ICS till Galaxy Tab 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av coopdeo, 19 okt 2011.

1. abrovink

abrovink Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Enligt samfirmware så är den släppt i 8 länder nu.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Gör något åt det istället för att gnälla (eller jo, lite kan man fan gnälla!). Har kört ICS i månader nu, och det funkar hur bra som helst.

Börja här:

http://galaxytabhacks.com/galaxy-tab-10-1-hacks/how-to-install-cwm-recovery-5-5-0-4-on-galaxy-tab-10-1/

När det är gjort:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1808015

Eller om du lägger in officiell Samsung ICS. Italien 3G/UK Wifi:

http://galaxytabhacks.com/galaxy-tab-10-1-root/how-to-root-ics-on-galaxy-tab-10-1/

Done!

JockeBanan gillar detta.
  3. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag kommer att fortsätta köpa Samsung, inte för mjukvarans skull, men för hårdvarans skull. Mjukvaran fixar man alltid snabbare och i regel enklare med Odin eller CWM. Att slippa använda KIES är ganska, för att inte säga, väldigt skönt. :-)

Skickat från min GT-S5660 via Tapatalk 2

4. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Jag tror att vi alla är överens om att Samsung i stort sätt skitit på alla som har köpt GT 10.1, och att uppdateringen av den varit under all kritik. Speciellt eftersom den var en stor profilprodukt för Samsung och är, om inte den mest sålda androidplattan, så är den lätt topp fyra. Men jag är helt klart beredd att ge dom en chans till. HTC/LG/Sony, alla har skelett i garderoben, och beroende vem man frågar så kommer dom ALDRIG köpa av just DEN tillverkaren igen.. The beauty and the beast med Android.. ;)
    Summa summarum, bäst hårdvara vinner, mjukvaran löser sig alltid :D

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

5. Baarra

Baarra Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Man ska väl inte behöva roota en tablet som man betalat ett X antal tusen för bara för att få den "näst-senaste" uppdateringen? Det blir inte bättre av att man dessutom blivit utlovad att uppdateringen skulle komma för ett bra jävla tag sen. Istället sitter man här med en usel jävla tablet som laggar pung och vars webbläsare kraschar stup i kvarten.
    Samsung skiter fullständigt i sina konsumenter och vill bara få ut så många jävla produkter som möjligt för att slippa uppdatera sina gamla enheter, fulspel är vad det är.
    (behöver få ventilera aggressionerna;))

MrMör, Artful_Slacker och yallsostupid gillar detta.
  6. cilovel

cilovel Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

7. Sailfast

Sailfast Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

YES! Nu lyckades jag äntligen flasha den Italienska officiella ICS-uppdateringen.

Jag har försökt följa denna guide utan att lyckas tidigare:
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1085162&postcount=268

Problemet var att jag inte lyckades komma in i "download mode" - tabben startade bara om istället.

Så här gjorde jag nu för att lyckas komma in i download mode ordentligt:

Med tabben startad:
    1. Tryck in volym-ner-knappen
    2. Tryck in power-knappen
    3. Tabben startar om
    4. När Samsung-loggan visas, släpp power-knappen (som varit nertryckt sedan punkt 2)
    5. När bilden på en grön droid visas samt det står "downloading...", släpp volym-ner-knappen (som varit nertryckt sedan punkt 1)
    6. Tryck och släpp på volym upp-knappen
    7. Du kommer till en varningstext, tryck och släpp på volym upp-knappen en gång till
    8. Klart

osdpanthers och Spooky gillar detta.
  8. JockeBanan

JockeBanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Batteriproblem?

Hej!
    Jag har lagt in 4.0.4 XXLQ8 med Odin, funkar fint, fick dock problem med batteriet eller snarare stor belastning av batteriet vid flight mode!
    Nu laddar den ur sig på ca 2 dygn utan att jag rör den, tidigare med HC3.2 kunde den vara bortglömd i 2 veckor utan att det var slut ström!
    Har förstått att det kan vara en kernel-grej, hur kan jag få till detta utan att gå tillbaka till 3.2? Om jag går tillbaka till 3.2 blir den då som den var tidigare?
    Tnx!

9. Razpootin

Razpootin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Inte för att jag har någon lösning på detta, men jag kan också bekräfta att min också lägger av efter ca 2 dygn...
    Hoppas verkligen inte att det kommer vara så när den svenska släpps, för då överväger jag seriöst att gå tillbaka till 3.2 igen. :neutral:

10. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Hur ser det ut om man tittar på vad som har dragit mest batteri?

Jag upplever ingen större skillnad alls från HC, och då använder jag plattan klart mer nu när jag kör ICS. Har kört både AOKP och cm9, och jag upplevde inget drain där heller.

Nu har jag iof wifi varianten så det kan ju ha något att göra med 3G som gör att det suger batteri.

Last edited: 2 sept 2012
  11. pellegj

pellegj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Jag har samma problem med batteritiden som de tidigare säger med ICS 4.0.4. Kör dock just nu CM10, och batteritiden är betydligt bättre. Med ICS så går inte taben ner i deep sleep som den ska av någon anledning, men det funkar perfekt i CM10. Har också samma appar installerade nu i CM10 som jag hade i ICS 4.0.4.

JockeBanan gillar detta.
  12. abrovink

abrovink Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ni som har problem med battetitiden, har ni tömt plattan helt?

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

13. marcusorwen

marcusorwen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag fattar inte hur alla kan ha batteri problem, jag har 38% kvar efter 7dagar 17timmar och 40minuter på batteri, jag använder också tabben ofta och har wifi på hela tiden, dock sänkt skärm styrka men det räcker att ha låg.

nu över natten har den inte äns dragit 1% av batteriet sedan jag kollade.

14. Umi71

Umi71 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 9
    min total dör efter ca 2 dagar. så den ligger på laddning varje natt, trycker nog in 3.2 igen om jag behåller innehållet på den vid odin flashen

15. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Håller med, det är något som måste vara galet. Kör alltid en full wipe när jag byter rom. Visst, det är lite pill att få tillbaka allt som det var innan, men det är värt det i slutändan. Man slipper oftast problem av den här typen. Har svårt att tro att det har med romen i sig att göra..

Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2

16. Dr Flint

Dr Flint Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oärliga koeraner

Det kommer sannolikt inte någon uppgradering till ICS för Galaxy 10.1 eller 7.7. Inom asiatisk affärsverksamhet t.ex förhandlingar så anses otänkbart med att säga rakt nej, man slingrar sig och uppfyller inte löften om saker man redan från början ville säga nej till. Nordenmarknaden ansen nog för liten att uppgradering skall vara "lönsam", och vi torskar sitter ju redan på kroken. Att jag inte svamlar kan alla kontrollera, då "stenåldersluren" Galaxy S under mycket lång tid lovats en nordisk uppgradering till 2.3.6, resten av världen fick sin i början av året. Man har på facebook nu gått ut med att den också kommer i nov. Lova, bedra och hoppas på produkten är så obsolet att ingen bryr sig när det står klart att ingen uppgradering kommer. Det finns väl inget rationellt skäll attt det skulle vara svårare att ta fram en nordisk uppgradering att den skulle nästan bli ett år försenad. Man sviker sina kunder på mer en ett sätt, hur kul är det att hållas på halster av löften som gång på gång tas tillbaka. Jag kommer reklamera min Galaxy 7.7 då Samsung redan när jag köpte den lovade att ICS är på väg och jag råder alla att göra likadant. Fortsättningsvis vill åtminstone jag inte ha med Samsung att göra.

17. JockeBanan

JockeBanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag gjorde wipe innan installation (vet dock inte riktigt vad en "full Wipe" innebär?
    Det som drar ström är "Enhet i viloläge" och "Android OS", tror även att "Batteriviloläge" har ett finger med i spelet!
    Läste på annat ställe att de trodde det berodde på olika kernels som ligger kvar??

Tro mig, den har dragit ur sig flera gånger!
    Byter nog tillbaka om jag inte finner någon lösning, man orkar ju inte hålla på och ladda Tabben som man gör med mobilen, Galaxy II

18. Razpootin

Razpootin Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    63

MINA ENHETER

Japp, den tömmer sig själv efter ca 2 dagar (knappt det)...

När jag tittar på vad som drar batteri så är det alltid "Display" drar värst.
    Men jag misstänker att den inte går ner i detdär omtalade "DeepSleep" läget, eftersom den drar ur så fruktansvärt fort. Och då har jag inte ens pillat med den ett dugg.... vilket är väldigt märkligt och irriterande!

Ursäkta om det låter som en dum fråga, men vad är egentligen CM9/10 kortfattat? Har inte pluggat på så mycket, utan kör bara stock Android eller vad man nu vill kalla det. :innocent:

Jag har även ställt om plattan från Recovery läget, är det det som kallas Wipe !?
    Man skulle ju önska att alla kunde slippa batteriproblemen, som i HC 3.2 där man kunde lämna plattjäveln i typ 2 veckor och 5 dagar som jag klockade min till... Och då hade jag hållit på med den litegrann, men ändå så höll den grymt länge!

Jag ser att det nu finns fler versioner än den Italienska att välja på hos SamMobile.
    Min fråga blir då följande, kan man helt sonika ändra firmware till något annat land, med samma metod som man gjorde med den Italienska, dvs med Odin och Download-läget !?
    Eller går allt åt pipan då? haha!
    Värt ett försök för att få bort batteriproblemet...

Last edited: 2 sept 2012
  19. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Vet inte om det är relaterat till 3G som sagt, men det verkar som de flesta som har problemet har den europeiska versionen av 10.1.. eller har jag fel? Om det inte går ner i idle, eller "deep sleep" är ju inte bra, men det verkar konstigt med en stock rom. Kollade lite snabbt på xda och hittade en tråd om battery drain:

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1817562&highlight=battery+drain

Tydligen kan Google+ vara en bov om man har photo sync på. Även Samsung push, men jag skummade bara tråden. Har själv all sync avstängt förutom gmail faktiskt.

CM9, eller Cyanogen Mod är en av de största romtillverkarna av custom rom.

Info här:
    http://www.cyanogenmod.com/

Ladda ned experimentell rom för 10.1 här:
    http://droidbasement.com/db-blog/

Wipe är något man gör med custom recovery. En custom Recovery andvänds för att flasha custom rom. Den vanligaste är ClockWorkMod och ser ut så här:

Där kan du göra factory reset, dalvik wipe, och cache wipe. När man går från en rom till en annan brukar man göra en clean wipe, dvs man raderar rubbet :)

Flashas via Odin.

Min kanske inte skulle hålla två veckor idle, men lätt sju dagar plus.

Det ska väl inte vara något problem. Har personligen inte använt Odin för annat än att roota och installera recovery, så någon som har mer koll på det får rätta mig om jag har fel. Just nu kör jag en customversion av uk FW, och som sagt.. den är mycket bra.

JockeBanan gillar detta.
  20. marcusorwen

marcusorwen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag använder UK-versionen av 4.0.4 och har inte några problem alls, det ända jag ändrade var att stänga av GPS och Bluetooth och sänka skärm styrkan till lågt, och nu håller plattan länge.

Jag gjorde inte heller en full-wipe av plattan när jag flashade via odin.
    den flyter på bättre än 3.2 och upplever plattans batteri tid som mycket bättre än 3.2 (iaf för min del då).

Jag har funderat på att flasha in 4.1 men avvaktar tills den kommer som stable. (vill att allt ska fungera som det ska, eftersom det är därför jag kör stock fortfarande).