Diskussion: ID-kapningar

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ompan, 5 okt 2017.

1. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 922
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Detsamma undrar jag! Erkänner att jag inte har koll, men tanken går åt hur man ju scannar streckkoden på körkortet bland annat när jag hämtar paket på ICA. Detta borde ju vara norm, och det borde också gå att bygga in större säkerhet i samband med det. PIN-kod kopplat till ID för att teckna avtal om avbetalningsköp kanske?
    Vi får inte glömma att det fortfarande finns många, särskilt äldre, som inte har e-legetimation etc. så fysiska ID-kort kommer att krävas lång tid framöver.

2. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Den här tråden spädde på min oro ang identiteskapning till den grad att jag nu valt att spärra mitt personnummer på https://www.tryggehandel.se/sparr/ tanken är att det ska hindra andra från att nyttja mitt personnummer för faktura/delbetalningsköp.

Värt att poängtera är att det inte verkar som ditt personnummer spärras hos kreditupplysningen, utan detta kräver manuell åtgärd i form av telefonsamtal.

3. Perlisch

Perlisch Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75

MINA ENHETER

Jag har själv jobbat i butik och varit den som sålt till en bedragare. Har många gånger nekat folk av olika anledningar när det inte känns 100%. Men den gången dom lyckades var det en riktigt duktig kille och man märkte inget speciellt på hans sätt och han skulle inte ha överdrivet med saker heller. Ofta vill dom ha ut så mycket som möjligt. Men det enda man har för att kolla äkthet på ID är uv lampa som man kan belysa kortet med. Problemet för mig var att det hade alla vattenmärknignar så det var ett "riktigt" ID kort förutom att det inte var rätt person på bilden. Men det är väldigt få i butik som använder uv lampan fast att man ska göra det på alla. Sen är det också tyvärr så att vissa säljer fast att dom anar oråd antingen för att dom är konflikträdda och inte vågar neka eller att dom är pengakåta då de flesta butiner har någon form av prestationsbaserad provision. Sen det som händer när dom scannar ditt id kort på exempel Ica är enbart att dom läser av en streckkod/qrkod och får in ditt personnummer i datorn utan att behöva skriva manuellt [emoji6]

bernard gillar detta.
  4. Skinnbanjo

Skinnbanjo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    154

MINA ENHETER

Man skulle ju kunna ha rfid-chip som i passen, med bild, biometrisk data osv som är kryptografiskt signerade. men ska det vara någon nytta med det krävs utrustning för att läsa av och det är nog inte dessa telefonmånglare så sugna att pynta för. Plus att det skulle bli mycket krångligare att skaffa/förnya idkort och körkort. Fast det kanske det borde vara...

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 460
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kände inte ens till att butikerna hade en UV-lampa för ändamålet - intressant! Har så vitt jag kan minnas aldrig sett mitt ID-kort/körkort skannas i en sådan. Oftast brukar mitt ID-kort bara ligga på disken medan de skriver upp uppgifterna.

Som @blackstar@blackstar är inne på är nog ID-kortet lite förlegat. Problemet är utbrett, så det borde finnas incitament att göra något åt det och då låter BankID som en bra lösning. Det är förstås inte perfekt eller helt vattentätt, men långt bättre än ID-kortet som bevisligen inte fungerar.

Har man inte Kivra idag eller spärrat adressändring hos SKV bör man omedelbart se till att ordna det.
    Spärra adressändring: https://www.skatteverket.se/privat/...gadressandring.4.361dc8c15312eff6fd123f5.html
    Kivra: https://www.kivra.com/

Edit: Kom förresten att tänka på att Postnord verkar jobba på paketutlämning mot BankID, vilket kanske kan fungera som ett proof of concept för andra områden. http://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/leverans-pa-kundens-villkor/digitalt-id

Last edited: 6 okt 2017
  6. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 344
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    okej bra att veta Märkligt att dom inte skickar tidigare med kivra, alltså felet ligger ju hos UC. Känns som dom medvetet fördröjjer så folk tvingas köpa den där tjänsten.

7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 344
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja samma gäller när man ska hämta ut paket hur många gånger har man inte hämtat paket med solglasögon på ?

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 513

MINA ENHETER

Det är ju lugnt med posten. Paketen kommer ju ändå inte fram...

9. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Ja jag kan tycka att det borde komma ett meddelande direkt när upplysningen tas. Kan inte vara särskilt svårt att implementera.

bernard gillar detta.