Import?

Diskussion i 'Milestone/Droid' startad av Lisinge, 21 nov 2009.

1. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Handy-Schotte fungerade fint för mig, Vodafone-brandningen är i princip icke-existerande och eftersom det går att roota nu är det inget problem att ta bort den enda brandingen som finns på telefonen.

Helt enkelt är det väl priset som får styra.

2. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svaren ekofasc och gunde. Updaterar sen när jag fått den

Haha, skickade mail till handy-schotte med lite frågor. Jag skrev tydligt att jag var från Sverige och hade svårt att förstå allt som stod på sidan, och så svarar det på tyska!? nåja google translate funkar, men ändå.. :P

Last edited: 23 jan 2010
  3. Obinoobie

Obinoobie Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter gällande import av Milestone (förkortad version.

Jag beställde luren från handy-schotte söndag den 10/1. Betalade till handy-schottes bankkonto. Pengarna kom in på tyskarnas konto torsdag den 14/1 och telefonen skickades samma dag. Fredag samma vecka såg trackingloggen ut så här:

15/01/2010 01:08 Neuenstein, Germany 1.0 Outbound from GLS location
    14/01/2010 17:46 Bretnig, Germany 0.0 Data transferred to GLS System

Och så ser den fortfarande ut... (23/1) Efter många turer med mail och telefonsamtal fick jag reda på att fraktbolaget GLS har sökt, men kan inte hitta paketet någonstans hos dem. De bad mig att reklamera ärendet, hur man nu gör det i Tyskland... Inte det minsta kul.

4. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Fan vad surt :( Du får återkomma angående hur det går.

5. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Obinoobie: ajaj, jobbigt läge. Jag vet hur det känns, har själv varit med om liknande fast med Schenker. Det är ett jävla meck när sånt här händer, hoppas det löser sig fort!

6. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

ajdå obi :(. Uppdatera gärna hur det går!

7. Gunde

Gunde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Tråkigt, själv så strulade Schenker bort mitt paket över en helg, dock fann de det igen, men hoppas att GLS finner ditt paket. Annars ska det väl bara vara att kontakta Handy-Schotte och förklara läget.

8. Obinoobie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mycket intressant dag idag! Jag fick svaret i fredags från handy-schotte att de skulle ta kontakt med GLS, och ta reda på vad som hänt. Detta skulle ta 2-3 arbetsdagar.
    Så idag kl. 15.23 fick jag ett mail där de meddelade att de helt enkelt skulle skicka en ny telefon.

Men vad händer när jag kommer hem efter gymmet? Jo! Det står ett paket från Tyskland på trappen!

Nu är jag glad och väntar med glädje den här gången på vad som ska hända.

Edit: för de som inte förstod, så var det en Milestone i paketet... :)

9. stefancrs

stefancrs Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Moraliskt dilemma kan uppstå :)

10. divineprog

divineprog Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

expansys

Jag beställde från expansys.se och det gick supersnabbt, en dag. Kostade ca 5.200. Fick tillfälle att prata med dom också på telefon, svensk personal, mkt hjälpsamma.

11. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Fan vad schyst av handy-schotte :) Inte ska du väl utnyttja dem som tack ;) Och om paketet har funnits och anlänt lär GLS och därmed handy-schotte ha koll på det?

12. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Daym! Det var schysst av dem. Nu är frågan om du har samvetet, dock så tror jag du gör bäst i att skicka tillbaka den, både för andras skull och din egen eftersom de nog kan se om du hämtat ut den första, annars skulle väl alla kunna göra sådär?

13. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

När ni la beställningen på handy-schotte hur betalade ni in pegarna på kontot då?
    Kontoinnehavare: Avanti24 GmbH & Co KG
    Kontonummer: XXXXXX
    Bank-kod: XXXXXXX (Ostsächsische Sparkasse Dresden)
    Syfte: xxxxxxxx - 45.240

Vad är bank-kod och syfte? Antar att OCR numret är nåt av dem? Syfte verkar ju vara nån sorts kundnummer-artikelnummer så det borde väl vara bank-kod då?

I annat fall får jag ringa banken och fråga. Tar ju ändå säkert en dag innan dom skickar ut det korrekta mailet med rätt destination och fraktavgift.

14. raddical

raddical Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det där hände mig också när jag beställde min milestone från handy-schotte.

Det stod likadant för mig i min trackinglogg.
    Och den simpla förklaringen är att GLS skickar inte utanför Tyskland verkar det som. Så när paketet kommer till den tyska gränsen så "försvinner" paketet. Deras tjänst är ganska dålig eftersom det inte står vilket företag som tar över transporten.

Men likt ditt paket dök det upp en vecka senare på posten och allting var frid och fröjd :D

15. Obinoobie

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ligger mycket i vad du, och flera andra säger. Jag har fortfarande samvetskval, men jag kontaktar nog butiken när/om jag får den andra milestonen. För övrigt så verkar de inte haft någon koll alls på mitt första paket, istället för att låta mig hämta ut det eller bestämma tid för leverans så stod det helt enkelt utanför dörren.

16. PNilsson

PNilsson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har varit väldigt nära att beställa en Milestone från expansys.se, men så snubblade jag över denna tråden på fairshopping. Som dom säger i tråden så har expansys igentligen inget att göra med sverige, förutom att dom säljer sina prylar här och därmed har översatt sin websida till svenska. Får man problem med sin Milestone så antar jag därför följdaktligen att man måste returnera denna till deras franska kontor då dom inte har ett kontor i Sverige.

Då till frågan, vad är egentligen anledningen till att handla från expansys istället för att importera själv från tyskland/UK? Priset talar ju inte direkt för expansys, och ev. returfrakt kanske t.o.m. blir billigare om man handlar från tyskland/UK?

Så vad säger den samlade församlingen - finns det någon fördel att handla från expansys?

Mvh

17. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Den enda fördelen är väl att du får qwerty tgb, om man nu tycker att det är värt ~800SEK...

18. ElecTriX

ElecTriX Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Får man från UK också ^^

Jag beställde som sagt från Handtec.co.uk och det gick problemfritt. Hade telefonen på 4 dagar.

19. Golgo

Golgo Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Ja, det var liksom det jag menade. Beställer man från UK får man qwerty istället för qwertz mot att det blir ganska väsentligt mycket dyrare.

20. linkan

linkan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag beställde som sagt från handy-schotte, tyska varianten. Har dock inte fått den än, tror inte ens den blivit skickad. Kollar man på sidan står det typ "gått i konkurs" eller nåt sånt.. :confused:

Nåja, sammanlagt drogs det 4194:- och det är inkl allt. Så ja som någon sa om du tycker det är värt ~800-900:- för att få y/z på rätt ställe, beställ från uk.