Inför utvärdering av batteritillverkare

Discussion in 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' started by bernard, Jul 18, 2011.

1. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi tänkte göra en utvärdering av batterier från olika tillverkare för att försöka utröna vilka som på ett sisåsnär håller det mAh-tal som utlovas.

För testet kommer vi att använda Samsung Galxay S II och har än så länge följande tillverkare i sikte:
    *Mugen Power (Både 1700mAh och 3200mAh):

Testet kommer att vara mycket enkelt utformat: Vi kommer att belasta telefonen till 100% över bägge kärnor med skärmen påslagen och uppdragen till 100% ljusstyrka och mäta tiden tills dess att telefonen slocknar. Batterierna kommer före dess att vi testar dem laddas ur till 10-20% eller så och upp under ett antal dagars tid.

Har ni tips på fler batteritillverkare? No-name från populära eBay-försäljare till mer välkända/etablerade märken uppskattas.

2. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

3. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ett tips för att få ett värde på hur batterierna fungerar/ klarar av.
    Det är egentligen ganska oväsentligt hur länge telen går innan den dör, det som är intressant är hur mycket man kan ladda i sitt batteri efteråt....

Ladda batteriet i en laddare som kan ladda lipo/liio batterier, (förslagsvis en lite bättre laddarare för eldrivet modellflyg) Sätt i batteriet i telen och låt den gå tills den stänger av, ladda sedan i den lite bättre laddaren och se hur många mAh du får i, jämför det med det utlovade på nämnda batteriet..
    Och där har du svaret på hur bra det nämnda batteriet är!
    Mina erfarenheter är tyvärr det att inget av dom fyra provade "pirater" till min minipro har varit i närheten av det dom utlovat...
    Ska kanske nämna att orginal håller vad det lovar i mitt fall....
    Men hoppas att ni kan överbevisa mig! ;-)

Last edited: Jul 18, 2011
  4. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror inte att vi har budget för en laddare av någon überkaliber, men föreslå gärna en modell som passar batteritypen och som förstås indikerar när batteriet är fulladdat. Vi skall se vad vi kan musta fram.

5. bernard

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Mycket intressant.
    Japp.. Batteritestare är way to go. Men dyrt. Men då blir det standardiserat och rättvist man kan jämföra batterier mellan olika telefonmodeller. Man jämföra olika telefoners origninalbatteri och se vilka leverantörer som ligger närmast sanningen. Kanske man se mönster mellan olika tillverkare?
    Beror en dålig batteritid på en dålig batterikapacitet eller beror det på telefonens strömhantering (hårdvara)?

7. Zkeeter66

Zkeeter66 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

En laddare som visar hur mycket som går i behöver inte bli så dyr. En svensk leverantör med snabba leveranser...
    Multiladdare AP403 inkl. nätaggregat - RCFlight - Din RC Butik
    Eller om man är snål och orkar vänta en par veckor...
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing 50watt 5A X-Charger/Balancer
    nackdelen är att man måste fixa laddkontakt till batteriet på egen hand, men det finns det säkert många på swedroid som klarar!
    Ladda i laddaren, töm i telen tills den stänger av. Ladda återigen i laddaren och se hur mycket det går i. Så länge man använder samma tele så finns inte ev risk för skillnader i styr/laddkretsen på olika telefoner heller..
    På så vis får ev skillnader i användning ingen betydelse då det är det som går i batteriet som räknas, inte hur många timmars drifttid man får ut då det finns för många variabler som kan fela där...

Mitt förslag på hur man kan testa.