Inflate istället för aktiviteter

Discussion in 'Frågor, support och diskussion' started by sika, May 24, 2011.

1. sika

sika Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej,

Jag är ganska ny på Android-utveckling och min förståelse är att det är vanligast att använda sig av aktiviteter för att visa olika vyer och det har jag gått på när jag själv har utvecklat. Jag tittade dock lite snabbt på koden på en app som en kille utvecklat som jobbar med att utveckla just Android appar, och i den användes endast en aktivitet och resten styrdes med inflate. Alltså, istället för att byta aktivitet vid en aktion från användaren så blåste appen upp förgjorda XML och tog sedan input via dessa (dessa hade också egna klasser men ärvde inte av activity).

Jag undrar om någon lite snabbt kan reda ut vilka för-och nackdelar det finns med att använda aktivitet vs. inflate och om det finns några generella råd att ge?

2. ozp

ozp Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Du måste ha en activity för att kunna visa något på skärmen.

Förstår inte riktigt hur du menar att göra en inflate istället för att ha en activity.
    När du har en activity inflatar du en layout när du gör setContentView.

Du kan också använda inflate till custom items i en lista t.ex.

Posta gärna en länk till appen du hänvisar till så kanske vi kan ge specifikare svar.

sika likes this.
  3. the_bean

the_bean Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det generella rådet är definitivt INTE att använda en activity och inflate. Det kanske finns fördelar rent hastighetsmässigt men det låter som att man sabbar både activity stacken (bakåt knappen fungerar inte som vanligt) och att koden som hanterar onPause och onDestroy blir mer komplex.

Jag säger inte att är en dålig metod, den har säkert sina platser. Man använder ju även inflate för att lägga in egna dynamiska listor etc och det kanske inte behövs mer än en Activity i många program.

Men normalt sett får varje del av en applikation får en egen Activity.

sika likes this.
  4. Nikdroid

Nikdroid Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Som the_bean säger så bör man använda en Activity när det är dags att göra något nytt. Exempelvis har vi kanske start-menyn då är det en Activity sen när vi går till en ny del av applikationen så byter vi Activity.
    Om du menar LayoutInflater så är den super för att fylla på med nytt GUI (exempelvis listor, popuprutor osv).

sika likes this.