iglaset, sök efter öl, vin och sprit

Diskussion i 'Applikationer' startad av johannilsson, 12 sept 2009.

  1. ravon

    ravon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mysko. Shimmy får samma sak. Det går att scanna men det händer inget. Får grotta vidare men anonyma fingrar pekar på Nilsson. Kan du fortfarande lägga till EAN på artiklar som saknar, alternativt söka där det saknas?
     
  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Något jag gärna skulle vilja se implementeras är en sortering av något slag. Något i stil med att man via meny-knappen kan sortera listorna inom varje kategori efter namn/pris/betyg/etc. Som det ser ut just nu verkar inte artiklerna raddas upp utifrån några särskilda preferenser.

    Sedan undrar jag vad som händer om man lägger till EAN på en artikel som någon annan redan scannat och lagt in? Skrivs föregående över av den senaste inscannade? Hur som helst vore det smidigt om det vid varje artikel fanns någon typ av notis huruvida dess EAN finns inlagd eller inte, av tidsbesparande skäl.

    För övrigt en väldigt trevlig och välanvändbar app! :)
     
  3. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Har dock inte lagt till artiklar i senaste versionen nej. Det gjorde jag i den versionen som finns på market nu.
     
  4. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om den krashar, har du möjlighet att skicka mig en logg? Finns två bra program på Market, Log Collector och Logger för det. Du kan maila på [email protected].

    I de fall det inte händer något, kan det vara att du missar den Toast som kommer upp? Den är ganska kort och är lätt att missa samtidigt som skärmen roteras, eller kommer går de koder du har scannat inte alls att söka upp efteråt genom Scanna knappen på startvyn?

    Kunde själv inte scanna igår när jag var iväg då min magic helt plötsligt krashade om och om igen med en FC på com.android.phone och tvingade mig att mata in min PIN-kod om och om igen. Den verkar dock fungera nu igen.

    Ska kolla igenom flödet lite extra själv med men idag blir lite tight med huset fullt av släkt hundar och ungar. God jul på er med!
     
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag testade just att lägga in en EAN för Rekorderlig Skogsbär precis. Det gick bra att både spara koden och sen söka på den, jag kör den senaste 1.2.1 här. Vad sitter du på för Android version?
     
  6. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Sortering skulle vara önskvärt, det håller jag med om. Vi får ligga på Shimmy om att han lägger till det i sitt API.

    Om man scannar en kod som redan finns så incrementeras en siffra som räknar hur många gånger en kod har sparats, för framtiden kan vi lägga på sortering på hur relevant en kod är beroende på hur många gånger den har sparats. Någon form av indikering på om den har scannats eller inte hade helt klart varit bra att få till. Vi får ligga på Shimmy om en sådan funktion med helt enkelt :)
     
  7. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    La precis ut 1.2.1 på Market, är fortfarande förbryllad över scanningsproblemen. Men ska försöka scanna så mycket som möjligt idag själv med.
     
  8. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Kunde inte släppa det här riktigt, så mitt i julstöket kom jag på att jag faktiskt gör en check om en kod matchar EAN_13 vilket är den vanligaste koden. Men det kan ju faktiskt vara så att det ni försöker scanna inte är en EAN_13 kod. Har därför släppt den här spärren helt nu. Om en kod dessutom inte skulle matcha EAN_13 så hände just inget alls precis som du beskriver, så förhoppningsvis var det detta som var problemet.

    Har släppt en ny version på Market nu, 1.2.2 förhoppningsvis ska det här fixa det för er med. Om det fortfarande inte fungerar så återkomm gärna med loggar och vad det är för kod ni försöker scanna.
     
  9. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Grymt bra jobbat! Nu ska jag försöka ragga ölburkar/vinflaskor/m.m. och scanna deras EAN-koder för att fylla ut databasen lite.

    Fira jul med dina nära och kära nu, vet jag! Och ha en supertrevlig sådan! :)
     
    Last edited: 24 dec 2009
  10. ravon

    ravon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu fungerar det klockrent. Det var f.ö. en amerikansk öl (http://www.iglaset.se/dryck/Fresh+Hop+Pale+Ale/11795/) vilket förklarar en del.
     
  11. kalnins

    kalnins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    denna finns inte till tattoo eller? jag har letat efter den på market men inte hittat
     
  12. hubako

    hubako Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tog o la in typ 10 koder nu ur mitt barskåp, dock tyska. Hoppas ju någon kan fixa ut lite listor från bolaget altså.
     
  13. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hmm, sedan 1.2.0 ska den vara synlig på för tattoo med. Kan det möjligtvis vara en fråga om cachning på Android Market? Kan du testa att söka efter STHLM Traveling och se om den dyker upp för dig? För jag har gjort samma ändringar för iglaset som jag gjorde för den appen för att få den att dyka upp för Tattoo.

    Om du forfarande inte får upp den så finns den även att dra ner från GitHub 1.2.2 är den senaste just nu, http://github.com/johannilsson/iglaset/downloads
     
  14. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vi har frågat systembolaget om de ville dela med sig av streckkoder men tyvärr var de inte villiga att dela med sig av den informationen.

    Däremot har Shimmy lyckats se ett visst mönster i de koder vi nu har fått in. Och det ser ut som att en del av deras produkter har artikelnummret inbakat i streckkoden. Shimmy började igår att experimentera med det här och kanske kan vi få in stöd för att räkna ut streckkoden i API:et och på så vis få en hel del koder gratis.

    Igår fanns det lite mer än 100 koder sparade, så databasen växer ganska bra än så länge iaf.
     
  15. kalnins

    kalnins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja STHLM Traveling hittar jag men ingen isglaset, hur tömmer man cashen då?
     
  16. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vet inte, var en vild gissning. Har gått igenom koden och jag gör på precis samma sätt som jag gör på den appen. Testat att starta om telefonen och se om det kanske skulle kunna hjälpa?
     
  17. kalnins

    kalnins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det har jag gjort utan nån framgång

    en annan sak, hur scannar man med tattoon? kameran suger ju fett, ingen autofokus eller nåt. ska man trycka på nåt för att scanna eller gör den det själv när den fokuserat, har testat ett tag nu men inte lyckats. plockade ner från länken du gav mig
     
  18. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Märkligt, det suger ju! Ska posta i Tattoo forumet och se om där är andra som har samma problem med.

    Scanningen använder sig av Barcode Scanner i botten och den fungerar precis på samma sätt. Har läst om att där är en del som har problem med scanning med Tattoo så det lär vara samma problem här. Kanske borde lägga in möjlighet för att mata in koden manuellt med.

    Edit: Ja den ska själv hoppa tillbaka i programet när den har hittat koden.
     
  19. browneye

    browneye Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2009
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Söker du verkligen på rätt sak?

    Det ska inte vara "isglaset" utan "iglaset" rätt av.
     
  20. kalnins

    kalnins Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nej, det gör jag inte, du har helt rätt, sicken klant jag är. skäms :confused: