Import?

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Lisinge, 21 nov 2009.

1. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Nu kanske jag märker ord, men det är viktigt att det just är Motorola Milestone som köps, Droid är Verizons variant som absolut inte fungerar på något annat nät än deras egna. Den använder CDMA och har inte ens ett SIM-kort.

Milestone däremot är GSM-varianten, den som säljs i Europa är quad-band GSM och dual-band 3G, som ska fungera på alla Europeiska/Asiatiska nät. Jag har även för mig att det ska fungera på vissa Amerikanska nät, är osäker på vilka. Så så länge du köper en telefon som är utan SIM-lås, dvs Ohne Vortrag, så kommer den fungera i hela Europa.

När det gäller språk ska alla Android-lurar som säljs i Europa ha stöd för ett antal olika språk, så det går definitivt att byta till Engelska på dem. Stöd för Svenska uteblir tyvärr, men det får man leva med.

I övrigt är väl bara skillnaden Tyskarnas QWERTZ mot Engelsmännens QWERTY och vilken branding telefonen har.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga :)

2. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Rättstavningen funkar ju ändå inte när man använder det fysiska tangentbordet, men går det att få in svensk rättstavning för (original-) skärmtangentbordet? I värsta fall följer det väl med om man installerar scandinavian keyboard?

Kan man för resten förvänta sig att priset i Tyskland sjunker framåt nyår eller så, eller är det lika bra att beställa så snart som möjligt?

3. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det mesta lär komma med en custom ROM som säkert är på väg nu när iaf Droid är rootad, när 2.0.1 uppdateringen för Milestone kommer så blir den också rootad.

Angående priset så har jag ingen aning om hur mycket priset kan tänkas gå ned, men då de billigaste siterna ligger kring €400 så tror jag inte priset sänkts med så mycket ändå.

4. philipsward

philipsward Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, det var verkligen bra att du svarade, för det där med skillnaden på Droid och Milestone hade jag ingen aning om, tack så mycket! Men är alla Milestones som säljs i Tyskland och Storbritannien?

Det här med vilken branding telefonen har, det är bara vilken mobiloperatör som står på dess skal, eller har jag helt fel?

Ja, det där med tangentbordet är ju lite synd, men jag läste någonstans att det inte skulle vara allt för svårt att mappa om tangenterna? Har du erfarenheter av det eller vet med dig att det fungerar fint att göra det?

Tack så mycket för ditt svar, det var bra hjälp! :)

5. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Droid säljs nog enbart i USA av Verizon, men det är bra att veta skillnaden så man inte luras att importera därifrån. Så alla som säljs i Europa ska vara Milestone.

Brandingen är ganska minimal verkar det som, jag tror inte det ska påverka särskilt mycket, det verkar inte ens som om det står operatören på själva luren heller.

Med root ska det vara ganska enkelt att mappa om tangenterna, men för root behöver Motorola släppa 2.0.1 uppdateringen till Milestone. Jag har själv inte någon erfarenhet av det, men jag ska definitivt pröva när telefonen har anlänt och root har fixats.

Inget problem :cool:

6. philipsward

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Aha, okej, tack så mycket, då vet jag lite mer! Det kanske ska bli att önska sig en sån här i julklapp då.. Den här eller Heron står det mellan.
    Tack en en gång för värdefull hjälp :)

7. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Knapplayouten ligger i /system/usr/keylayout/. Filerna är vanliga text-filer så det går att ändra direkt i dem bara. Här är innehållet i qwerty.kl från Milestone:

http://pastebin.com/fc943206

Det finns ett antal andra kl-filer som man eventuellt behöver ändra på samma sätt.

Passade även på att packa ihop och ladda upp hela keylayout-mappen från QWERTY-versionen av Milestone.

http://www.4shared.com/file/169179981/24123929/milestone_qwerty_layout.html

8. peter233

peter233 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

När tror du att du får telefonen Gunde?

9. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Läs sent denna vecka. :)

10. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Hoppas det iaf, har inte fått någon statusuppdatering på leveransen sedan 02:02 i Tisdags då den lämnade Neuenstein.

11. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Tack för länkarna, Gunde!
    Fick du trackingnr? Skickar dom med UPS, DHL, motsv?

12. philipsward

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, då var är det ju med andra ord riktigt enkelt att mappa om tangenterna :). Tack för infon! :)

13. karykh

karykh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dammit. Jag borde ha beställt en VF-brandad telefon jag med. Enligt vad jag har läst så har man tillgång till app store om telefonen är brandad (betalapplikationerna alltså...).

Nån som vet om det stämmer? Min telefon är ju inte skickad än så det borde gå att byta till en VF-brandad då priset är detsamma.

14. peter233

peter233 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Nu finns den i lager hos Expansys! Är väldigt nära att beställa den trots överpriset på 5342kr inkl frakt.

15. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Min Milestone har anlänt till Stockholm nu verkar det som, jag ska åka och hämta den strax.

Återkommer med info o bilder :)

Edit: Schenker verkar ha slarvat bort mitt paket.

Jag var där och skulle hämta det, men de kunde inte hitta paketet. Nu blire reklamation och några griniga telefonsamtal till Schenker när de kommer tillbaka på måndag.

Last edited: 11 dec 2009
  16. Ekofasc

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Nice! Hoppas jag hinner se ditt inlägg innan jag snart däckar då jag bara fick 2½ timmes sömn i natt :)

17. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Gött! Väntar med att lägga order tills jag hör dina intryck.
    Mailväxlade lite med handyschotte.com och ja... deras engelska-skills var ju (som alla andra tyskars) minst sagt bristande, men underhållande! Tror dom använt Google translate för en del meningsbyggnader var smått fantastiska :P

18. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Är nästan säker på att Motorola har betalat för Market. Vore idiotiskt av dem annars. Det vore dock intressant att se var du läste motsatsen. Kan ju ha fel. Vad som eventuellt skulle kunna skilja är om Vodafone fått sin telefon brandad som en "Google Experiance"-telefon. Detta betyder förutom alla google apps att uppgraderingar kommer direkt från Google istället för från operatören. Är detta som gjort att den Vodafone-brandade Magicen fått uppdatering till 1.6 medan den som säljs här i Sverige inte fått eller kommer få det. Tror inte någon Milestone är "Google Experiance"-brandad så det bör nog inte spela någon roll. Tillverkarna kan köpa googles apps utan att behöva branda telefonen också.

19. karykh

karykh Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressant. Jag trodde faktiskt att alla Droids/Milestones var Google Experience-telefoner eftersom det ändå är deras stora marknadsföringsplattform för Android 2.0.

Läste det iaf i den här klistrade tråden på droidforums: http://www.droidforums.net/forum/motorola-milestone/8132-warning-buying-milestone.html

Han som skriver är tysk och inte helt vän med engelskan, så det är lite svårtolkat emellanåt, men jag tror att jag har förstått honom rätt. :)

För övrigt är min telefon ännu inte skickad av Handyzek, och de redovisar fortfarande "Bestellung in bearbeitung" så det går inte snabbt där. Den vodafone-brandade har dock kommit in i lager och tagit slut igen flera gånger. De har heller inte svarat på mailet jag skickade i onsdags och det går inte att ringa dem från utlandet, dvs utanför tyskland. Hittills kan jag inte rekommendera Handyzek som butik.

20. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Hur går det, Gunde? Fick du din Milestone eller? :)