ICS till arc?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av chompiz, 19 okt 2011.

  1. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Vad tror ni gott folk?

    Själv så räknar jag iskallt med att det kommer.
    Dels eftersom Google gick ut med sin uppdateringsgaranti för några månader sedan, vilket gör att jag får svårt att tro att gränsen för hårdvaran skulle vara satt så att arc inte skulle klara av det. Detta så det endast skulle finnas en handfull telefoner som släppts under året som kunde köra det om dom satte krav som dual core m.m vilket skulle skada Android mer i det långa loppet.
    Dels för att SE inte vill göra om samma misstag med arc som dom gjorde med X10 serien.

    Detta är visserligen bara vad jag tror men som sagt skulle bli förvånad om vi inte får se det från SE om några månader.
     
  2. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Hoppas;-)
     
  3. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    lär ta ett tag, fortfarande har vi ju inte sett 2.3.5 (som väl var utlovad att komma nästa månad)
    Men jag kan inte se någon orsak till att de inte skulle kunna få till det! (om det nu mot förmodan skulle vara något problem med grafik och hårdvaruaccelrationen t ex)
    Dock så verkar det ju (äntligen) med 4.0 som man verkligen kan ta nytta av den på riktigt med multi core CPU - så det kan ju vara läge att uppdatera till en fetare telefon i vilket fall som helst! ;)
     
  4. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    2.3.5 har SE aldrig talat om officiellt. Däremot fanns det läckta uppgifter på att det skulle komma i november men inget som man vet med säkerhet.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  5. andi

    andi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har inte SE utlovat nästa stora androidversion till arcen? Så länge den klarar av det dvs.
     
  6. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Dom har bara sagt så länge det höjer nyttan för användarna eller något annat luddigt. Men detta var inte något officiellt uttalande från deras sida dock om jag inte minns fel.
     
  7. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    ICS kommer, annars förlorar SE alldeles för mycket anseende.
     
  8. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    De flesta av nyheterna i ICS finns redan implementerade i Arc, t.ex. mappar, ändra storlek på widget, 3D-foto osv.
    Arc har redan grymt bra flyt i GUI't så hårdvaruaccelerering kommer knappast att tillföra något.
     
  9. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Tror att de först släpper en ny lur eller två med 4.0 och sen får vi det till våra Arcs. Bara en gissning.
     
  10. monty1234

    monty1234 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Google säger nu att alla mobiler med 2.3 ska klara 4.0 så den delen borde ju vara lugnt... men när är ju en annan femma vore kul om det kom i år men känns lite tveksamt...
     
  11. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    rimmen gillar detta.
  12. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Åjo väl fungerande hårdvaruaccelering kommer du knappast att vilja vara utan efter du fått det! :) Scrolla t ex i telefonbok/telefonlogg, där lär det göra ett ordentligt lyft...
    Synd att garbage collection fixen endast verkar hjälpa de med dual core...
     
  13. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kom att tänka på detta med att Google släpper källkoden till ICS efter releasen av Galaxy Nexus. Detta är ju, så som det står i artikeln på förstasidan, kanon för oss som kör Custom Roms, hoppas att Cyanogen börjar arbeta på en ICS baserad rom direkt :)
     
  14. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Cyanogen sade att de skulle börja med att implementera ICS så fort källkoden släpps. Så med lite tur så har vi det innan jul :)
     
  15. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ohh, det har jag missat då! Men det låter ju kul! Kommer nog inte bry mig om den officiella versionen då ;)
     
  16. Exodite

    Exodite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min fråga är vad de kommer göra med de existerande knapparna, eftersom ICS använder on-screen knapparna Back, Home och Tasks.

    Förhoppningsvis tillåter ICS fortfarande att denna funktionalitet knyts till befintliga fysiska (eller kapacitiva) knappar istället för att dupliceras på skärmen på enheter som har sådana knappar.

    I sådana fall borde väl meny-knappen ta över Tasks-funktionen, då de nya menyerna skall vara on-screen för tydlighet.
     
  17. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Läste att on screen knapparna bara skall synas ifall telefonen saknar fysiska knappar.

    Sent from my awesome Xperia arc!
     
  18. vaette

    vaette Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Arc S ger ICS

    Jag skulle misstänka att Arcen kommer att få ICS av den enkla anledningen att Arc S:en är lite för ny för att inte få ICS och då den är på i stort sett samma plattform så det är ganska lätt att ge Arcen samma ROM samtidigt.

    De som antar att SE kommer att ge gamla telefoner nya uppdateringar bara för att det är viktigt för deras "anseende" tror jag dock i det generella fallet är lite fel ute. Det är rätt mycket arbete för att ordentligt anpassa och testa nya ROMar, och SE kommer säkerligen känna sig tvungna att se till att nya versioner har mer eller mindre samma features och utseende som de gamla. Det är lätt att glömma bort att vi som tekniknördar verkligen vill ha nya versioner, men "gemene man" upprörs mer om en uppdatering förändrar telefonen alltför mycket, speciellt om en enda feature de gillade försvann eller förändrades. På så sätt är det nog i SE:s intresse att undvika nya ROM:ar i högsta möjliga grad. En lite intressant illustration av det här är hur iPhonen nu är på iOS 5.0, och ändå är grundfunktionaliteten (ring någon, skicka ett SMS, starta en app, ändra en inställning) extremt lik hur det fungerade i iOS 1.0 år 2007. Och då är ändå Apple inte det mest konservativa företaget. Det är helt enkelt modellen som säljer för konsumentelektronik-företagen.

    Men men, som sagt, eftersom Arc S:en ändå är så ny och är på samma plattform och hitintills samma ROM som Arcen så tror jag att SE kommer att göra arbetet som krävs för ICS i det här fallet.
     
    JkJ076 gillar detta.
  19. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
  20. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER