IKEA Åskstorm 40W / 23W (ny USB laddare)

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av 6150, 29 feb 2020.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Se min edit.
     
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu förstår jag liiiiiiiite mer :)
     
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Då verkar det som att Åskstorm kanske vore ett bra köp för mig, som har totalt 4 saker att ladda, och ibland kommer min särbo med sin mobil, och då är det 5 saker.
     
  4. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Kan vara så att du ibland får välja Usb-c uttaget oftare då de andra USB-A bara ger 5w var vilket är ganska långsam laddning medan Usb-C uttaget ger max 30 w. En modern Mobil kan ta emot typ 17 w som mest.
     
  5. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Om det nu finns c till c kablar i hushållet...
     
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Jag förstår tyvärr inte vad det du skriver betyder. Kan du förklara tydligare? Vad innebär "välja usb c uttaget oftare"? Oftare jämfört med vad? Och på vilket sätt?
     
  7. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Det har jag ingen aning om.

    Leo83 skrev att han trodde att det ser ut såhär, vad gäller kablar till mina enheter:

    "Sony Xperia XZ Premium har antagligen USB-A till USB-C kabel

    Huawei Mediapad T3 7 har antagligen USB-A till Mikro-USB kabel

    Huawei Mediapad M5 10.8 har antagligen USB-A till USB-C kabel

    Iphone 6S har antagligen USB-A till Lightning kabel"

    Men jag har inte dubbelkollat det än. Men stämmer det, så har jag ingen usb c till usb c-kabel.

    Men nu förstår jag ännu mindre. Måste jag plötsligt ha en usb c till usb c-kabel, för att kunna använda Åskstorm på bästa sätt?

    Ingen av mina 4 enheter har ju, med största sannolikhet, usb c till usb c-kabel!

    Vilket väl innebär att Åskstorm är ett synnerligen dåligt köp.

    Jag förstår inte det här, trots att jag verkligen försöker. Inget ovanligt i och för sig, eftersom jag är dum i huvudet.

    Och varför kan inte kabeltypen stå tydligt tryckt på alla kablar?
     
  8. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Ja, du behöver en Usb-c till Usb-c sladd för bästa funktion. Usb-c är den senaste tekniken som troligtvis kommer ta bort behovet av att ha speciella laddare till datorer och likande saker. Tror Ikea tar 69 kronor för en Usb-c till Usb-c sladd. Det som utmärker denna laddare är just den kraftfulla Usb-C porten till detta låga pris, annars är den inget speciellt med den..
     
  9. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Vi kan försöka ta det steg för steg :)

    När du köper din telefon/platta så får du ju med en laddare och en sladd som gör att du kan ladda din enhet. Laddaren har tills ganska nyligen alltid haft en USB-A-port (samma klassiska port som på datorn), och du har i princip alltid kunnat blanda sladd och laddare från olika tillverkare och modeller, det enda som händer är att det laddat olika snabbt. Vad som laddar vad med vilken hastighet är däremot en djungel, och det finns en uppsjö olika standarder för snabbladdning, och olika kombinationer av laddare och enhet kan göra att det blir långsam laddning, normal laddning, snabb laddning eller supersnabb laddning. Det går oftast heller inte avgöra med vad det används för kabel eller vad som står tryckt på laddaren, utan man får läsa sig till vad ens enhet behöver för teknik för att snabbladdas, och sedan läsa på om laddaren stödjer den tekniken.

    Men det som händer nu är att porten på nya laddare börjar bytas ut från den klassiska USB-A till USB-C. Detta sker oftast också i samband med att man börjar använda en ny standard för snabbladdning USB-PD, PD=Power Delivery) så det inte ska vara så krångligt att veta vad som snabbladdar vad, och att man bara ska behöva använda en typ av sladd till allt, USB-C till USB-C (Datorer börjar också få USB-C portar, och så småningom kommer USB-A försvinna från de också). Då kommer man alltså alltid i princip använda USB-C till USB-C till allt (förutom Apples produkter som alltid ska vara annorlunda). Det är framför allt de som har nya enheter som kräver denna teknik för att snabbladda som är intresserade av denna nya Åskstorm IKEA-laddare.
    Om du bara vill ha en billig laddare som laddar dina enheter med dina befintliga kablar så är denna nog ett bättre val för dig: KOPPLA USB laddare med 3 portar, vit - IKEA MEN den kommer troligtvis inte snabbladda någon av dina enheter. Om det däremot går med samma hastighet eller långsammare än dina nuvarande laddare står skrivet i stjärnorna...
     
    jtq, lenamarsan och bernard gillar detta.
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    För att förtydliga tidigare inlägg bifogar jag en bild med de olika USB-anslutningarna som är aktuella:
    [​IMG]

    Då Åskstorm har USB-A och USB-C ska sladden se ut som någon av de två första bilderna i en ända av sladden. I andra ändan av sladden ska de se ut som den änder som går in i telefonen (någon av de tre sista bilderna).
     
    jtq, lenamarsan och bernard gillar detta.
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Linocell USB-laddstation 6 portar - USB-laddare En sådan här kanske kan vara något annars? Kan ladda 6 enheter samtidigt och har bara vanliga USB-A uttag. Åskstorm kan vara av intresse om du är intresserad av snabbladdningen via USB-C men då måste du skaffa en sådan kabel och ha en enhet som är kompatibel med den snabbladdningen den erbjuder, annars kan du lika gärna köra laddaren från Kjell.
     
  12. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svar.

    Jag köper mer än gärna en Usb c till Usb c-kabel, eller flera stycken, det är inga problem alls.

    Men om vi försiktigt utgår ifrån att Leo83:s teori om vilken typ av kablar som mina enheter använder stämmer, så är det ju ingen av dem som körs på Usb c till Usb c-kabel.

    Och då förstår jag inte vad jag ska ha Usb c till Usb c-kabeln till.....
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Fantastiskt stort tack för att du orkar försöka utbilda mig; det är ovärderligt! Ska läsa om ditt inlägg några gånger, så att det får "marinera" lite :)
     
  14. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack så mycket.
    Ska försöka kolla upp och jämföra.
     
  15. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha!

    Hm. Jag inser att det första jag måste göra är att ta reda på exakt vilka kablar mina enheter använder. Samt även fundera på om någon av dem kommer att pensioneras snart, och ersättas med en ny.
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Åskstorm har tre kontakter, två som dina nuvarande kablar passar i (USB-A) och en USB-C. För att kunna använda USBC-kontakten så behöver du en kabel med USB-C i ena änden istället för USB-A som du har på dina kablar. Om du köper en USB-C till USB-C så kommer du kunna använda den för att ladda din Sony och din Huawei Mediapad M5 via USB-C uttaget på laddaren.
     
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hm. Då kanske Åskstorm ändå passar mig bra? Det ENDA jag vet om mina prylar är att Sonyn laddas extremt snabbt, i mitt tycke.
    Mediapad M5 fick jag i julklapp och har inte vågat öppna kartongen än *skäms*

    Egentligen tycker jag att Mediapad T3 7 och Iphone 6s också laddar snabbt. Så förmodligen har jag lågt satta krav / inga referensramar för vad "snabbladdning" egentligen innebär.

    (Förlåt om jag på nåt sätt har kapat tråden.
    Jag ämnar snart väcka liv i min gamla vanliga tråd igen, om det förvirrande livet med både ios och Android, plus en dos psykisk ohälsa).
     
  18. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Beror ju helt på vad du vill uppnå med att köpa en ny laddare :)
     
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Mycket bra fråga!

    Jag tänkte på typiskt tjejmanér att det blir lite mer organiserat och lättare att städa, om åtminstone 3 av dom 4 grejerna kan dela på 1 laddare.

    Sen är jag ibland i vårt fritidshus, och då går det till så att jag fraktar alla prylarna och deras laddare fram och åter. Så jag fick nyligen den genialiska idén att köpa en uppsättning laddare till, en för varje enhet, för att ha på landet.

    Och sen råkade jag hitta Åskstorm och tyckte att den såg ganska gullig ut :)

    Så ärligt talat har jag inte funderat en enda sekund på hur snabbt den laddar. Jag tänkte mest att den är snyggare än att ha 3 olika laddare instuckna i ett dammigt grenuttag som sen har en 3-4 meter lång elsladd som till slut mynnar ut i ett vägguttag...

    Och så skulle man ju permanent kunna flytta originalladdarna till landet.

    Ungefär så.
     
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jag har en liknande laddar som den från Kjell&Co jag länkade ovan, tar alltid med den när jag är ute och reser, laddar alla mina enheter, 2 mobiler, surfplatta, klocka från den, skönt att slippa ta med 4 olika laddare, tar bara den från vägguttaget hemma med sladdarna i och ned i väskan, smidigt.