Inga problem med Play? Säkert köp?

Diskussion i 'Xperia Play' startad av mcnuggz, 26 maj 2011.

  1. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag ser inte många trådar som handlar om problem? finns det inga eller är det som vanligt att ingen säger nåt förräns jag köpt en?

    När jag köpte min o2x var det den bästa androidtelefonen på marknaden, man behövde inte jaga prestanda eller nåt för den var snabb som blixten.. när jag kom hem och tittade i forumet så uppenbarade sig problemtråd efter problemtråd och telefonen är nu rootad och rensad på allt som lg stoppade in i den för att få upp någorlunda snabbhet. Batteriet är fortfarande brutalt dåligt så jag måste planera vad jag gör med telefonen, kan t.ex. inte ringa nån eller surfa lite innan jobbet utan att ladda den får då kan jag inte lyssna på musik hela kvällen osv...

    Så nu är jag nyfiken... ÄR Play en problemfri telefon? jag har klämt lite på en Arc och den var riktigt skön i menyer och hemskärmar, inget lagg osv men batteriet är tydligen nästan sämre än i o2x, är Play lika snabb? Det sägs ju här att batteriet ska vara riktigt nice iaf.. Är mottagningen bra?
    Hur plastig är den? knirrar det och glappar osv?

    (jag vet att jag låter bitter och det är jag också.. tack vare LG)
     
  2. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Det finns problem men jag har inte tid att skriva just nu :). Skriver när jag kommer hem.
     
  3. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    ALLA telefoner har problem. Frågan är bara om dom är viktiga eller inte för DIG.

    Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Det har ju varit en del skriverier här på forumet att den har lite glapp med den utskjutbara handkontrollen. Bara en gnutta glapp visserligen men ändå så pass att flera som jag har läst kommenterat här har märkt det och ett par som stört sig på det.
     
  5. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tjena

    Jag hade en Play i ca 4 dagar. Min hade en defekt volymknapp så jag hävde köpet.

    På inget sätt en dålig telefon men jag orkade inte hålla på att skicka hit och dit.

    För att konkret beskriva min erfarenhet av telefonen:

    Förjävla bra batteritid. Sanslöst bra faktiskt. Första laddningen gav mig nästan
    3 dygn vid lite spel och normal användning.
    Displayen är bra - om än inte lika bra som på arc.

    Snabb som attan. Skitkul att spela på.

    Märkte inga problem förutom möjligtvis ljusstyrningen för displayen.
    Annars, go lur som är lite större och tyngre.. Men det får man ta om man ska
    kunna spela på allvar.

    // A
     
  6. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    viktigt för -mig- är bra batteritid, bra mottagning.. android har ju hög standard i sig så funktionerna vet jag ju är bra sen att man kan spela på ett bra sätt är ju bara bonus, plastighet är ett minus :-(
    jag använder luren mest till sms, musik, facebook och surf.. sen brukar det bli lite spel innan jag ska sova :D
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Då det kommer "Facebook inside" nu till lurarna lär du gilla xperiaserien ;)
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Allt det där som du använder är inga problem på Xperia play, den har dessutom inbyggda stereo-högtalare, vilket gör att den sannolikt har bättre ljud än majoriteten av alla Androids på marknaden.
    Jag har ingen play, jag har en X10i men min X10i fyller också alla dessa krav, bara att play gör det ännu bättre.
     
  9. feg

    feg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har bara två synpunkter!

    1# Det tar typ 2-3 minuter att starta telefonen...
    2# Vid ett par tillfällen har telefonen inte gått ner i deep sleep...och jag löser det med en omstart...vilket gör att #1 känns extra irriterande.

    Hur som så händer det inte ofta...och jag gissar att det kommer mjukvarufixar som påverkar både #1 och #2. Som helhet är jag fantastiskt nöjd med min Play!

    /Fredrik
     
  10. ghostss

    ghostss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag tycker däremot att batteriet är dåligt. Mycket bättre batteritid på min iPhone eller Samsung Galaxy S som jag hade innan. Nu får jag köra på Edge-nät för att den ens ska palla en dag.

    Men, det är väl det enda stora. Har också märkt glappet, speciellt om telefonen ligger på ett bord och du försöker trycka på skärmen. Den registrerar inte dina fingrar eftersom det sviktar.

    Utöver detta är det en jättebra telefon, inte bara en spelmaskin. Speldelen behöver väl inte ens kommenteras, det finns ingen annan telefon som klarar det lika bra.
     
  11. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    tack för alla era svar, en fråga till som jag glömde.
    Är den seg/laggig i menyer/hemskärmar osv?
    och lika bra att fråga igen, ÄR batteritiden bra på riktigt?

    lutar åt att jag drar och köper en snart... :P
     
  12. Phukkitt

    Phukkitt Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    3 dygn? Det får ju min Play att framstå i dålig dager...

    Jag laddar av gammal vana ALLTID mina telefoner under natten, om batteriet är under 70%.
    Igår var den fulladdad när jag åkte hemifrån på morgonen, när jag kom hem var den nere på 39%, trots att jag knappt rört den under dagen. Jag hade förvisso WiFi påslaget, och jag har skickat ett enstaka SMS och kollat klockan ett par gånger bara.

    Idag har jag haft WiFi avslaget, men kollat på ett par musikvideos på youtube, och den är redan nere på 44%. :cry:


    Kollar jag under "batteriförbrukning" så står följande:
    10h 21m 56s på batteri
    Mobilens viloläge - 46%
    Telefonen är inaktiv - 41%
    Skärm - 7%
    Android-system - 5%
    WiFi - 4%

    Hur tar jag reda på vad som är boven i strömförbrukningen här? Hur får du din att räcka så länge?


    Sen har självklart jag med märkt av att den glappar, men det lärde jag mig snabbt leva med. Lite mer irriterande är dock att den ibland verkar ha svårt att komma ur viloläget, t.ex. om man inte använt den på länge och låser upp den, så tar det tid för ikonerna att laddas bl.a. (även de fyra original-ikonerna på hemskärmen, dvs. meddelanden, kontakter etc.) och den är jätteseg en stund.
    Ibland krashar/laggar spel och appar, samt så har telefonen helt plötsligt startat om sig själv två gånger... o_O
    Uppstartstiden är som andra säger ganska störande den med, framförallt när kollegans Desire HD startar på ett par sekunder.

    Jag är hursomhelst ganska nöjd med köpet då det är ett jättekliv från min förra telefon, och att ha fysiska knappar i spel är verkligen guld värt! :cool:
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    @mcnuggz

    Den laggar inget någonstans.
    Min batteritid var utmärkt. Hade min i runt en vecka tills jag lämnade tillbaka pga
    trasiga fysiska knappar. Jag gillade den - som sagt.

    @Phukkitt
    Nja, alltså - jag hade min så kort tid. Laddade den två ggr totalt under ägandet
    och hade inte direkt sprutat in allt helvetet kan komma på :D

    För att ha koll på vad telefonen gör:

    Cpu Spy
    OS Monitor
    Alogcat

    // A
     
  14. dani

    dani Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat en Xperia Play och jag har lite funderingar kring den: Den blir ovanligt varm för en mobil när jag har spelat i ca 10 min? I värsta fall hänger sig spelet mitt i alltet och stängs av? Sedan har det hänt att själva startsidan av Sony ericsson fryser till och i värsta fall startas mobilen om. Ibland t o m när jag inte alls använt mobilen på ett tag och det ringer då kan skärmen frysa o sedan startas systemet om . Är detta vanligt bland andra Xperia Play användare eller är det bara jag som fick en helt fel hårdvara? :D
     
  15. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Min har aldrig blivit så varm att den stängt av sig själv. Jag hade nog eventuellt lämnat tillbaka den där enheten!
     
  16. djesko

    djesko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hörde av en batteri utvecklare att man alltid ska låta den gå under 20% och sedan ladda till 100% då ska batteriet få bäst prestanda.

    Gör så på min Arc och tycker mig ha fått bättre batteri tid.

    Mvh Esko
     
  17. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    PLAY:en är förutom en suverän spelmaskin en mycket bra android-telefon. Batteritiden är mycket bra för en smartphone och håller en standby på 1-3 dygn beroende på hur mycket jag spelar och använder telefonen. Batteriet håller ca 5-6 timmar vid konstant spelande.

    Vanligast för mig är att jag sätter i laddningssladden varje kväll när jag lägger mig fastän jag har ca 40-50% kvar av batteriet enligt mätaren. Man behöver inte vänta till någon viss procent med litium-batterier, det är bara att ladda när man har tid/möjlighet. Skönt att slippa de gamla NiCad- och NiMH-batterierna som däremot kunde få "minneseffekt" om man inte väntade tills de var urladdade.
     
  18. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Angående litium batterier har jag läst en studie som säger att man ska försöka hålla sig inom 40-60% laddning samt att man kanske var 30:e gång ska ladda ur och ladda upp. Dvs att ladda till 100% är inte heller så bra. Ska man dessutom spara ett batteri ska man ladda det till 40-60% och sedan lägga det i kylskåpet för att hålla det kallt. Detta ska tydligen vara optimalt enligt den studien.
     
  19. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Det där må vara för att få så lång livslängd som möjligt på batteriet. Jag hinner dock byta telefon innan batteriet blir kasst. Jag tror på att man inte ska hålla på och stressa upp sig själv för att få så effektiv batteritid som möjligt. Ladda på bara när ni är hemma eller har tillgång till eluttag. Telefonen finns till för dig och inte tvärtom.;)
     
  20. mcnuggz

    mcnuggz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    batteriet i o2x = ca 30% när jag kom hem från jobbet..
    batteriet i Xplay = 70% när jag kom hem från jobbet... epic nice!

    nån som vill köpa o2x? :O