mkt säkrare än en svensk webshop av detta slag. På Ebay finns omdömen m.m.
     
  14. Dansken

    Dansken Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Enskilld firma, källarföretag med säte i Täby, företagsadressen går till en lägenhet på catalinagränd, säger inte att bolaget inte är seriöst men att handla med små privata enskillda bolag kan i många fall liknas med att handla från någon privatperson på blocket.
     
  15. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Chatten har varit aktiv, vid minst ett tillfälle. Jag har själv chattat med dem vägen, samt haft flitig mailkontakt med dem. Tills jag lagt min beställning. Därefter har de passande gått in i radiotystnad. :)

    Jag kände väl redan vid beställningen att det var lite udda, både kring betalning och upplägget med att skicka prylarna. Tog ändå risken då beloppet var ganska litet. Nu har jag "jagat" den i några dagar, utan resultat, så jag tar för givet att de blåst mig.

    Det där med att tvista via Paypal är nytt för mig. Försöker nu att registrera en tvist, men kan inte skaka fram transaktionsid. Så fort jag försöker få fram mer detaljer om transaktionen kommer följande upp: "Du kan bara visa transaktionsdetaljer för transaktioner i din historiklogg." Någon som vet råd?
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du fick väl ett mail ifrån Paypal starx efter du hade betalat? Har du kvar det så står nog transaktionsid där.

    Annars om du loggar in på Paypal och hittar din transaktion så klicka på Details, så står Transaction ID längst upp.
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag startade den här tråden för att få reda på om i-like.se var en leverantör att lita på eller om det var en bedragare.

    Tyvärr verkar det som att i-like.se är det senare. :(

    Bluffen var ganska skickligt utförd. Websidan ser hyfsat bra ut utan felstavningar eller annat. Ger ett ganska trovärdigt intryck. David på i-like.se verkade trevlig och svarade bra för sig här i forumet innan han valde att försvinna med pengarna...

    Själv hann jag aldrig beställa för jag tänkte det var bäst att vänta lite och se om någon annan fick sina grejor innan jag ev. beställde. För min del var det tur, men samtidigt vill jag beklaga dem som drabbats av detta blufföretag. :(
     
  18. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Nja. När jag klickar på Details kommer jag till fakturan, och där finns inga uppgifter om transaktionsid. Och klickar jag där på Mer Information, så kommer beskedet jag citerade i min förra postning upp.

    I mailet från Paypal där betalningen bekräftas finns inte heller något transaktionsid, men däremot ett "kvitto nr", men när jag försöker ange det som transaktionsid vid registreringen av tvisten så får jag upp att det är ett ogiltigt transaktionsid.
     
  19. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Såhär ser övre delen av en orderbekräftelse från Paypal ut för mig:

    [​IMG]
     
  20. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Luringsida