Idiotsäkra steg-för-steg instruktioner för att modda en ZTE Blade?

Diskussion i 'Blade' startad av XistenZ, 3 aug 2012.

  1. XistenZ

    XistenZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Story: min far köpte en blade, för det var så extremt billigt. Låst till Comviq. Jag tar på mig att försöka mig på att låsa upp den, trots att jag aldrig i mitt liv ens hållit i en android förut. Google berättar hur jag ska göra, dock finns bara instruktioner för den som redan vet hur man ska göra i stil med "steg 1, gör det sen är du klar".

    Det slutade med att telefonen var vad jag trodde "brickad", som också är en grej som knappt går att få en förklaring på vad det innebär, men den började efter några veckor när den legat utan batteri fungera med en "CyanogenMod" installerad av någon märklig anledning.
    Den tycks bara gilla sim-kortet (Comviq) som suttit i den hela tiden, inte ens ett annat Comviq-kort fungerar då den bara visar den fula gröna alien-gubben in absurdum så om den numer är upplåst (som var syftet med äventyret) går inte att säga. Wi-fi tycks vara en finess den här modden tänkte att man kunde klara sig utan så det är också ett problem.

    Det jag nu behöver hjälp med, steg för steg en idiotsäker instruktion för hur jag återställer den till fabriksinställningar så jag kan använda den som folk (inget wi-fi är rätt retard IMO), jag tar hellre och betalar ett företag 500 spänn för att låsa upp den så har jag en legit telefon som fungerar än en med någon "mod" som absolut inte fungerar och som dessutom har en 99% chans att spränga telefonen.

    tl;dr Hur går jag tillbaka till fabriksinställningar för ZTE Blade?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Börja med att ladda ner appen Blade Checker och kolla om du har en gen2 eller en gen3 telefon. Upplåsning görs på helt olika sätt beroende på vad du har.

    Om det visar sig att du har en gen2 kan den enkelt låsas upp med kod. Om du har en gen3 är det tyvärr mycket krångligare.

    Cyanogenmod åker knappast in i telefonen av sig själv. Har du lagt in den eller köpte din farsa telefonen av någon annan?
     
  3. XistenZ

    XistenZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Cyanogenmodden lade jag in, det jag menade med ""CyanogenMod" installerad av någon märklig anledning." var att efter att telefonen varit obrukbar en längre tid så vaknade den plötsligt upp, så jag kunde se att den (antagligen) gjort det den skulle vilket var att installera modden.

    Jag försökte låsa upp med kod först innan jag började med det här, vilket inte gick så jag antar att jag har en gen3? Tror jag kikade på två eller tre sidor där jag matade in någon IMEI-kod tror jag det hette, fick samma kod alla gånger men det gick inte.

    För att ladda ner appen måste jag ladda kortet med $$$, som jag inte vill behålla i vilket fall, för att få tillgång till internet så jag kan ladda ner någon app :) koppla upp mig till wi-fi hade ju varit praktiskt...
    Det finns inget annat sätt att kolla upp? Någon skojig #1337* kommando/kod?
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, om du har en gen3 så hoppas jag att nån annan kan hjälpa dig för jag har bara pysslat med gen2.

    Det finns några trådar om gen3 du kan läsa här i forumet men allt verkar ganska mycket besvärligare på gen3 tyvärr.

    Jag vet inget annat sätt att avgöra vilken typ det är än att köra Blade Checker.
     
  5. XistenZ

    XistenZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har hittat något som verkar vettigt, "inställningar --> sekretess --> återställ standardinst."
    Där kan man checka i att radera SD-kortet och sen återställa telefonen. Detta är ju exakt precis det jag vill göra, men jag vet inte om det blir problem ändå, vet fortfarande inte vad det här med roms, moddar etc är. Har som sagt lagt in CyanogenMod, detta var en märklig procedur där jag via datorn lade in allt på telefonen, startade den i något "FTM"-läge, tryckte igång magin som sprängde telefonen tillfälligt.
    Så, det jag fiskar efter är om när man gjort något sådant här om jag försöker återställa den och rensar SD-kortet, kommer det sluta med att det inte finns något alls på den så den är absolut "brickad"? Vågar inte prova eftersom jag är extremt osäker på hur dessa ting fungerar, som alla vet har alla maskiner en ond, ond själ som beter sig helt hursomhelst.

    Tack för visat engagemang hittils :)
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om du gör en "återställ standardinställningar" så kommer du fortfarande att ha cyanogenmod fast alla dina personliga inställningar försvinner. Den blir så att säga som den var "från fabriken", fast cyanogenmod-fabriken i detta fall.

    Det du gjorde från datorn var nog en s.k. TPT-överföring av en ny ROM. Det skulle antagligen gå att göra likadant igen fast välja att installera en standard-ROM. Det finns återställnings-ROM:ar för gen2 i en gammal tråd här i forumet.

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=37364

    MEN, eftersom vi inte helt säkert vet ifall du har en gen2 eller gen3 så vill jag inte råda dig att prova det innan du vet vilket du har. Lägger du på fel ROM så finns det risk att du brickar telefonen eller att grafiken slutar att fungera.

    Här är en annan tråd du kanske har nytta av men som sagt du borde kolla om du har gen2 eller gen3 först:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=59497
     
    XistenZ gillar detta.
  7. XistenZ

    XistenZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack! Tror jag fått svar på alla funderingar nu, länkarna du gav har jätteenkla "steg-för-steg" instruktioner, precis vad en lekman av min grad behöver.
    Bara till att luska ut hur man kollar vilken gen det är då :)
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T