Import kina via kryphål

Diskussion i 'Allmänt' startad av JANBANAN1, 22 jan 2021.

Taggar:
  1. JANBANAN1

    JANBANAN1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Lagligt för vem? Det är nog inte några företag registrerade i EU som står för själva försäljningen, så de behöver nog inte bry sig. Och för konsumenten är det ju redan infört i EU och då har man väl som privatperson ingen skyldighet att helt plötsligt betala in moms?
     
    bernard gillar detta.
  3. JANBANAN1

    JANBANAN1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tänkte mer för en enskild firma. Inte som privatperson .
     
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    867
    Mottagna gillanden:
    1 027
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det går inte.
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Utgångspunkten är väl att paketen importerats lagligt till Holland, dvs följer alla holländska regler och EU-regler som är tillämpliga på import till Holland. Jag skulle därför gissa att det finns ett lokalt företag i Holland som sköter importen enligt konstens alla regler. Att någon (såsom ett kinesiskt företag) för in varor olagligt i EU borde någon ha satt stopp för, såsom holländsk myndighet, så jag tror inte att man gör detta helt utan hänsyn till lagstiftningen.

    Ett alternativ vore att det holländska företaget tekniskt sett från Kina "köper" de svenskbeställda varorna de för in i Holland, och sedan "säljer" dem vidare till konsumenten i Sverige, och så sätt fullgör leveransen. Trots att konsumenten tror sig ha beställt från ett kinesiskt företag så kanske man kan komma runt det, genom rätt skrivning i det finstilta. Oklart om upplägget är helt vattentätt, låter som en gråzon. Men har man skrivit i det finstilta att konsumenten köper från bolaget xx i Holland (trots att man beställer på kinesiska sajten yy) så kan det säkert vara helt lagligt.

    Att man i Holland ej tar ut moms från första kronan, som vi gör i Sverige, utan först från 22 euro, är ju förutsättningen för hela upplägget. Så på det sättet får vi anta att dom följer holländsk lagstiftning, och att det faktiskt finns en representant i Holland som sköter momsinbetalningar, i de fall när sådana krävs.

    Det är ju lite som skatteplanering. Helt lagligt, och inte ens oetiskt (enligt mig) men uppfattas ändå som något skumt av många. Men när skatteplaneringen går för långt, då brukar man lagstifta emot det. Vilket kanske kommer ske gällande detta kryphål också.
     
  6. joker1976

    joker1976 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2012
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xioami Redmi 4x Global
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    iPhone 5S
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Vernee Thor
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Asus/Google Nexus 7 2013
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Stock
    Helt lagligt och säkert bra för Postnord då de troligen tjänar mer på att leverera post från Holland än från Kina.
     
  7. elektronikfreak

    elektronikfreak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2019
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    60
    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Hallon, Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Siemens ME45
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A SM-T515 (2019)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S3 4G SM-T825
    Övrigt:
    5 stationära datorer (HP, ACER och DELL) + 3 laptops (HP)
    Är det inte exakt så som det svenska företaget på "västkusten" sköter sina leveranser som man beställer via kinesiska WISH? Jag har beställt mycket från Kina senaste åren som jag köpt på WISH, betalat med bankkort, Klarna eller PayPal men när väl paketen kommer mig tillhanda så är de INTE skickade från Kina utan från västkusten. Har glömt orten men det är söder om Gbg om jag inte minns fel. Dock kommer aldrig paketen med PostNord utan via annat transportföretag.
     
  8. Andersh

    Andersh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har beställt 2 olika paket från aliexpress nyligen, bägge gick via NL.
    Ett utav dem utan påslag av Postnord, det senaste fick jag betala tull och moms för..
     
    bernard gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Fanns det någon tydlig märkning om att paketet var kinesiskt på det senare av paketen, typ kinesiska tecken, avsändaradress i Kina eller liknande?
    Om paketet kommer från Holland till postnord så tycker man att de borde ha det sorterat i något speciellt flöde för EU-interna paket. Paket från utanför EU borde väl hanteras separat när de ankommer Sverige, just för att undvika sammanblandning. Skumt.