Ingen Android 2.0 på HTC Magic

Discussion in 'Magic' started by greyhound, Nov 16, 2009.

1. pellen

pellen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P30
    Håller med föregående talare. Känns ju rätt drygt att sitta med en HTC Magic från Tre bunden i 2 år, och så kanske HTC inte ens släpper en ny uppdatering till den öht. Badwill som fan, även då man på ett eller annat sätt kommer att kunna peta in en 2.0-rom till slut.

2. Danne W

Danne W Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

HTC är ju otroligt förvirrade. Inatt/Idag slängde man upp samma ROM-uppdatering på RSS-feed och även twitter, som så vitt jag kan bedöma är den som publicerades för ett par veckor sedan och som ligger till grund för den här tråden.

Lägg sen till att de har problem att leverera information till sina kunder om vad som egentligen gäller så kan förstå att de knappast använder sina mobiler för att kommunicera med varandra.

Det är otroligt märkligt att de inte har den här kommunikationen - varken internt eller med sina kunder. Faktum är ju att det knappast är så att någon kommer in en morgon och säger - nä om jag skulle ta och slänga ihop en uppdatering till Magic... Trycker på en knapp och sedan är det klart. Självklart finns det en planering OCH en strategi med hur man uppdaterar sina mobiler - tyvärr ser det ut som att varken användare eller ens deras egen kundsupport är målgrupp för den här informationen.

Att ingen gör en artikel (från de större tidningarna) om detta och ber om att få svar från HTC är ju egentligen helt otroligt.

Personligen tror jag att vi på sin höjd kan få 1.6 p.g.a att det antagligen ses som en uppdatering dock utan Sense då det är en "HERO-funktion". 2.0 ser man nog som något helt annat. Det är synd. Jag skulle kunna tänka mig att betala för en uppdatering till 2.0 med Sense. Det känns dock som att fokus ligger bara på att tjäna pengar genom att sälja mobilen inte genom att hålla dem uppdaterade...

3. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

personligen tycker jag sense är ett nerköp från vanilla android då jag gillar enkelheten och utan massa skräp som ändå bara segar ner telefonen..
    Jag litar fullt ut på att Cyanogen lyckas porta 2.0 in i hans ROM. Så jag tror inte vi behöver oroa oss för att missa 2.0..

Last edited: Nov 18, 2009
  4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Visst kommer CM dra in allt godis från 2.0 det betvivlar jag inte ett dugg.
    Men skulle inte påstå att hero segar ner speciellt mkt numer. Det var sant innan htc kom med sin update.
    Jag kör cm/hero rom just nu och kör swap på båda och tycker båda flyter fint. Visst CM är snabbare men man missar ju så mkt bra från just heroromen enligt mig.

5. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

som du säger så uppfattar jag också CM mycket snabbare än tex myhero, men det enda jag egentligen saknar är exchangestödet från Hero. Men tills dess att CM fixar android 2.0 så duger Roadsync fint :)

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Skulle det bara komma vettiga widgets för kontakter liknande peoplewidgeten i heroromen som funkade lika bra som den. och även adressboken/dialern som den i hero'n och jag skulle inte behöva använda hero mer.
    Vet att adressboken blir bättre i 2.0 får hoppas det kommer en widget med

7. inact_0052

inact_0052 Guest

För er (alla antar jag) som läst det senaste om att Google tänker tillverka sin egen lur, Google Phone, så tror jag att våra problem är lösta. Förutsatt att vi köper den.
    Då slipper vi lita på tillverkarna, att de ska skicka ut uppdateringar etc.
    Visst, man kan uppdatera för hand...men om Android ska slå igenom så måste det gå smidigt. Förlåt om jag svär i kyrkan nu, men titta på iPhone. Koppla in den i datorn, synca med iTunes...vips så var det uppdaterat!
    Man kan inte räkna med att gemene man ska orka leta efter uppdateringar på forum. Det ska gå utav sig självt!
    Så, tillbaka till Google Phone. Med den så slipper vi förhoppningsvis allt dravel. Jag väntar ivrigt!

8. robocik

robocik Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan hända då att vi tjatar om att ingen portar Sense eller annat godis till den, och det godiset trots allt är roligt att ha... iaf. ha möjlighet att testa, och genom XDA är detta möjligt nu... man vet inte hur det kommer stödjas på icke HTC lur, XDA handlar ju om HTC.

9. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Ha, ha, ha....
    HTC´s supportavdelning är rena skämtet.
    Jag skickade själv en fråga igår eftersom folk här på forumet fått varierande svar.
    Se fråga och svar från supporten nedan.
    Ni får ursäkta ev. fel i stavningen gällande engelskan, skrev det på luren i går natt.

I don´t know if you are aware of how many Magic users there are out there that want to know if you will make it possible to update our beloved Magics with Android 2.0. I can´t understand why you wouldn´t make it possible, that should make thousands of HTC-users choose a different brand when it´s time to update to a new Androidphone. I already know that your answer probably will be that you still don´t know if the Magic will be updated or not. I just read a thread at an Android-forum, and that was really not any good promotion for your company. In the beginning of this actual thread one user got the answer from you, that the Magic won´t be updated for 2.0 because HTC had choosen it to be that way. Another user in the same thread got the answer that this wasn´t decided yet. If you got an answer on what is going to happen with the Magic, please let me know. I have to know if I should keep my HTC or if I should buy myself another phone instead. Best regards!

Svar från HTC support:
    Thank you for your enquiry about Android 2.0 for HTC Magic.

Answer
    We can't tell anything for sure right now. As it is at present Android 2.0 will not be available for HTC Magic, but it can change in the future.
    If these steps have not helped, please let me know by responding using the link provided and I will be happy to check again for you.

Best regards

10. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Humor....

Aja, blir till att spara till en ny lur mot sommaren då :)

11. Hixx

Hixx Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Alltså. jag köpte min magic för jag ville testa Android. Jag gjorde en massa förundersökning på nätet. Ingenstans kunde jag se att HTC på något sätt lovade att man skulle från och med nu pumpa ut uppdateringar så fort det kom nya. Ändå köpte jag den som den var, och måste säga att jag var rätt nöjd med den som den var.

En android är något mellanting mellan telefon och datorvärlden, i telefonvärlden ser jag mycket sällan att de uppdateringar man får är mer än buggfixar. I datorvärlden är det å andra sidan om vi snackar Wintendo och Mac, oftast en kostnad att uppdatera associerad i samband med uppdateringen. Jag förstår inte varför det då är självklart för många att HTC skall skramla fram uppdateringar till Magicen... Klart jag vill ha det, om det fanns, men tycker samtidigt inte det är svårt att begripa om de inte lämnar det. Vad ger det HTC för mervärde att ge en gammal modell samma features som de man har i pipelinen för kommande produkter? Det vore rent kommerciellt självmord.
    Men vi har vår community, som jobbar med det här. Supporta dom istället, och där har du som "kund" också en mycket kortare sträcka mellan utvecklare och slutkund, mao kan man få det OS man vill ha mycket enklare. Speciellt om man donerar lite så de inte tappar sugen.

12. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det handlar väl mycket om att han hade man valt o vänta 2v hade man kunnat köpt en HERO och fått en produkt som dom faktiskt fortsätter suppotera.
    Känner mig rätt blåst sen gör ju inte deras support världens bästa arbete med informationen.
    Som många säger, folk nöjer sig med att få 1.6/2.0 och Sense, sen känns det faktiskt ok att dom släpper Magicen. Men varför inte ge Sense till Magic när Hero på samma hårdvara kör det?.

Edit: Spec som Sense är släppt till Magicen i Hongkong.

13. sleepr

sleepr Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

jag tycker man ska jämföra smartphone-marknaden med datormarknaden idag.
    i princip alla datorer har samma funktioner och kan köra samma program, men till olika prestanda beroende på vad dom har för hårdvara. vi är väl inte där idag, men jag hoppas att det inte är långt bort förrän detta är verklighet.

14. samster93

samster93 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Dessutom skulle inte jag kalla det kommerciellt självmord att skapa förtroende till sina kunder för utan förtroende från sina kunder har man snart inga kunder kvar.

15. simon

simon Banned - Scammer Bannlyst

MINA ENHETER

äsch sdk:n finns ju alltid. varför gråta? :) bara att du gör en egen "EClAiR wItH gReYHOUnD!"

16. djungelmums

djungelmums Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Är du go' eller? Som sagt, iPhone 2G får fortfarande uppdateringar och har samma funktioner (förutom sådant som den inte har hårdvara till). Jag har då inte sett något komersiellt självmord.

17. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Fast det där stämmer ju inte riktigt.
    t.ex iPhone 3G fick ju inte Videoinspelning i samband med 3Gs-släppet och den uppdateringen som skedde vid samma tillfälle, även om telefonen bevisligen har hårdvara för det - Den klarar det ju om man jailbreakar den.
    Så även Apple försöker driva kunderna mot nyare maskiner, bara på ett lite finare sätt.

18. Saffe

Saffe Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Förstår inte er som känner sig lurade över att ni köpte en Magic istället för en Hero pga eventuella uppdateringsproblem! Vad jag vet så släpptes väl Magic i slutet på maj och Hero i slutet på Juli?! Är väldigt långa "2 veckor" där.
    Och att behöva välja bort en tillverkare pga brist på uppdateringar känns också lite löjligt enligt mig. Har svårt att se att någon annan tillverkare skulle göra det hela annorlunda. Däremot så hade man väl en förhoppning om att åtminstone mjukvaran skulle kunna kännas modern och fräsch i sin android-lur ett bra tag framöver när man köpte den men samtidigt måste man vara beredd på att tillverkarna inte lägger ner hur mycket resurser som helst på att släppa uppdateringar i evigheter till samma lur, de vill säkert sälja ny hårdvara till er.
    Sen är det väl än så länge inte bekräftat att HTC inte kommer släppa Eclair till Magic ändå utan bara rykten och spekulationer än så länge, så att börja reta upp sig allt för mycket än känns väl onödigt?
    Måste förresten också passa på att hylla vissa begåvade personer som redan nu har gett oss möjligheten att prova på godis från 2.0 genom rooting. Att den möjligheten åtminstone finns innan tillverkarna själva släppt mjukvaran tycker iaf jag är häftigt :)

19. firetech

firetech Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag börjar känna igen delar av den här diskussionen från ett Symbian-forum när jag fortfarande hade min förra telefon (Sony Ericsson P990), och SE precis gått ut med att de inte skulle släppa fler uppdateringar till P990:an, trots att den senaste versionen hade massor med buggar...

Jag förstår hur tillverkarna tänker, det är ju bara nyköp av telefoner som ger pengar. Att hålla gamla kunder uppdaterade kostar bara pengar, och även om en del användare blir sura för att man slutar ge dem uppdateringar bryr sig större delen (de otekniska) inte om det... Plus det faktum att i princip alla tillverkare upprör någon användare någon gång, och om man fortsätter att säga "Aldrig mer [Tillverkare]" så kan man till slut inte köpa fler telefoner. Tillverkarna tvingar dig inte att roota, de försöker ju till och med stoppa dig (Perfect SPL), de vill bara att du köper nya telefoner.

I det här fallet ska ni vara glada att man kan roota och lägga in tredjepartsmjukvara (om än med lite jobb), på P990:an var man fast med vad SE ville ge till en...

20. Gojz

Gojz Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Men om man tittar på vad dom faktiskt släppt så finns ju faktiskt Sense till Magic på 2 marknader, då kan ju lika bra släppa den till alla. Jag skiter väl i 2.0 men ge mig Sense eftersom det är släppt på andra marknader.

Anledningen till att jag inte kommer välja HTC igen är mkt deras support, helt värdelös.
    Hade dom gett mig raka besked så hade jag ju knappast blivit så här irriterad.