Infällda smarta uttag + lampströmbytare för Wifi-lampor?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av lebear, 30 maj 2019.

  1. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Hej! Hur smidigt det än är med smart home-produkter finns det ju fortfarande flera svagheter och saker man stör sig på. Jag tänkte lyfta två av dessa och höra om ni känner till produkter som kommer runt problemen.

    1. WiFi-glödlampor: Jag har ett par LIFX RGB som jag i sig inte kan vara nöjdare med - om det inte vore för den sak att om man släcker lampan med väggbrytaren kapas givetvis också WiFi-kopplingen. Detta blir väldigt opraktiskt och helst skulle man ju vilja kunna styra lampan både med telefon/Google Assistant och de fall det är smidigare - en gammal hederlig knapp på väggen.

    Jag har sett att det åtminstone i USA finns brytare som släcker smarta lampor men behåller ström för WiFi, men jag har inte hittat något sådant i Sverige än. Dessutom var det oklart om det hela var kompatibelt med Google Home eller om det var nåt eget system. Nån som vet mer om detta och om det finns något sådant i Sverige?

    2. Smarta eluttag. Jättesmarta, men inte alltid så snyggt att ha en enorm klump mellan vägguttaget och det man kopplar in. Har det kommit ut väggdosor med integrerade smarta funktioner i Sverige än?

    Vad för funktioner och finesser saknar NI i dagens utbud av smart home-produkter? :)
     
  2. gea

    gea Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Varför inte köpa infällda smarta brytare/dimmers istället? Då kan du ha vanliga lampor och styra dem manuellt och med tex Google home.
    Finns även till vägguttag. Du sätter dem i väggdosan bakom uttaget.
     
  3. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Den i mitt tycke smartaste lösningen är att placera alla styrdon för tändning/släckning/dimning centralt i elcentralen och sedan bara dra ut ledningar till respektive eluttag och lamputtag. Vill man ha en fysisk knapp här och var, vilket man nog faktiskt vill, så utgör den bara en liten trådlös sändare till styrdonen i elcentralen. I elcentralen sitter dessutom internetanslutningen så att man kan styra alltihop med en app eller en webbsida. Det återstår problemet med att man i ett och samma eluttag har anslutit utrustning som man vill styra individuellt, t.ex. olika lampor, men i de fallen får man kombinera med WiFi-styrda lampor eller smarta lamphållare i stället.
     
    bernard gillar detta.
  4. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Grejen är att jag vill ha möjlighet att justera värme och färg på ljuset beroende på tidpunkt osv.