Diskussion: Ice Cream Sandwich

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av ruva, 20 december 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    @barq
    Vad menar du?? Går det inte att använda din SGS bara för att det kommer ut nya modeller??
    Ska utvecklingen stanna av bara för att du inte har råd?
    Om grannen din har råd att köpa ny Volvo modell som har lite mer finesser varje år och inte du, är det Volvos fel då???

SGS har uppdaterats till senaste ver. flera gånger under 1,5 års tid och jag är mycket nöjd...

Last edited: 29 december 2011
  2. barq

barq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

det handlar inte om det utan det handlar om servicen man får efter man köpt en telefon som för drygt ett år sedan var samsungs bästa. Detta får en att tappa lusten att eventuellt köpa en S2 el S3 när man vet att ett år senare kommer det inga uppdateringar. Betalar du flera tusen kr för en mobil som idag är på topp så förväntar iallafall jag mig att 1.5 år senare det skall gå att köra en uppdaterad OS som stödjes av tillverkaren. om inte så inhandlar jag alldrig igen en telefon för den summan/tillverkaren.

Hela marknaden är ju så...

3. hdjb1

hdjb1 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus Zenfone 11 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512
    Övrigt:
    B&W PI8, B&W PI7 S2, B&W P7, Watch 6 Classic
    Problemet är att hårdvaran inte räcker till längre, 512mb minne räcker för en ren vanilla ICS men inte för ICS+Touchw.
    Jag vet inte om det är deras strikta policy eller avtal med Google som gör att de inte kan släppa ICS utan TW..
    Men jag anser att SGS har gjort sitt och utvecklingen går framåt, själv har jag köpt en GNote och är nöjd.

Är det någon annan lur som har fått så många uppdateringar? från 2.1, 2.2, till 2.3 och uppdateras fortfarande (2.3.6 har släppts i några andra länder)???

4. SvanteH

SvanteH Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

5. Djinn

Djinn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola Moto X4
    Då får vi se vilket som sker först, att grisar flyger eller att Samsung släpper en ROM utan TW.

6. ruva

ruva Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    266
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Vad säger utvecklarna av appar? Funkar framtida godis för Ice Cream Sandwich till våran version av Android? Om inte, förstår jag inte snacket om att akta sig för Nokia N9 eftersom det inte kommer utvecklas appar till ett döende OS.

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är stor skillnad på ett OS som upphör att existerar och ett som kommer i ny version. Det mesta som släpps framöver kommer funka med 2.2.x och framåt, men det lär dyka upp några 4.0.x specifika grekerna också så klart. Men eftersom det set ut som att vi får ics är det inget problem. (senaste budet är att det blir ics med touchwiz lite, låter bra tycker jag. :-))

Telegram by phone.

8. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

Jag tror nog att tillverkarna har bättre koll än du på vad marknaden vill ha och inte ha. De som hänger på forum är en mycket liten skara fanboys som tillhör en extremt orepresentativ grupp.

Sedan så undrar jag på vilket sätt Samsung har dödförklarat SGS. De har aldrig sagt att de inte ska fortsätta släppa nya och förfinade mjukvaruversioner. Däremot har de anytt att de inte kommer att bygga dessa på senare versioner än 2.3 men det är en helt annan sak. 2.3 blir varken bättre eller sämre av att 4.0 finns.

Det är frivilligt att köpa nya mobiler. Ingen tvingar dig. Eftersom ingen tillverkare verkar kunna uppfylla dina förväntningar så rekommenderar jag dig att spendera pengarna på något roligare.

9. pqvist

pqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

10. barq

barq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Lämna dina smarta komentarer till någon annan, och detta gäller alla andra som tycker att ett företag som inte släpper iallafall nått bättre än gingerbred 2.3, en telefon som för 18 månader sedan var deras värsting telefon. Om ni gillar att punga ut flera tusen varje år och köa för den senaste tekniken så ni sedan kan komma hit och skryta om det då är ni en väldigt liten andel av alla oss konsumenter som inte byter ut våra saker så fort ett företag väljer att köra med oss. Och nu läser jag att dem inte ALLS kommer uppdatera android OS 2.3, till och med galaxy mini har android 2.4. 2.3 versionen har så mkt buggar så det är ett måste att gå ut officielt med en uppdatering.... Så fortsätt o skriv att jag borde spendera pengar på nått annat och att samsung gör all rätt att inte lyssna på oss konsumenter.

11. snigel1

snigel1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Exakt, man måste kunna få ta del av färsk mjukvara utan att förstöra miljön och sin ekonomi på kuppen.

Det är ju rent nonsens att telefoner som är ett 1-1.5 år gamla inte hänger med hårdvarumässigt, så fort går inte utvecklingen!

Angående att tillverkarna vet vad marknaden vill ha.... jag är övertygad om att även passiva "mamma & pappa"-personer hellre skulle vilja ha en uppdaterad version av Android. Men tillverkarna vet att konsumenten inte vet vad de går miste om.

Det är snarare så att alla telefoner är ungefär likvärdiga och ett nytt OS har blivit säljargumentet för att kränga en ny rektangulär plastbit. Det är sjukt!

Alla dessa Android "orphans" är ett absurt slöseri av resurser.

http://theunderstatement.com/post/11982112928/android-orphans-visualizing-a-sad-history-of-support

Skulle ni även acceptera att en dator är bunden till OS:et som den skeppades med? Att man inte kan installera Windows 7 på en dator som såldes med Vista t.ex.?

Kanske skulle det behövas tänkas om så att tillverkarna får ta betalt för uppdateringarna och därmed kan räkna hem jobbet i konkreta siffror och inte bara i goodwill. Känns som att många tänker extremt kortsiktigt...

Last edited: 5 januari 2012
  12. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.046

MINA ENHETER

Det är inte 2.3 som har buggar. Det är samsungs fw som är baserad på den. Samsung har aldrig sagt att de inte kommer att släppa nya mjukvaror till SGS där buggarna är åtgärdade. Tvärtom är det troligt när man ser till vad som finns på nätet.

Rektangulära plastbitar? Har du sett hur en mobil ser ut inuti någon gång? Det är enormt komplexa produkter som kräver stora utvecklingsresurser.

Tillverkarna gör stora undersöskningar på vad folk vill ha för att hitta den optimala mixen mellan kvalité och kostnader som ger de största intäckterna. Vad du är övertygad om är ganska irrelevant.

Datorjämförselsen dras ganska ofta upp, men den håller inte. Du kan inte installera vilket OS du vill på din dator. Det krävs support från hårdvarutillverkarna i form av drivers. Annars sitter du där med en dator som bootar, men saknar fungerande hårdvaruacceleration, ljud, närverkskort etc.

Detsamma gäller android. Källkoden till 4.0 finns ute. Det är ganska enkelt att få det att boota på vilken nalle som helst. Men utan fungerande radiodel, grafikdrivers, wifi, bt, mikrofon, högtalare så blir det ungefär lika kul och användbart som ovan nämnda dator. Ellerhur?

13. snigel1

snigel1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ni androidfanboys är ju totalt hjärntvättade.

Intressant att ni försvarar dessa metoder med näbbar och klor och nästan tar det som en personlig förolämpning...

Jag har datorer som är fem år gamla som kör senaste os:en, med drivrutiner och allt.

Min 3gs som är drygt 2.5 år kör ios 5.

Visst, en telefon är inte bara en plastbit. Men det är tydligt att tillverkarna tycker det är viktigare att spy ur sig nya modeller än att supporta telefoner som är något år gamla.

Det skulle gynna alla om dom satsade på 2-3 flagskeppsmobiler som fick ordentlig support istället för att kräkas ur sig en gimmickmodell i månaden för att få fler hyllmeter och publicitet.

En mobiltelefon kan inte vara en förbrukningsvara som ska slängas bort och uppgraderas i samma takt som mjukvaran. Det är ett perverst synsätt...

Last edited: 6 januari 2012
  14. RavY

RavY Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Snigel1: Om det är nån som är hjärntvättade fanboys så är det Apple-fans. Anyway..fel forum för att starta en flamewar så back to topic.

Jag är lite kluven när det gäller ICS till SGS. Skall man verkligen se på mobiler på samma sätt som datorer, dvs att man skall kunna uppdatera/köra den senaste versionen av operativsystemet i flera år? Självklart hade det varit kul att testa ICS på min SGS men jag är rätt nöjd i alla fall med den som den är nu. När jag tröttnar på den köper jag mig en ny mobil och börjar experimentera med den gamla (custom roms)

Det känns som att det har blivit lite hysteri när det gäller utvecklingen av mobiler och dess operativsystem där man konstant skall jaga det bästa/nyaste. Handen på hjärtat, ni som har en "gammal" SGS, vad är det ni saknar med den? Vad är det ni kan göra med den nyaste modellen av Android-mobil/OS som ni inte kan göra med SGS? Visst...det finns kanske fler funktioner/roligare saker i ICS än tidigare, men är inte ni rätt nöjda iaf med den telefonen ni har?

Just a thought...

15. snigel1

snigel1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag är varken Apple eller Androidfanboy. Men tycker nästan androidfanboysen är snäppet mer rabiata ;) Även om det känns som applefanboysen är fler, och att armén späds ut av statuskåta personer utan teknikintresse.

Men nu när vi har två kombatanter på smartphonemarknaden är det ju enkelt att jämföra och notera skillnaden i hur man blir behandlad med en äldre mobil som applekund jämfört med samsung/android.

Om jag skulle köpa en telefon i 5-6tusenkronorsklassen som jag ska ha tills den faller sönder går tyvärr android bort pg.a. detta.

Angående din fråga/påstående... problemet är väl om man börjar tappa appar, tjänster och liknande som inte stödjer äldre OS. Då min enda "droid" är relativt färsk och ännu inte blivit en orphan vet jag inte hur stort problem detta är?

Sen så är det ju skillnad på att få kontinuerliga uppdateringar även om det inte är ICS och att inte få något alls.

Enligt mina efterforskningar så verkar det som att många androidmobiler tappar all form av support väldigt snabbt. Även mindre säkerhetsuppdateringar och liknande verkar utebli efter ett år eller två.

16. barq

barq Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Helt sjukt, jag håller med.

snigel1 gillar detta.
  17. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Låser tråden då det ursprungliga ämnet ej diskuteras längre.

Flamewars kan ni hålla någon annanstans.

Telegram by phone

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.