Importera källkod till eclipse?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av vic, 17 apr 2011.

1. vic

vic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Tjena!

Jag har en undran. Har aldrig hållt på med java/eclipse innan, så jag kanske gör något helt galet. Men har iaf fått igång eclipse, fungerande (tror jag) Android SDK och får igång "emulatorn" med 2.2 etc (som är versionen på min Desire).

Jag har en källkod till en app som kom i en zip fil som i sin tur ser ut såhär:

.src
    ..com
    ...apps
    ....applikationensnamn

Min illustration ovan är alltså ett filsystem. .java filerna ligger i "applikationensnamn"-mappen.

Hur gör jag för att 1) få in dem korrekt i eclipse 2) bygga en .apk som jag kan installera på min telefon?!

"import existing project" fungerar inte i Eclipse. Verkar som källkoden inte är uppbyggd på rätt sätt för att importeras på det sättet eller saknar nån "projektfil" eller så. Vad vet jag.. ;)

Tar jag File->New project->Android project lyckas jag nog inte importera filsystemet på rätt sätt, får inte till det i alla fall. Tar jag "from existing source" klagar den på att jag saknar AndroidManifest.xml.

Min fråga är alltså dels om det i första hand finns något enkelt verktyg att bara rakt upp och ner bygga en .apk från ett filsystem som ser ut så som jag beskrev mitt ovan? Om det inte finns mottages gärna hjälp hur man gör det utifrån eclipse (eller på annat sätt).

Tackar! :)

Last edited: 17 apr 2011
  2. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

har du bara src-mappen? Ska ju för att vara en komplett källkod även finnas Android.xml och lite andra mappar + bilbioteket för den android version du kodar för (se t.ex. http://www.cellphoneanswers.info/wp-content/uploads/2011/02/eclipse-android-sdk.png)

Men borde ju inte vara så svårt att skapa ett nytt projekt om du saknar dessa. File > New > Android project (och välj samma package name som ditt förra projekt, t.ex com.bla.bla). Kopiera sen bara in java filerna i din src/com.bla.bla -mapp.

/ Jonas

3. vic

vic Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Bra idé! Men äsch, ger nog upp. Får en massa "errors" när jag gör detta även fast koden ska fungera enligt skaparen, så antar att det är jag som gör något fel. Hade hoppats att det fanns något lite simplare sätt att få igång när man ändå hade en färdig källkod, men icke :P

4. sunkas

sunkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har du bara src-mappen har du ju inte hela källkoden. Saknar ju alla (eventuella) layoutfiler som ligger i res/layout mappen bland annat. Men om nu programmet bara är massa java-filer borde det gå att återskapa. Dock får du se till att lägga till alla activities i manifest-filen plus lite annat som jag inte kommer på nu på rak arm..

5. xtreme

xtreme Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Som sagt har du bara src och saknar allt annat. Lättaste du kan göra är att skapa ett nytt projekt. Sen drar du filerna från ditt Windows-fönster in till ditt eclispe-fönster och släpper i scr-mappen i eclipse.