Fråga: ics vs gingerbread??

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av andekar, 30 aug 2012.

  1. andekar

    andekar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Sitter och velar om jag nu med den senaste 2.45 ics ska ta upp uppdatera min 2.3.7 GB...

    Någon som vill hjälpa mig i beslutet att antingen uppgradera eller stanna kvar ett tag till...

    Vilka fördelar är det med ICS?
    Några nämner att nackdelarna numer är något mindre, men tydligen verkar fortfarande GB vara rappare...?
     
  2. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag är också kvar på GB och funderar nu på att uppgradera till ICS. Den senaste uppdateringen ska vara mycket bättre än den tidigare versionen av ICS. Hur den står sig mot GB har jag inte hört än så jag hoppas att någon kan jämföra och skriva här :-)
     
  3. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

  4. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Värst vart du var ohjälpsam!

    Tråden som du länkat till, som jag för övrigt har läst i många gånger, handlar mest om den första, väldigt buggiga versionen av ICS. Först i slutet kommer några inlägg där användare jämför senaste versionen av ICS med den första, inte med GB. Det vi efterfrågar är en jämförelse av senaste versionen av ICS och GB.

    Sluta upp med din dryga och ohjälpsamma attiyd, den hör inte hemma på ett forum som detta.
     
    Last edited: 30 aug 2012
  5. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Bry dig inte om Arvid, jag tror han har PMS just nu, han har skrivit ett antal dryga inlägg den sista veckan. Men annars brukar han vara snel. Han har ju trots allt fått 35 tack.

    Du bör betänka att de flesta av oss som har den senaste ICS versionen uppdaterade till ICS precis när den kom, därför kan vi ha lite svårt att komma ihåg exakt vad som skiljer. Till yttermera visso så haf vi haft 6.1.A.2.45 en väldigt kort tid så det är lite svårt att uttala sig om stabilitet.

    GB på Xperia S är ju en dröm i stabilitet och jag kan inte minnas att jag såg någon bugg i systemet. Första ICS releasen var en katastrof jämfört med den. Nu verkar det vara betydligt mer stabilt. Jag har tex ännu inte råkat ut för att inte kunna svara på inkommande samtal, med det felet var sporadiskt i första ICS, så du måste ge oss en vecka eller två innan vi kan svara på den. Ringer jag min dotters mobil så misslyckades första uppringningen ALLTID. Detta problem verkar vara kvar och jag kan inte minnas att jag hade det i GB, men jag är inte säker.

    Sen måste man ju fråga sig: "Varför vill jag uppgradera till ICS?" I mitt fall var det för att jag ville kunna köra Ciscos Anyconnect VPN under sommaren som gjorde att jag ladda ner ICS mot bättre vetande, samt att jag är en uppgraderings onanist. Visst det finns vissa fördelar med ICS, men de överväger INTE nackdelarna hos den första versionen. HW-accelering av grafiken var inget jag saknade och iom att systemet blev så hackigt av första ICS versionen så blev ju inte prestanda bättre precis. Task manager är ju trevlig men inte skäl nog för att uppgradera.

    Så jag skulle rekomendera att vänta minst två veckor innan du uppgraderar. I början brujar alla vara lyriska över en uppdatering, och i det här fallet kan jag förstå det eftersom de flesta uppdaterat från bugg-ICSn. Lite senare kommer klagomålen fram. Men å andra sidan så varnade jag mina kollegor och vänner dirket för att uppgradera till första ICS, medans jag nu har sagt att visst, det är värt ett försök. Så det finns inget ja eller nej, det beror på hur sugen man är på nya features. Är man inte så sugen så vänta några veckor och ställ frågan igen.
     
    Last edited: 30 aug 2012
    andekar gillar detta.
  6. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Måste tillägga att jag har inte haft en enda bugg med ICS, och jag har inte fått den senaste uppdateringen. Har lyckats svara på varje samtal...
    Någon gång kan jag ha upplevt några hack och det gjorde jag inte med GB, men jag skulle inte kalla det en bugg direkt. Så det verkar vara väldigt olika hur ens telefon har uppfört sig med ICS. Testa och se, gillar du det inte är det väl enkelt att gå tillbaka till GB!? (Har jag hört att det ska va iaf :))
     
  7. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Efter vad jag förstått så har de flesta fått göra en fabriksåterställning när de gått från GB till ICS, så jag misstänker att det samma gäller när man går tillbaka. Så jag skulle inte kalla det "enkelt". Tar åtminstone mig en vecka innan jag återställt telefonen efter en fabriksåterställning.
     
  8. Arvid719

    Arvid719 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Man måste väll inte egentligen, men det är ett ganska stort hopp mellan gb och ics, speciellt i en teknisk synpunkt. Men ja du bör, är ju inte så jobbigt igentligen kontakter mm sparas och synkas direkt med Google musik drar man till datorn och appar finns det flera program på google play man kan använda. Beror ju vad man använder telefonen till såklart också.

    Sent from my Xperia S
     
  9. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tack för svar!

    Anledningen till att jag vill byta till ICS är för att få tillgång till nya funktioner och ny design. Det är värt att uppdatera till ICS så länge det inte tillkommer buggar som jag inte har nu i GB. Den senaste versionen verkar ju ha löst de flesta allvarliga buggarna. Jag väntar nog lite innan jag bestämmer om jag ska byta till ICS.
     
  10. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Om det var mig du tackade, så får du gärna trycka på tack-knappen under det inlägget. Vi är några som samlar på tack, och då räknas inte tack i ett inlägg utan ett tryck på tack-knappen är det som gäller.
     
  11. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Nä, det är klart att man inte måste. Men enligt min uppfattning var det en majoritet som upplevde ganska grava problem om man inte återställde. Jag vet att för mig själv så var telefonen oanvändbar innan jag återställde. Men som sagt, jag har hört andra som påstår att de inte behövde återställa och att de inte upplevt några som helst buggar iom ICS uppdateringen, men det är inte den upplevelsen jag haft, och jag kan enbart vittna om min egen upplevelse.
     
  12. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    ett Mycket enkelt val.... stanna kvar på GB! ICS e värdelöst på denna telefonen, du kommer bli sjukt missnöjd.
     
  13. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Eller så uppgraderar du å är sjukt nöjd!

    Visst, jag kan tycka att luren blev lite segare mid ICS, men jag fick snudd på
    dubbelt så lång batteritid efter uppgraderingen. Detta är viktigare för mig än
    att det går tokfort i menyerna.


    / Erol




    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  14. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Stanna kvar på GB ett litet tag till om det är stabilitet du sätter högst. Den senaste ICS-versionen verkar lovande. Har just uppgraderat och än så länge fungerar allt bättre. Återstår att se om den är stabil över tid också. Förra versionen såg också bra ut i början för de flesta, men sedan började fler och fler buggar ackumuleras och till slut blev den smått plågsam att använda.

    Sony är inte de snabbaste på uppdateringar men de brukar kunna prestera ovanligt stabila androidversioner till slut. Än så länge ser det ut som den nya firmwaren är en sån, men som sagt, ingen har haft den tillräckligt länge för att kunna säga det säkert.
     
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, har du senaste uppdateringen i luren nu eller? Eller fortfarande den gamla? För enligt mig så är det helt klart en stoooor skillnad mellan dessa båda. Jag skulle nog vilja säga att jag redan nu skulle rekommendera den nya uppgraderingen framför Gingerbred.
     
  16. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag tror inte man ska förhasta sig med o rekommendera den senaste ICS-versionen. När ICS släpptes för första gången så var alla mer eller mindre helt saliga och ingen hade något att klaga om. Först efter 1 vecka så började klagomålen trilla in och för min del upplevde jag samma sak. Allt var "perfekt" första veckan men sen trillade det in div. buggar. Visst, jag kanske inte minns allt rätt, kanske tog det 2 veckor innan klagomålen börja komma eller va det efter 5 dagar. Iaf, jag tror inte man kan dra några slutsatser riktigt ännu. Behövs nog några dagar till för att folket ska ha hunnit använda telefonen tillräckligt mycket.

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  17. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Spot on! ;-)

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  18. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jag kan rekommendera ICS av ett par skäl.

    När jag uppgraderat så aktiverade jag GPU-accelleration i gränssnittet och det gör att min Xperia S flyter nära nog lika bra som min iPhone 4S trots att jag har några widgetar på mina hemskärmar.
    Ska dock varna för att ett flertal användare här på forumet inte upplevt någon förbättring av att aktivera det. Jag har dock upplevt klart förbättring i flytet.

    Webläsaren har blivit ännu bättre också. Bättre prestanda med stöd för tabbar, där har du ett annat bra skäl till att uppgradera.

    Annars tycker jag den sista GB-versionen som Sony släppte till Xperia S:en är grymt bra. Stabil och har en hel del av funktionaliteten som ICS erbjuder. Så skillnaden är inte så stor egentligen. Alla mobilens funktioner i sista versionen av GB fungerade enormt bra. Nära nog inga problem någonstans. Så ur stabilitetssynvinkel kanske du ska stanna kvar ett tag till och vänta till Sony släpper fler uppdateringar och rätar ut de småproblem som är med nuvarande ICS-release.

    Nu vill jag dock påpeka att den ICS-release jag har i min Xperia S fungerar väldigt bra, det var bara det att Sonys GB-release var kanske den bästa av alla tillverkares GB-releaser som vissa redan påpekat här.
     
    Last edited: 31 aug 2012
  19. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hehe, har för mig de kom relativt direkt faktiskt. Men kan minnas fel. :)

    Jag tycker i och för sig att den gamla ICS-version var stabil om man nu talar om just telefoni, SMS/MMS, mail och surf. Däremot var det sämre med media-funktionerna som inte var lika stabila. Samt flytet var inte heller riktigt bra. men för det viktigaste var det ju ändå stabilt tycker jag nog. Så håller med dig att så illa var det kanske inte. Men man blev ju tokig på att inte kunna lyssna på musik och sådant p g a hack i musiken.

    Men den nya mjukvaran förbättrade ju upplevelsen helt klart. Testade att sätta på hårdvaruaccelerationen och visst flyter luren ännu bättre då, men då fungerade Fast-capture ännu sämre... hehe.

    Webläsaren är helt klart bättre än Chrome just nu, tycker ja. Har installerat chrome flera gånger, men vete fankens vad som händer. Xperia S gillar helt klart inte chrome alls. Medans stock flyter på, så flyter helt klart inte chrome. Ibland vill den inte ens reagera när man försöker scrolla. Helt konstigt faktiskt. Någon som har en Chrome som faktiskt fungerar så bra som den skall göra?
     
  20. pissenisse

    pissenisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Och där håller inte jag med dig. det var det som störde mig mest, att jag inte lyckades svara på samtal titt som tätt och att när jag ringde upp folk så kom det en rignsignal och sedan blev det tyst i luren. Personen jag ringde upp fick en uppringning men när de svarade så var det tyst i luren. Den senare buggen finns för övrigt kvar, men den kan förvisso bero på blåtands-headsetet. Den första var så oerhört mycket mer irriterande och var inte relaterat till blåtand.

    Däremot håller jag fullkommligt med dig om att det är just telefoni som är viktigt att det är stabilt.

    PS.
    Provade att ringa upp min yngre dotter igen utan blåtand, men samma bugg igen. det konstiga är att det är enbart när jag ringer henne eller min andra dotter som första uppringningen misslyckas 100% av tiden. Ringer jag igen inom 2 minuter så funkar det, väntar jag längre så är det återigen en ringsignal och sen dött.

    När jag ringer andra så sker det här bara sporadiskt, och jag har inte råkat ut för det sedan senaste uppdateringen. Men medge att det är skumt, iofs så har bägge döttrarna Glocalnet-abbonemang så det kan ju finnas någon underlighet där?