Fråga: Importera VoLTE adapter

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Buzz, 18 aug 2022.

  1. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Jag hittade en RJ11 (dvs analog telefon) till 4G adapter hos en tillverkare. Men jag hittar inget sätt att köpa den. :(
    Tillverkaren säljare inte mindre än 50stycken. Men hänvisar till en mindre fransk butik, som inte säljer till Sverige. :(

    Det gäller MAXCOMM 4G VoLTE Fixed Wireless Terminal FCT-605 som hänvisar till https://www.amazon.fr/dp/B00MNMV3V8/?tag=oid06-21

    Jag antar att det finns shipping-ombud i Frankrike också men jag är nog inte intresserad av sånt.
    Några andra förslag på hur jag köper en sådan?
     
  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    matssoderstrom gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Vill du koppla en fast telefon till mobilnätet? Du kan i såfall köpa en vanlig 4gRouter i sverige de flesta har rj11 för telefoni. Funkar bra och väldigt "plugandplay" om man inte har pin på simkortet man sätter i routern.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Exakt, jag vill använda en gammal fast/analog/kopparkabel-telefon men ringa över 4G/VoLTE.

    Kan du ge några exempel på sådan router?

    Jag har uppfattat det som att RJ11-uttag har försvunnit på senare år. Men även när det fanns så var det ofta SIP eller bara 2G/GSM. I något fall jag tittat på så står det att routern klarar 4G och har RJ11 men när jag tittade närmare så visade det sig att samtalen ändå gick över 2G, dvs bara data går över 4G.

    2G finns väl kvar till 2025 iofs men jag vill hellre ha 4G/VoLTE om det går.
     
    Yoko666 gillar detta.
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Ingen aning vilket nät som användes när jag provade. Satte bara in simkortet i routern och ringde precis som vanligt på den fasta telefonen. Huruvida det finns massor inställningar i routern över själva telefonerandet låter jag va osagt, blev förvånad att det fungerade så enkelt när jag mekade med det. Sidospår: Om du planerar att ta in signalen i jackslingan i huset dvs in i första telefonjacket kommer det inte fungera med massor fasta telefoner då routern in klarar att driva massor analoga lurar den vägen men ett par lär gå och om det är bärbara telefoner med egen ström lär det funka ännu bättre.

    Här är några annonser från tradera på dom modellerna jag testade med:

    Router 4g för simkort
    Huawei B525s-23a
    ZTE MF286D (4G router)

    Borde kanske gå att få fram om någon stödjer volte också.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Jag hittade en adapter hos Köp modul för fast telefoni via 4G för larm & samtal Tror tillverkaren är Adapter2 - 4G.IN4.R1 - Supervise when it matters

    En router som kanske har funktionen: Dinstar UC100-1V1S1O VoLTE/call + LTE Internet Gateway + FXS/FXO Anal

    Sedan finns nu ett par skrivbordstelefoner som kanske kan fungera om man inte absolut måste ha kvar kopparkabeltelefonerna men vill ha en telefon på skrivbordet/väggen:
    https://www.dustin.se/product/5011243866/essence-volte

    https://www.computersalg.se/i/8659376/fixed-telephone-mm-42d-4g-volte-for-sim-card

    Den sista har jag provat och den verkar fungera. Gick att googla fram svensk manual till och med. Den kom inställd på polska men gick att byta till någorlunda vettig svenska. Kan inte svära på att den verkligen kör VoLTE men det lär väl märkas framöver...
    Maxcom Comfort MM42D - sklep Maxcom.pl
     
    Kristy gillar detta.
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Maxcom-modellen visade sig fungera dåligt pga knappar som var för tröga för personen i fråga. Samt en display och många onödiga knappar som var förvirrande.

    TP-Link TL-MR6500V (notera att den slutar på v) verkar fungera som jag tänkte. Går fortfarande att få tag på men är på utgående. Fungerar åtminstone med en gammal Telia väggtelefon av typen Diavox Kringla - Telefon

    Däremot fungerar den dåligt med "modernare" modeller som Teli Magni File:Telia Magni 001.jpg - Wikimedia Commons . Där blir det något brum som gör att man bara hör att någon pratar men inte vad som sägs. Kan det vara felkopplat tro? En period fanns kablar med och utan triangel på kontakten väl? Vad betydde den symbolen?
     
    Last edited: 16 mar 2024 kl 15:23
  9. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 031
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Av dom där två tycker jag att magni borde funkat klart bäst med din lösning. Diavoxen måste väl va närmare 30 år, magni kan säkert vara så pass ung att den är under 15 år. Har för mig att magi hade någon inbyggd förstärkning som kanske spårar ur på något sätt och förstärker fel frekvens i denna nya digitala lösning men mest killgissningar från min sida.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    837
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Det står visserligen "With RJ11, support voice call" och att det krävs ett sim-kort med voice. Men det står inget om VoLTE vilket gör mig tveksam. Tror det är stor risk att voice är 2G.