Guide: Importera Pixel 2 / Pixel 2 XL till Sverige

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av Swedroid, 5 okt 2017.

1. Droid55

Droid55 Guest

Angående MediaMarkt:
    Skärmavbild_2018-01-23_kl__02_55_54.png

Jag skrev uttryckligen "Pixel 2" och gjorde det klart för dem att jag är medveten om att de säljer Pixel (gen 1) i Sverige men Pixel 2/2 XL i Tyskland. Så det låter ju onekligen som att ni kan gå till MediaMarkt Sverige vid garantiärenden.

Last edited by a moderator: 24 jan 2018
    perperub, michael.f8, bernard och 3 andra gillar detta.
  2. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag har också haft 4 olika samtal/mejl med MediaMarkt Sverige och de har svarat på samma sätt. Så jag utgår från att de kommer absolut och ge mig supporten jag behöver vid garantiärenden. Jag tycker det är riktigt bra eftersom man lämnas inte utan hjälp vid behov o dessutom är MediaMarkt stora i båda länderna.

3. löparn

löparn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

@muaysub@muaysub
    Allt gick fint! Fick telefonen igår. Körde via MailboxDE.
    Gick på totalt 650,99€ (Mediamarkt) + 17,54€ (MailBoxDE) via Paypal.
    Gjorde betalning med bankens kurs och då hamnade det på totalt 6494kr + 175kr = 6669kr

Bara som en jämförelse ville Paypal ha 6702kr för Mediamart delen ifall de stod för växelkursen...

Mediamarkt beställning
    Mediamarkt beställningen gjorde jag lite annorlunda med förnamn och efternamn, se nedan (för att få adressraden exakt så som MailboxDE specar i sitt mail).

Allt gick helt utan problem, dock funderar jag på i efterhand att jag kanske borde haft med mitt egna namn i nått av namnfälten ifall det blir något garantiärende framöver, men visar hur jag gjorde så kan ni bestämma själva:

Paketet var väl packat med "luftkuddar" och inga synliga skador på paketet.

upload_2018-1-23_21-15-48.png

Leverans valde jag:
    upload_2018-1-23_21-16-19.png

Betalning valde jag:
    upload_2018-1-23_21-16-49.png

MailboxDE förfarande

Var lite orolig över denna biten, men var väldigt smidigt måste jag säga. Skapade konto innan beställningen ovan för att få ett mailboxDE ID, det som benämns ID xyz ovan. Gick på 2minuter att göra denna registrering.

Någon dag efter Mediamarkt beställningen fick jag helt enkelt ett mail från MailboxDE:
    Mailboxde.com | Inbound Shipment 123456789 , Box: xyz

Loggade in och då var det ganska enkla steg för att få iväg paketet mot Sverige.
    1. Kolla fraktalternativen och vad de kostade
    2. Fylla på "saldo" på mailboxde motsvarande den summa som frakten kostar och fyllde på via Paypal
    3. Jag valde UPS Standard, kändes som det enda vettiga (typ Czech Post o andra konstiga alternativ)
    4. Blev uppringd och bestämde en tid för utlämning

Några frågor kring min beställning så hojta bara till.

Väldigt nöjd med telefonen såhär långt :-)

Bifogade filer:

namor, perperub och rodak gillar detta.
  4. Droid96

Droid96 Guest

Vid det här laget är de så illa tvungna att hjälpa till, annars skulle det framstå som badwill. Men hur smidigt och smärtfritt förfarandet blir vet vi först när någon testar första gången :-)

Men nu hoppas vi ju förstås att det inte ska behövas alls.

Jag skulle dock inte rekommendera Mediamarkt framför Clove eftersom Clove är bevisat duktiga på att hantera reklamationer och reparationer. Det är trots allt ett säkrare kort tills vi vet bättre!

5. moto moto

moto moto Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Jag är beredd att hålla med även om mailboxDE verkligen är bra att göra med.
    Som bekant fick jag skicka tillbaka min pixel 2 XL till Saturn pga fel på skärmen. Fick gratis retursedeln från Saturn med min mailboxDE adress naturligtvis. Frågade kundservice på mailboxDE hur jag skulle göra. Fick svar inom några timmar att jag skulle skriva på paketet "Returned shipment" och skicka det på min adress på mailboxDE. När den landar där så får jag e-mail att det har inkommit. Sedan skulle jag kontakta samma person från kundservice igen som klistrar den retursedel jag fick från Saturn och skickar paketet vidare till dem... Så en eloge till mailboxDE och deras kundservice...
    Nu har jag inte skickat tillbaka luren på det viset då Saturn gick på att jag kunde skicka tillbaka luren direkt till dem från Sverige men de skulle inte stå för fraktkostnaden. För mig spelade det ingen roll då jag ändå skulle betala fraktkostnaden till mailboxDE.

Nu är det förvisså Mediamarkt villig att ta garantiåtgärder här i Sverige men det är ändå som en mallanhand.

Varför jag också rekomenderar Clove är pga eventuela garantifrågor och reklamationer, mycket enklare att inte blanda in en mellanhand och dessutom tar det kortare tid... Jag har skickat tillbaka min telefon i måndags (DHL) och den har inte kommit till Helsingborg än :eek: (tydligen ska den dit innan den skickas vidare???) så jag hoppas att den lyckas komma tillbaka till Saturn denna vecka.

6. mackan10

mackan10 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Halebop.
    Telefon:
    Iphone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop.
    Telefon:
    Iphone 7
    Någon som har koll på billigaste stället att köpa pixel 2, för tillfället? Clove 6,7k. Google store UK och DE verkade den vara dyrare än så. Jag kanske svarade på min egen fråga nu, men värt ändå att fråga.

7. Puffet

Puffet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Beställde en Pixel 2 XL 64GB Panda igår kväll från Clove. Tog DHL leverans så den lär väl ta sig till Finland under nästa vecka. Byter upp från en Oneplus 5T så är lite osäker fortfarande om det är värt att byta.

Mrnico93 och bernard gillar detta.
  8. Droid96

Droid96 Guest

På kamerafronten är det en uppgradering, särskilt när det kommer till foto i dåligt ljus.

Puffet gillar detta.
  9. Puffet

Puffet Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Samsung S20 FE 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung S20 FE 5G
    Ja det och smidiga uppdateringar torde göra det värt det. Betalade ingen moms heller då jag beställde den genom företaget. Stereo högtalare är också riktigt nice, något jag saknar lite från min tidigare Iphone X.

Ger en uppdatering när telefonen anländer från Clove, hur snabbt det gick osv. :)

10. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Min iPhone X har då iaf stereohögtalare :)

11. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 239
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Du läste nog lite fel då han skrev att han saknade just det från sin X :)

easycure1974 gillar detta.
  12. easycure1974

easycure1974 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 368
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 PRO
    My bad :)

13. muaysub

muaysub Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Fello+Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello+Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 15
    Platta:
    Tab S8 Ultra
    Platta 2:
    iPad Pro 10.5
    Skönt att allt gick bra och tack för att du tog dig tiden att beskriva allt i detalj! :)

Jag beställde också från mediamarkt.de via MailboxDE den 21 jan och mitt paket beräknas vara framme den 29 jan. Totalkostnad för mig, via Paypal (bankens kurs) 6502kr + 175 = 6677kr

Mediamarkt beställning
    Här gjorde jag på ett annat sätt, under "Rechnungsanschrift" (Faktureringsadress) skrev jag mitt namn, min adress här i Sverige och under "Lieferanschrift" (Leveransadress) skrev jag adressen från MailboxDE på samma sätt som jag gjorde veckan innan när jag försökte beställa från saturn.de

MailboxDE
    Här var min upplevelse exakt som din. Jag valde UPS Standard Access Point och fick välja uthämtningsplats...

Hade hoppats på att få mobilen innan helgen men jag kan inte göra något annat än att vänta :) det är inte ofta man längtar till en måndag :P

löparn gillar detta.
  14. Oooove

Oooove Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Jag hittar pixel 2 64 Gb på salgsbutikken.dk . Totalt med kortavgift och frakt landar den på 4770 danska vilket blir någonstans 6300-6400 kr. Dock så står det ingen moms. Kommer jag behöva betala moms efter detta?

15. Droid_269

Droid_269 Guest

När man söker på modellen verkar priset inkl moms stå men när man går in på produkten står det ex moms. Även när jag kommer till där jag ska skriva in kortuppgifter står det priset ex moms...

Men hade nog valt clove oavsett.. Några hundra dyrare men ingen gråimport.

16. Oooove

Oooove Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5
    Tack för snabbt svar

Beställd på clove! Skönt att byta upp sig från nexus 5x!

Last edited: 28 jan 2018
  17. Droid55

Droid55 Guest

Jag har nästan bestämt mig för köpa den mindre Pixel 2 nu. Funderar fortfarande på avvakta lite till. Antingen på bättre erbjudanden eller på svenska återförsäljare.

Som jag förstår det är Clove UK det bästa valet för ev. framtida garantiärenden. Jag får en brittisk laddare men det löser man med en reseadapter. Får man en snabbladdare med Pixel 2 och kommer man fortfarande kunna snabbladda med en reseadapter eller påverkar det på något sätt?

Jag förstår att MediaMarkt Sverige säger sig ta an garantiärenden av produkter köpta via MediaMarkt Tyskland. Tyvärr litar jag inte fullt ut på MediaMarkt (gillar inte ens MediaMarkt) och MediaMarkt finns inte i min stad även om vi har möjlighet att ta oss dit ibland. En svensk/tysk laddare känns inte lika viktigt som snabb och smidig support vid problem. Dessutom kan jag ingen tyska och vill undvika missförstånd vid framtid kontakt.

Ni får gärna tagga mig om priserna skulle sjunka ytterligare på Clove UK. Ser att Clove UK har lite nedsatt pris nu så det är princip samma pris som på MediaMarkt DE. Då finns det ingen anledning att strula med Tyskland. Vet inte ens om jag skulle köpa om jag befann mig i Tyskland för då kvarstår fortfarande strulet vid garantiärenden.

18. Droid55

Droid55 Guest

Hur mycket kostade Pixel 2 64GB och 128GB i julas på Clove UK? Nu kostar den 598/688 pund, har det varit billigare? Syftar bara på Clove UK nu.

19. Droid96

Droid96 Guest

Jag tror att Pixel 2 kommer gå i samma fotspår som generation 1, dvs du lär inte se några gigantiska prisfall det första året, sen kommer priset i princip halveras när nya Pixel 3 kommer (andrahandsvärdet är inte Pixlarnas starka sida) och eventuellt plockas den då in av svenska återförsäljare.

Mitt råd är alltså att slå till nu direkt när den fortfarande är "ny" eller vänta tills det (eventuella) prisraset när Pixel 3 kommer.

bernard gillar detta.
  20. Droid55

Droid55 Guest

Så jag ska gå med Moto G 2nd gen i nästan ett år menar du? Det är inte hållbart.

Kommer nog aldrig sälja den då jag vet att pappa gillar Android och använder en Moto G5 som är snarlikt stock Android. Han kan knappast få en bättre kamera ens i en uppdaterad Moto G. Det enda han skulle förlora är Dual SIM men nu har han en surfplatta med SIM-kort som också kan ringa.