Ideos X5 U8800 - Rootning, Custom-ROMs och liknande

Diskussion i 'Ideos X5' startad av sebgus, 22 jun 2011.

  1. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Eftersom det saknades en svensk guide på hur man rootar, moddar och trycker in egen mjukvara i X5an så tänkte jag skriva en egen liten guide som kanske kan komma till användning. Då kör vi!

    OBS! Jag tar inte ansvar för er telefon! Ni gör allt som står i denna guide på egen risk!



    - Hur rootar jag och varför vill jag göra det? -
    Root innebär helt enkelt att man skapar ett sorts administratörskonto på sin telefonen. Därmed kan man installera vissa appar (SetCPU, Root Explorer, ShootMe, mfl.) och göra lite tweaks (se nedan) som inte hade gått utan root.

    Det finns två metoder (säkert fler, men principen är oftast densamma) för att roota sin X5. Ena är SuperBoot och andra är med Z4Root. Om man ska tro utvecklarna så ska SuperBoot vara bättre eftersom den uppgraderar en del saker (ex från EXT3 till EXT4) och lägger till prestanda-tweaks i din kernel.

    Med SuperBoot
    1. Tanka hem SuperBoot
    2. Unzippa filen (boot.img) och lägg den någonstans på din dator
    3. Stäng av telefonen, tryck och håll inne Power, Vol- och Vol+ samtidigt, då ska en rosa skärm dyka upp
    4. Anslut telefonen till datorn
    5. Gå till telefonen via "Den här datorn" och leta upp mappen (på telefonen) som innehåller filen boot.img
    6. Om du vill så kan du spara undan en kopia av din telefons boot.img, annars kopiera bara över filen som du hade på datorn
    7. Koppla loss telefonen och starta om den
    8. ROOTAD!
    Med Z4Root
    1. Tanka hem Z4Root
    2. Installera & Starta appen
    3. Tryck på knappen "root" (permanent)
    4. ROOTAD!



    - Hur installerar jag ClockworkMod Recovery och vad är det för något? -
    ClockworkMod Recovery (förkortat Clockwork eller CWM) är en custom (kan inte hitta ett bra, svenskt ord) recovery-mjukvara som är väldigt populär. I denna recovery-mjukvara kan man boota telefonen in i en meny (innan den startar Android) där man kan göra backup på hela systemet, återställa backuper, flasha hemmagjorda (custom) rommar, partitionera minneskortet, osv.

    Installation av CWM:
    1. Tanka hem CWM
    2. Unzippa filen (recovery.img) och lägg den någonstans på din dator
    3. Stäng av telefonen, tryck och håll inne Power, Vol- och Vol+ samtidigt, då ska en rosa skärm dyka upp.
    4. Anslut telefonen till datorn
    5. Gå till telefonen via "Den här datorn" och leta upp mappen (på telefonen) som innehåller filen recovery.img
    6. Om du vill så kan du spara undan en kopia av din telefons recovery.img, annars kopiera bara över filen som du hade på datorn
    7. Koppla loss telefonen och starta om den
    8. CWM är installerad

    Du kan testa så att CWM funkar genom att stänga av telefonen, hålla inne Vol+ och Power (hålla inne tills en orange meny kommer upp). Du navigerar i denna meny genom följande:

    Vol+ eller Meny: Uppåt
    Vol- eller Hem: Nedåt
    Sök: Välj/OK
    Bakåt: Bakåt/Cancel



    - Hur flashar jag en custom-ROM och varför skulle jag vilja göra det? -
    Mjukvaror som kommer från tillverkare innehåller oftast väldigt mycket bloat, dvs. program och widgets och annat som segar ner telefonen. Vissa kanske gillar vissa widgets men majoriteten vill inte ha skit på sin telefon (eller hur?). Lyckligtvis har Huawei valt att köra Android i hyfsat ren form och kommer med endast ett par förinstallerade program. Rommen som skeppas med X5an är dock ganska dålig då den har dålig WiFi, dålig samtalskvalitet och lite andra småbuggar. Användare skriver därför sina egna rommar för att bli av med buggar och eventuellt lägga till tweaks.

    Hur ska man veta vilken man ska flasha? Ja det är oftast individuellt och vissa föredrar någon rom medan några föredrar en annan. Just nu finns det inte så många rommar till X5an, men det kommer förhoppningsvis fler snart!

    Rommar som finns att tillgå
    MIUI
    Oxygen
    CM7 port

    CM7 porten kräver att man installerar gapps i efterhand (om man vill ha google apparna).

    Hur man flashar en custom-ROM
    1. Se till så att du har CWM installerat och att du har säkerhetskopierat innehållet på din telefon (kontakter, kalender osv.)
    2. Tanka hem valfri custom-ROM
    3. Anslut telefonen till datorn
    4. Lägg zip-filen (update.zip) på ditt SD-kort (bara direkt på, inte i någon mapp)
    5. Boota till CWM-mode (Power on och Vol+)
    6. Säkerhetskopiera genom att navigera till "backup and restore" -> "backup". En säkerhetskopia av telefonen kommer då att sparas på SD-kortet (se till så att plats finns!)
    7. Flasha rommen genom att gå in på huvudmenyn och sedan "apply update from sd-card" -> "Yes"
    8. När den sedan är klar, gå tillbaka till huvudmenyn och tryck på "advanced" -> "Wipe Dalvik Cache"
    9. Gå tillbaka till huvudmenyn och tryck på "reboot system now"
    10. KLAR!



    - Tweaks, kräver root! -

    Tweaks för build.prop filen
    Build.prop innehåller vissa egenskaper för telefonen (t.ex. pixeldensitet och annat). Det finns ett par tweaks för denna för att öka prestanda.
    Du måste ha Root Explorer, eller liknande, installerat! Filen som du ska ändra i ligger i "/system/build.prop". Se till att starta om telefonen efter du applicerat tweaks för att de ska fungera!

    1. Starta Root Explorer, navigera till "/system/"
    2. (Första gången) Se till att ha en backup av din build.prop fil sparat på din dator eller telefon. Behövs endast göras en gång (spara "orginalet")
    3. Tryck på "Mount R/W"
    4. Tryck och håll inne på filen (build.prop) tills "options" dyker upp
    5. Tryck på "open in text editor". Applicera någon/några av nedanstående tweaks
    6. När du är klar trycker du på Meny-knappen -> "Save&exit"
    7. Starta om telefonen

    windowsmgr.max_events_per_sec=75
    Lägg till denna rad för att göra UI:t mer responsivt. Ju högre siffra desto snabbare. 75 är lagom (över detta är för snabbt imo, men det går).

    ro.sf.lcd_density=240
    Ändra denna från 240 till 225 eller 210. Jag föredrar 210! Om du har problem med appar som inte blir fullscreen efter detta tweak så ladda ner och starta Spare Parts. Bocka sedan ur "Compability Mode" och starta om telefonen.

    dalvik.vm.heapsize=24m
    Ändra denna från 24m till 32m. Kan öka prestandan, vissa säger att det gör, andra inte.

    ro.config.hw_menu_unlockscreen=false
    Ändra denna från "false" till "true" för att kunna låsa upp skärmen med Meny-knappen

    ro.config.hwfeature_wakeupkey=1
    Ändra denna från 1 till 0 för att tända skärmen med enbart power-knappen (volymknapparna är störande imo)

    mot.proximity.delay=450
    Ändra denna från 450 till 150 för att tända skärmen snabbare vid samtal. Om raden inte finns så är det bara att lägga till den!


    Hjälp! Min telefon hänger sig vid boot-skärmen efter jag skrivit något dumt i build.prop!
    Ingen fara, det finns en lösning! Hoppas du har din build.prop backup redo :)
    1. Hitta någon dator med Linux (ex Ubuntu)
    2. Starta telefonen i "rosa-läge", dvs. håll inne Vol+, Vol- och Power.
    3. Plugga in telefonen till datorn via USB
    4. Din enhet kommer då ploppa upp på skrivbordet. Leta upp build.prop filen och byt ut den!
    5. Starta om telefonen


    Ta bort förinstallerade program (Uno, PoP, Iron Man)
    Starta Root Explorer och navigera till "system/app". Ta sedan bort appar du inte vill ha (långtryck -> delete). Var försiktig med vilka du tar bort!


    Aktivera rotation i Google Maps med 2 fingrar
    Några av er kanske saknar funktionen att kunna rotera fingrarna för att rotera kartan. Utan detta tweak så är man tvungen att glida med fingrarna parallellt längs med skärmen. Detta tweak gör så att man istället roterar fingrarna runt en axel (som på iPhonen), vilket är mycket mer logiskt (prova själva!).

    1. Starta Root Explorer och navigera till "/system/etc/permissions/"
    2. Tryck på "Mount R/W"
    3. Långtryck på filen "android.hardware.touchscreen.multitouch.xml" tills "options" dyker upp
    4. Tryck på "Open in Text Editor"
    5. Leta upp raden "feature name="android.hardware.touchscreen.multitouch" /" (fast med < i början och > i slutet)
    6. Lägg till följande rad nedanför "feature name="android.hardware.touchscreen.multitouch.distinct" /" (fast med < i början och > i slutet)
    7. Tryck på Meny-knappen -> "Save&exit"
    8. Starta om telefonen & sedan testa i Google Maps

    Forumet ville inte visa när jag hade med < och > i tweaket ovan.

    Öka volymen vid samtal med headset eller högtalar-funktionen
    1. Starta Root Explorer och navigera till "/etc"
    2. Tryck på "Mount R/W"
    3. Långtryck på filen "hwVolumeFactor.cfg" tills "options" dyker upp
    4. Tryck på "Open in Text Editor"
    5. Byt värdena på "speaker=" och "wired_headset=" till "speaker=90" and "wired_headset=75"
    6. Tryck på Meny-knappen -> "Save&exit"
    7. Starta om telefonen



    Batterikalibrering (kräver CWM)
    Om du upplever ditt batteri som lite ojämnt eller tar slut snabbt så kan du prova med en kalibrering av batteriet.

    1. Anslut telefonen till laddaren med telefonen på och låt den ladda tills notifikations lampan lyser helt grönt :)100% laddning).
    2. Ta loss telefonen från laddaren och stäng av den
    3. Anslut laddaren igen och låt den ladda i 30 min
    4. Ta loss laddaren och sätt på mobilen
    5. När telefonen är helt påslagen (dvs laddat klart allt), stäng av den igen och anslut den till laddaren för ytterligare 30 min
    6. Ta loss laddaren och starta telefonen i CWM-läge
    7. Gå in på "advanced" -> "Wipe battery stats"
    8. Starta om telefonen, klart!

    Mer är på ingång, lite fler tweaks! Säg till om jag skrivit fel någonstans :)
     
    Last edited: 29 okt 2011
    adam.swe, drutten71, svensparv och 6 andra gillar detta.
  2. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Lägger denna på min lista. <3
     
  3. rikobiff

    rikobiff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Riktigt bra guide! Som sagt, snart får vi förhoppningsvis en stabil CM7 åsså :)

    Sent from my u8800 using Tapatalk
     
  4. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tryck gärna på tack-knappen om ni gillar guiden ;)
    <3
     
    antenordlund och karlssson gillar detta.
  5. cokratex

    cokratex Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Med Superboot går det att "unroota" genom att kopiera tillbaka orginal boot filen? Eller finns det nåt annat sätt?
     
  6. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Hmm, det var en bra fråga. Ska försöka rota (höhö) lite i det.

    Med Z4root kan du enkelt un-roota genom en knapptryckning. Men om du byter ROM så funkar det nog inte eftersom oftast är rommarna "pre-rooted". Jag ska fråga runt och se hur det funkar.

    Har lagt till ett nytt tweak, kanske lägger till fler ikväll om jag hinner!
     
  7. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Nu har jag rootat och modat(?). Mannen for iväg så sen kanske vi kan säkerhetsuppdatera mina saker och sen installera B160.
     
  8. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Med mod menar du CWM?

    Ja, nu är det bara att köra på!
     
  9. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ja CWM.
     
  10. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Då är det bara att ladda ner o trycka in B160 då ;)
     
  11. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Måste bara säkerställa mina saker först. Kontakter och sånt.
    Fast å andra sidan borde jag ju få tillbaka kontakterna via google kontot. Hehehe.
     
  12. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Yepp, om du har synkat kontakter och sånt via google (settings -> accounts & sync -> ditt gmail-konto) så är de sakerna säkra. Men om du har något annat på telefonen som du vill spara? Det är ju inte så att telefon och minneskort blir formaterat, men man vet ju aldrig. Bättre att vara på den säkra sidan :)
     
  13. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Okej. Ja då är det bara att tuta och köra. Bilderna är väl inget att hänga i granen med. Heheh.
     
  14. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Vad gör B160? Ändrar den utseende eller kan man lägga dit Gingerbred tex.
     
  15. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det funkar alltså inte att köra en restore genom CWM om telefonen hänger sig efter moddande av build.prop? Sugen på att prova, men lite orolig över detta då jag inte har tillgång till en Linux-dator.
     
  16. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Den byter ut telefonens kernel vilket gör diverse förbättringar. Bättre samtalskvalité och bättre wifi-uppkoppling är två saker den nya kerneln påstås göra.

    Citerat från XDA:

    Du kan dock inte lägga dit gingerbread eftersom B160 = Android 2.2.1. Rommen utgör vilken Android-version det är. CM7 = 2.3.3 (Gingerbread) t.ex.

    CWM säkerhetskopierar cust, system, data, m.m. och build.prop ligger i system så det borde vara lugnt. Men jag kan inte lova något. Någon borde testa! Har heller ingen linux dator i närheten...

    Men jag kan säga så mycket som att om du skriver exakt som står i texten ovanför så funkar det finfint. Folk som har haft problem med detta har oftast varit för övermodiga (ändrat till helt galna inställningar) eller glömt någon sak (t.ex. 24 istället för 24m på dalvik.vm.heapsize).

    EDIT: Ska se om jag kan få tag på en linux-dator (som säkerhet) och prova att pajja build.prop och sen försöka återställa mha CWM.
     
    Last edited: 24 jun 2011
  17. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Last edited: 24 jun 2011
  18. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag får inte min mobil att roota sig. Har testat både Superboot och z4root.
     
  19. sebgus

    sebgus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Vad är symptomen? Provat att ladda ner Root Checker?

    EDIT: Du måste ha SuperUser för att Root Checker ska funka.

    SuperUser är det program som ger andra program root-access. Standardprogram som är nödvändig att ha om du vill kunna använda appar som kräver root-access.
     
    Last edited: 24 jun 2011
  20. WX5

    WX5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har båda programmen.