ICS till Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av coopdeo, 19 okt 2011.

  1. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Information:
    • Samsung har bekräftat att Tab 10.1 får ICS i slutet av första kvartalet 2012.
    • Custom ROM:s listas i inlägget under.
    • Källkoden till ICS kommer göras tillgänglig, vilket möjliggör skapandet av exempelvis Custom ROM:s med ICS.
    • ICS kommer (förmodligen) att kunna ge Tab 10.1 bättre app-kompabilitet.
    • ICS kommer (förmodligen) snabba upp gränssnittet på Tab 10.1.
    • ICS kommer (förmodligen) möjliggöra att 3G-varianten (7500) kan användas som telefon.
    • ICS kommer (förmodligen) möjliggöra bättre hårdvaruacceleration.
     
    Last edited: 28 jan 2012
  2. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

  3. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Våra plattor (och liknande HC-plattor) bör vara kompatibla med ICS. Samsung har dock inte meddelat huruvida de kommer att ge oss uppdateringen. Just nu väntar vi på att få HC 3.2, där Samsung just nu ligger flera månader efter Googles lansering. Jag ställer mig frågan om Samsung valt att hoppa över HC 3.2 för att ge oss ICS 4.0 istället. Vad tror ni?

    Till skillnad från HC kommer ICS att finnas som öppen källkod, något som underlättar produktionen av custom roms till våra plattor.

    Vad skulle vi tjäna på att få ICS i jämförelse mot HC?
     
    Last edited: 19 okt 2011
  4. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Håller tummarna!

    Jag hoppas på att alla App blir kompatibla plus mindre lagg....
     
  5. hamchoi

    hamchoi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tror nog att vi får vänta rätt länge på ICS. 3.2 har jag redan gett upp hoppet på...
     
  6. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Känner en viss deja vu, efter att haft min Xperia X10 sen den släpptes
    och är van med spekulationer och långa väntetider.


    / Jon





    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  7. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Men med vår X10 fick vi 2.3 tillslut.
     
  8. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur lång tid tror ni att det tar innan det släpps en inofficiell 4.0 version till vår platta?

    Jag kan tänka mig att roota om man kommer få vänta för länge!

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  9. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Tidigast början 2012. Men tippar på kring Feb-April.
     
  10. TheEdge

    TheEdge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    501
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vill ha nu! :) eller vill man det? Egentligen borde det väl innebära att ännu fler appar inte kommer att funka pga att de inte är kompatibla än....eller vad säger ni?
     
  11. Andreas527

    Andreas527 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2011
    Inlägg:
    685
    Mottagna gillanden:
    170

    MINA ENHETER

    Jag kan inte se att det ska vara något att hetsa upp sig för om man redan har en platta som kör HC. Visst kommer det vara lite prestanda ökningar och dvs små fixar mm.

    Den stora skillnaden är ju för mobilerna som får samma utseende som vi redan har på surfplattorna.

    Steget mellan Android 2.2 till HC var ett riktigt stort steg för oss med surfplattor och var något man verkligen såg framemot.

    Steget mellan HC och ICS kan väl liknas med 2.2 till 2.3 om man sitter på en surfplatta.
    Men för er med telefoner så blir steget likt det som redan är gjort för surfplattorna då HC släpptes.

    Ang apps så är det tänkt att de ska fungera på båda ICS för tele och platta. Är endå lite skeptisk då jag är rädd att apparna inte kommer att ta tillvara på den större skrämen och se lika bra ut som de apps som är speciellt byggd för 10.1" skärm.

    Hade personligen sett 2 st markets där Tablets hade en egen just pga att en app för tablets kan innehålla så mycket mer funktioner och utseende en tele appen. Och nu med ICS så tror jag vi får se fler appar som inte är gjorda för tablets utan blir bara tele appar som dras ut och fyller skärmen. Så bollen ligger fortfarande hos utvecklaren av appen om han vill ha en tablet anpassad design eller nöjer sig med en mobil anpassad version som blir större då den körs på en tablet.

    Se bara på Apple där Ipad har en egen kategori och där apparna är riktigt bra både grafiskt och har tagit tillvara på den större skärmen.

    Nedan tagit från intervju med Andy Rubin.
    7:19AM Joanna Stern's up! She's asking about a time table for seeing more apps on Android tablets, and when ICS will hit tablets.

    7:20AM Andy: "You can't think about having one screen size. Phones and tablets have different sized displays -- that's why the Android Market doesn't have segments of apps that specifically run on phones and specifically on tablets."

    7:21AM Walt's suggesting that there are extremely few "tablet-optimized" apps on Android tablets. Andy: "There shouldn't be tablet-specific apps. It's not necessary to make the distinction. If someone writes an ICS app, it'll run on both. That's the remerging of these things. I want an app written on TVs to run on phones."

    7:22AM Andy's making it super clear that ICS is killing this notion. If you're hunting for a Twitter app that looks different + takes advantage of the tablet screen space, don't count on it. Odd.

    Liveblog from AsiaD: Andy Rubin, SVP of Mobile at Google -- Engadget
     
  12. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Det jag är nyfiken på är:

    Kommer man kunna ringa med SGT 10.1 om vi vår ICS?
     
  13. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Om du har 3g varianten.... ja :P

    Annars får du hålla dig till Skype och Google Voice :D
     
  14. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    För att vara ärlig så har jag svårt och förstå varför folk vill ringa med en tab som är 10 tum stor. Man har väl alltid en mobil på sig?
     
  15. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Inte om man sätter in mobilens simkort i plattan.
     
    Lazarux gillar detta.
  16. Lazarux

    Lazarux Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2011
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Precis!

    Jag har bara ett simkort och vill inte skaffa ett till bara för att kunna surfa i plattan. Än så länge har jag bara haft den hemma så jag har bara kört med WIFI. Men när jag nu kommer att ha den med mig, t.ex. till jobbet så vill jag kunna stoppa i kortet och ännu kunna vara nåbar :) Visst man kan skicka sms men skulle även vilja kunna ringa.

    Nu säger folk kanske att jag borde använda mig av hotspot från luren men vill inte ladda telefon efter en timme när jag kan ha telefonen fulladdad då jag kan använda plattan som har en batteritid som en gammal Nokia 3310 :) Dvs. räcker år och dar.

    Hur som helst så är och kommer jag vara nöjd med min platta även om den inte får ICS men jag hoppas att det kommer :)
     
  17. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag vill ha ICS för prestandaökningen. Enligt Google så är ICS den första som använder hårdvaruacceleration fullt ut, även för gränssnittet. Att det ger bättre filstöd ser jag bara som ett stort jäkla plus!
    Det här borde ju även påverka den redan goda batteritiden positivt (CPU behöver inte slita lika hårt), och sånt tackar man inte heller nej till!
     
  18. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Visst har man alltid luren med sig, men det är onekligen väldigt praktiskt att kunna sköta ALL kommunikation ifrån en och samma enhet.
     
  19. salli

    salli Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Skaffa ett tvilling sim som jag! kostade 200kr engångsavgift...
     
  20. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Nu har inte jag en 3g-variant, men jag förstår inte ditt resonemang heller. Om nu möjligheten finns att kunna ta emot ett samtal när man sitter med plattan, varför i h*te inte?! Finns funktionaliteten där är det väl smutt om det går att använda?! Det är ju som att ha en kamera som du inte kan ta kort med, för att syftet med den är videosamtal.
    Sen är det ju inte så att folk har för avsikt att byta ut sin telefon med "en tab på 10 tum".