iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

  1. Magnus_

    Magnus_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Här är ett par till:
    http://www.upcdatabase.com/searchform.asp
    http://www.ean-search.org/

    Kan man få till en snurra som använder iglaset-namnen som grunddata kan man nog få fram en del barcodes. Med risk att man får söka brett med wildcards då en del av databaserna har lite udda namn som "Pripps blå, alc 3,5" och inte exakta namnet som finns i iglaset-databasen.
     
  2. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tittade på barcodepedia och upcdatabase innan vi bestämde oss för att köra en egen. Barcodepedia föll då bort för att de inte har något api. Upcdatabase för att de inte har hade speciellt många svenska koder.

    Däremot läste jag på barcodepedia att de har importerat all data från upcdatabase och att de kan tänka sig samarbeten med andra parter. Tror alla hade tjänat på om vi hade kunnat synka datan mellan de olika tjänsterna.

    Borde göra lite mer tester för att se om det hade varit värt jobbet att få in deras register med.

    De andra sidorna hade jag totalt missat och ska kolla upp. Tack!
     
  3. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni har säkert koll på det. Men ett enkelt sätt för lagersaldo är att använda systembolagets mobila sökfunktion. t ex http://mobil.systembolaget.se/(S(1c...)/SokDryck/SokDryck.aspx?lan=01&artnr=1234301

    lan= stockholms län
    Jag laddade ner källkoden för iGlaset och testade byta ut länken mot systembolaget.se i appen mot ovanstående istället. Funkade bra. Jag har dock inga utvecklingsfärdigheter så jag kan inte få till valet av län, så den kör på Stockholm hela tiden. Men det borde vara en enkel sak för den som kan.
     
  4. tornhult

    tornhult Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om jag orkar läsa igenom 11 sidor forum (sökning gav inget resultat) så jag frågar bara rakt av::

    Finns det planer på att förfina rekommendationsfunktionen så att man kan välja vilken sorts dryck man vill få rekommenderad ?

    Som det är nu så får jag massa vin rekommenderat och jag gillar inte ens det :D
     
  5. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej undrar hur man kan registrera sig? Det står att för att komma ikontakt med denna funkton måste du logga in...
     
  6. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Sorry hittade det...
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ah smart, ska kolla vidare på det där och som om man kan få in det på ett bra sätt.

    På sikt skulle jag gärna se det helt integrerat i appen, men som med alla hobbyprojekt kan det ta lite tid ibland. Det här känns som en bra quickwin.
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Du borde kanske testa något av vinen som rekommenderas, kanske gillar du ett av dem? :)

    Jag vet inte om det finns några planer på att filterera där dock. Iglaset har ett enkelt forum för bl.a. ideer lägg gärna in din idé där så kan Conny eller Lasse som driver själva siten säkert svara direkt. http://kundo.se/org/iglaset/
     
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag vet det är inte helt uppenbart, vi borde fixa in en liten förklaring i appen på var man registrerar sig. På sikt är tanken att man ska kunna göra det direkt från appen med. Alternativt via en enkel mobilsida.

    Edit: Just det här är länken http://www.iglaset.se/register
     
  10. Wellness

    Wellness Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Gillar appen skarpt :)
     
  11. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Helt integrerat i appen skulle helt klart vara snyggast. Men detta tycker jag är en helt ok lösning som en snabb start. Det skulle dock se bättre ut om fönstret som öppnas med lagersaldot var lite mer inzoomat från början, vet inte om det går att göra?
     
  12. peo13

    peo13 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    systembolagets nummer

    Det finns en app till Iphone som heter vinovino som man kan söka på sytembolagets nummer, hade varit gott om man kunde få det på denna appen;)
     
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sökning på systembolagets id ska fungera redan idag i appen. Dock med en liten twist.

    Château de Seguin har nr 3958 på systembolaget, men den identifieras även med nr 395801 vilket är det man kan söka på i appen. Ska kolla med Conny om det finns möjlighet att basera sökningen på det nr som systembolaget visar med.
     
  14. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte bara kolla om ni kikar nåt på detta eller om ni har andra uppdateringar på gång? Verkar för övrigt som appen fungerar bra i Froyo, inga FC ännu.....
     
  15. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tyvärr inte, har varit mycket fokus på min andra app STHLM Traveling och sista tiden på ytterligare en app, men jag och Marco har länge sagt att vi ska köra ett iglaset race snart så förhoppningsvis får vi båda ett infall och kör loss snart.

    Jag la precis upp en kommentar i vår issue tracker så det en start iaf, http://github.com/johannilsson/iglaset/issues/#issue/23
     
  16. Whylex

    Whylex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Coolt! Helt klart användbar app.
     
  17. Snappahead

    Snappahead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det låter lovande. Jag fyller på med barcodes så länge, det lär ju bli ett gäng nu när sommaren tar fart... :cool:
     
  18. Timo

    Timo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hej ,
    please excuse my Swedish.

    jag har laddat ner Iglaset för några veckor sen .
    Det funkade perfekt , sen kom en "update" och nu fungerar inte barcode scannern .
    förut det hittat nästan allt jag " scanned " men nu det hittar inget .
    jag har installerade
    Barcode scanner
    ZXing Team
    Iglaset
    any ideas ?

    Tack
    /T
     
  19. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hej,

    Lyckas den inte hitta produkter som tidigare har gått att hitta eller är det nya produkter som den inte hittar? Skriv gärna ner vilka koder du försöker scanna så kan vi kolla direkt huruvida de finns inlagda i databasen eller inte.

    Databasen som den slår mot är helt uppbyggd utav alla er som använder appen. Jag vet inte exakt hur många koder den har idag men min gissning är att där är mellan 1000 och 2000 koder idag.

    Ska förbättra flödet för hur man knyter en produkt till en kod, men idag måste man manuellt söka upp produkten gå in i den detaljerade vyn välja trycka menu och sen scanna.
     
  20. Timo

    Timo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @johannilsson

    igår kväll jag försök att scanna en flaska vin jag köpt .
    det gick inte .

    Cuvée Aegidiane
    2007
    Chateau amargue

    koden: 3760040971315

    Vinet var jätte Gott / Fint
    :)

    /T
     
    Last edited: 12 jun 2010