Importera apk-fil till Android Studio

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by androslott, Mar 10, 2015.

1. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu kommer det svåra. Du måste på något sätt förstå hur applikationen är uppbyggd.
    Om du har tur så ligger alla frågor och svar i resursfilerna. Då är det bara att kolla res-foldern. De bör ligga i strings.xml i values-foldern. Det kan finnas flera values-foldrar med olika kvalificerare. Läs mer om hur det fungerar här: http://developer.android.com/guide/topics/resources/providing-resources.html
    Gör dina ändringar och bygg ihop applikationen.

Om frågor och svar laddas ner från en server så är du i princip körd.

Om du ska ändra i Java-koden så måste du istället dekompilera appen. APK Studio är nog ett bra verktyg i så fall: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2493107
    Jag har testkört den för länge sen då jag skulle kolla hur bra obfuskeringen av min app var och då fungerade den bra...i alla fall för dekompilering.
    Om appen du dekompilerar är obfuskerad så är det tokigt svårt att förstå vad den gör eftersom namngivningen av det mesta är ändrad och förkortad till oigenkännlighet vilket är syftet med obfuskeringen.

2. androslott

androslott Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Har nu testat i några veckor utan att lyckas modifiera något färdigt spel från någon app på google play. Det vore kul om någon annan som lyckats kan berätta vilket spel de valde och hur de gick till väga.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Läs alla olika resources som finns i values-mappar. Alternativt visa oss vilka resources som appen har. De ligger i någon mapp där du lagt resultatet av apktool.

Var frågorna finns beror på hur appen är uppbygd och det är det du måste ta reda på genom bland annat apktool, de finns lite andra verktyg men de blir säkert överkurs för något såhär enkelt.

4. androslott

MINA ENHETER

OK, hittade några ställen som jag ändrade i string, i mappen res/ values.

Hur var det nu man gjorde för att få tillbaka hela mappen till en apk-fil igen? Vill testa om ändringarna syns i mobilen om jag installerar spelet igen.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

MINA ENHETER

Det har indika och andysign redan svarat på tidigare i tråden.

6. androslott

MINA ENHETER

Jag gjorde såhär:

If you want to pack that directory back again into an apk (let's say, after you edited something), just use the following command: "./apktool b [apk dir name] [apk file.apk]"

Edit: hittade apk-filen. Ska testa den senare.

Last edited: Apr 4, 2015