ROM: I9100XWKI8 NEE på Kies (2.3.5)

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av qsecofr, 7 okt 2011.

1. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag gör det alltid pga att det har strulat tidigare. Hög batteriförbrukning, omstarter, svarta skärmar mm. Men har du inga problem finns det ingen anledning.
    Funkar din fint utan reset är det bara att gratulera.

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Jag gör också alltid en fabriksåterställning efter att jag har flashat in någon ny rom.
    Likaså om jag har gjort en uppdatering via Kies.

Detta för att jag anser att man blir av med rester från tidigare rom som kan ställa till problem. Vet inte hur mycket sanning det ligger i det man jag har å andra sidan aldrig haft några problem med omstarter eller liknande. Samma sak gäller min SGS1.

3. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Törs man fråga dig hur du står ut? Eller har du något bra knep på att få in alla appar? wifi settings? epost konton? launcher settings? bokmärken? saves i spelet X och Y? Övriga programkonfigurationsfiler? Osv.. De känns ju som ett flera gediget knacka-på-luren-pass att återställa allt efter en formatering.

4. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det tar väl inte mer än max 1h för att fixa telefonen igen.
    Har bara lite drygt 20 appar så det är inga problem att hämta hem dem från market igen.

wifi settings tar väl 10sek att slå in min nyckel.
    Epostkonton har jag bara gmail, tar väl typ 10sek där också att ange sin konto information.

Launcher settings importerar jag från senaste 'saven'

Spel eller bokärken har jag inga.

Det som tar mest tid är alla inställningar med ringsignaler och alla förinstallerade appar man vill ha bort och så.

/qsec

5. Fille84

Fille84 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    279

MINA ENHETER

Jag la in 2.3.5 utan att återställa, funkar hur bra som helst. När det bara gäller uppdateringar så ska man väl ändå inte behöva hålla på och återställa hela tiden.

6. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Önska jag hade de lika simpelt. Jag har min jobbmail, privata mail (3st olika konton + gmail), en massa bokmärken.. å exakt (just nu) 95st appar installerade. De flesta är dock spel som jag egentligen inte lirar så jävla mkt :P

Men konfigurera launchern å app drawern å allt sånt är lite träligt. Sen har jag olika launchers för bilen, natduksbordsdockan å när jag bär runt på luren. Där de ska byta automatiskt vilket de gör också. Men de är tidskrävande att konfigurera om alla shotcuts på alla olika launchers osv.. Aja de är mkt pill helt enkelt.

7. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Vad har du för launcher då?
    I både Go launcher och Launcher Pro kan man backa up sina inställningar och homescreens och lägga tillbaka dem igen.

8. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag använder Go Launcher Ex som "bära runt på luren" launcher. CarHome Ultra för bilen och Dock No-Op som inte är en launcher egentligen. Om man backar upp settings med Go Launcher får man med alla genvägar på alla hemskärmar då också? Samt alla widgets positioner osv? Hur blir de om man har glömt installera en widget eller app och man gör en återställning.. kan den återställa nåt som inte är installerat? Har faktiskt inte provat den nån gång. Har inte behövt. För sist så råkade jag wipa alla settings så jag fick inte någon chans att testa.

9. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Widgets går inte att backa upp, positionen sparas men du vet inte vilken widget som ska vara där om du inte kommer ihåg det, genvägar sparas och de kommer tillbaka även om du inte har installerat appen, du får dock ett meddelande om att appen inte är installerad när du trycker på genvägen, så var det i alla fall i launcher pro.

10. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Aha oki, tack för info. I så fall är de ju nästan fixat hela vägen. Bara widgets som man får fixa till då. Använder inte några mängder så de är ju chill i så fall. :)

11. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Det jag brukar göra är:
    Ändra om mappen Titaniumbackup tilll något annat
    Starta Titanium Backup
    Backup på alla user apps
    Backup på de system apps jag behöver
    Använder SMS backup & restore för sms (funkar över olika rommar och även olika telefoner)
    Använder call log backup & restore för telefonlistan (funkar över olika rommar och även olika telefoner)
    Tar en backup av hemskärmen i launchern själv.

Flashar om.

Gå in i meddelande och ändrar inställningar som jag vill ha.
    Återställer allt från titianium
    Återställer sms och samtalslogg med sina respektive program.

Gör inställningar.

Totalt tar väl förloppet ca 30 min. Kan ta 45 om jag har riktigt många apps.
    Men nu har jag ca 60 st skulle jag tro.

12. 200dl

200dl Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det är här root kommer in i bilden. Här du root access så kan man köra till exempel My backup pro eller Titanium backup. Med root så sparar du inte bara apk-filerna utan även data.
    Dvs. inställningar eller hur långt du nu kommit i ett spel. Sparar även data för systemappar så hågkomna nätverk och liknande återställs också.
    Det tar ett par klick, sedan tuggar luren av sig själv en stund och vips har du luren tillbaka som den var. Inte alls jobbigt när den sköter så gott som allt själv.

Last edited: 13 okt 2011
  13. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jo jag vet. Men jag vill inte roota. Det sabbar garantin (finns åtminstone om än en liten risk) och jag tycker de är rätt stört rent principiellt att man som användare inte ska kunna göra en vettig backup på sin lur utan att ta till root.

Missförstå mig inte nu. Jag gillar roota å härja jag har lekt rövare med alla mina gamla lurar. Köpte en HTC Desire till kärringen å den kör en modad rom med htc sense 3 å massa hemkok men när de kommer till min sgs2 så är de dels en firmatelefon o min lilla bling bling just nu. Vill inte spräcka oskulden riktigt än iaf. :)

14. UncleRedz

UncleRedz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Någon annan som noterat problem med kalender notifieringar? Om man får upp en notifiering från kalendern, går in på mötesbokningen via notifieringsbaren och flyttar mötet, så ligger notifieringen kvar i notification baren även om den inte borde göra det. Klickar man runt litegranna så framstår det precis som om listan med notifieringar inte laddats om. Man kan exempelvis gå in en andra gång och ändra mötet igen och det ser precis ut som om man inte hade ändrat mötet redan. Efter andra gången så uppdateras meddelande listan.

(Likaså är checkboxarna för vilka möten man vill snooza riktigt störiga, då det verkar som om man måste checka in något för att snooza överhuvudtaget istället för att den snoozar alla.)

Uppgraderade från 2.3.3 -> 2.3.5.

15. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Återigen, Google tvingar oss att spräcka oskulden på våra kära mobiler!
    Jag som inte gillar att roota, blir tvungen att göra det för att på ett vettigt sätt göra en ordentlig backup på mina appar, data mm.
    Detta är enda nackdelen med Android vs ios.

Angående garantin; jag tror att man endast förlorar den när man flashar in en tredjeparts rom. För det finns väl en counter för hur många gånger den har flashats med såna romar?
    Men vanlig root-access borde inte påverka garantin när man kör med orginal rom.
    Rätta mig om jag har fel men det står väl ingenstans att garantin upphör om man rootar, eller har jag missat det?

Om det nu står någonstans, så är det as-korkat att samsung support ber oss göra en factory reset vid minsta lilla fel när man inte har någon chans att återställa sina appar mm på ett "lagligt" sätt!

16. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Det här med att ni förlorar alla appar vid en reset förstår jag mig inte på. Precis som ni som klagar på att alla kontakter försvinner osv.

Google sparar ju all denna data i molnet.

Efter en factory reset, så behöver man bara fylla i sitt gmailkonto. Därefter får man in alla kontakter och appar i telefonen igen. Att fylla i sina wifi-settings tar ju bara några sekunder.

Tror inte jag lägger mer än 10 minuter för att återställa min mobil efter en reset.

17. qsecofr

Mottagna gillanden:
    701
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Det där med apparna verkar vara rena lotteriet om de kommer tillbaka eller inte.
    Jag har ikryssat att det skall backas till googlekontot, men varför det funkar typ 1 gång av 20 vet jag inte. Nån som har en idé? Eller är det bara för mig det är så?

18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Så här är mina upplevelser med säkerhetsbackupvalet aktiverat.

Detta funkar fint per automatik:
    1. Kontakter
    2. Gmailen
    Detta funkar inte alls och måste ominstalleras:
    1. Appar
    2. Apparnas konfigurationsfiler
    3. MMS
    4. SMS
    5. Wifi inställningarna.. Min laddar inte ner dom ifrån Google via 3G efter en återställning
    Kan jag backupa själv utan root (med MyBackup Pro t.ex)
    1. Appar
    2. MMS
    3. SMS
    4. Wifi inställningarna
    Detta kan jag inte fixa för då krävs Root :(
    1. Apparnas konfigurationsfiler

Så jag är inte helt nöjd. Jag tycker att det borde va enklare att göra en backup/återställning. Helst helt online och kopplat mot mitt gmail konto så klart men också där det finns en offline variant som jag som användare kan nyttja som inte kräver att jag ger upp min garanti på min köpta produkt.

19. moffe

moffe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Appar som är installerade från market kommer att automatiskt att installeras. Men är inte säker på att konfigureringen kommer att sparas. (tror inte).

20. stefan78

stefan78 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64

MINA ENHETER

Nej då lika för mig den här sista gången så gick det men dom förra fyra gångerna så funka det inte trots samma appar :-\

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk