Fråga: iCloud sync

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Englund81, 23 jul 2016.

  1. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Hej.

    Är det nån som kan hjälpa mig och förklara hur iCloud fungerar?
    Jag har köpt lite mer minne i molnet och vill så klart att allt ska finnas där. Då jag har iPhone, iPad och till och med iMac så tycker jag det är otroligt skönt hur det synkas ihop.

    Men eftersom jag har dåligt med minne i telefonen så undrar jag har jag ska ta bort bilderna som ligger och tar plats på telefonminnet utan att det raderas från molnet??

    Jag förstår inte hur det funkar. Varför ska jag ha 50 GB (just nu) när jag inte kan spara enbart på Molnet?
    Dåligt formulerat men hoppas på hjälp.
     
  2. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    iCloud funkar inte riktigt som en backup som man kan tro att den gör utan jag skulle beskriva det som att den speglar våra libary, dvs att alla bilder, musik osv hamnar på ett och samma ställe och är lätt att få tillgång till. Det är iallafall så jag förstår det efter att ha sökt runt lite :P
     
    Englund81 gillar detta.
  3. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    iCloud sparar allt du har i telefonen, förutom lösenord på appar osv, men bilder, appar, meddelanden, telefon loggar, allt möjligt kommer tillbaka efter återställning av backup.

    Köper du ny, får du den precis som den gamla var, bakgrundsbild och hela kittet :)
     
    Englund81 gillar detta.
  4. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi

    Jo det förstog jag också men jag tror trådskaparen fråga var ifall man kunde ha alla bilder på iCloud och inte ha dem på minnet i tillexempel iPhonen. :P
     
    Englund81 gillar detta.
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    iCloud är säkerhetskopiering av samtliga inställningar,appar, app inställningar och dokument som du har på din IOS enhet.

    iCloud Drive är Apples försök till att konkurrera med ex. Dropbox. iCloud Drive finns tillgängligt från IOS 9 och OS X 10.11 (El Capitan).
    Inne på din Mac i Finder så finns en mapp som heter iCloud Drive, och den mappen fungerar på liknande sätt som hos ex. Dropbox, dvs det du lagrar där skickas upp till molnet och blir därmed tillgänglig på alla dina enheter och via webbläsaren på icloud.com. iCloud Drive Appen fínns även för IOS.

    iCloud och uppladdning av bilder fungerar lite annorlunda...Inne på din IOS enhet under Inställningar >Bilder & Kamera > Så finns alternativ för att antingen 1) "Optimera lagring" eller 2) "Ladda ner och behåll original". Om man vill ha detta automatiserat så väljer man alternativ 1, då kommer alla bilder laddas upp till iCloud och raderas på den lokala enheten vid behov (Automatiserat, ingen aning om exakt vilka kriterier den går efter) och dessa bilder kan fortfarande öppnas som vanligt inne i ex. iPhone då den visar/hämtar cache lagrade thumbnails (Sorry för engelska men kommer inte på svenska ordet), samma gäller på iPad.
    Däremot på Mac så måste du öppna Bilder(Photos på engelska) appen och aktivera iCloud bildsynk även där, då kommer bilderna även synas där, på samma sätt som på IOS, dvs cache lagrade thumbnails..

    Så bilderna kommer inte synas inne på din Mac i Findern under iCloud Drive, utan inne i Bilder appen. Och vill du flytta dom från Bilder till Drive så måste du då exportera från appen.

    Vanliga frågor om iCloud Drive
    Hantera lagringsutrymmet i iCloud

    Jag personligen gillar inte upplägget, utan använder Dropbox då allt lagras i en huvudmapp och Dropbox har stöd för automatiserad uppladdning av bilder på IOS.
    Även Google Photos har alternativet för automatisk bilduppladdning, och är i nuläget väldigt integrerad med Google Drive så i principen borde man få samma funktionalitet även här som med Dropbox.

    iCloud Drive mappen ser du under Favoriter...
    Screen Shot 2016-07-23 at 19.39.18.png
     
    Englund81 och Honda gillar detta.
  6. knugeN^

    knugeN^ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2016
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jaja, jag läste för fort :)
     
  7. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    GRYMT!!
    Tack så hemskt mycket för all information!

    Jag har Google drive och är rätt nöjd med den, men ville hoppats på att iCloud skulle vara typ samma.. Men nu har jag blivit lite vettigare ( men kommer inte vara länge :P)
    kommer nog fortsätta med Google drive.

    Än en gång, tack!!
     
    iterva och Honda gillar detta.
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Google foto är överlägsen för backup med bilder
     
    jnsson gillar detta.
  9. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Jodå, den använder jag.
    Men allt annat än bilder blir med Google Drive.

    Dock märkte jag när jag tömde ena hårddisken (både filer och foton) till Drive så visar Foto att bilderna är tagna det datumet jag förde över dom.
    Så inga datum stämmer alls nu mera.. [emoji52]