Problem: Ingen autorotering!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av fruktsallad, 18 apr 2012.

  1. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Har ägt min HOX i ett drygt dygn och är sjukt imponerad av luren...

    MEN, det har uppstått ett litet problem - autoroteringen funkar inte (vet inte om den nånsin gjort det...köpte telefonen begagnad då den var tre dagar gammal och frågade inte säljaren).

    Någon mer som råkat ut för detta? Hjälper varken att kalibrera/starta om/stänga av/avsluta appar/starta i felsäkert läge och kalibrera.
     
  2. baracken

    baracken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    1 707
    Mottagna gillanden:
    103

    MINA ENHETER

    Nu har inte jag HOX men prova att gå in under inställningar och försök leta upp autorotering och se om det är på, ligger under visning på min med ICS men kan ju ligga typ under skärm eller liknande på din

    From my I9100 it is sent
     
  3. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Kollat inställningar->skärm & gester -> rotera skärmen automatiskt?
     
  4. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Tack för svaren. Givetvis har jag aktiverat inställningen, men det funkar ändå inte. Kvittar om jag kör stock eller någon ROM. Uppdateringen som kom igår hjälpte inte heller...

    Finns fler på andra forum som har samma problem - tänkte kolla läget här på SD.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  5. Mohlsson

    Mohlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fungerar det inte ens i typ webbläsaren ? I menyerna så ska det inte fungera, iaf inte med "Stock launcher"..
     
  6. Stedad

    Stedad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2010
    Inlägg:
    603
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    I menyer ska det fungera. Dock inte på hemskärmarna.
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    testa installera nova launcher och aktivera landskapsvy per default i beteende-fliken.. då vet du iaf om det lirar eller inte...
     
  8. ionas84

    ionas84 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem men efter en återställning så började det fungera.
     
  9. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Nope, ingenting funkar i NL heller. Det är som att sensorn är helt stendöd. Vattenpassen i kalibreringsmenyn rör sig inte alls och i t.ex. Teeter så sitter kulan bara där och glor hur man än vänder och vrider på telefonen.

    HTC har ett testprogram man kommer åt genom att slå *#*#3424#*#* (tror jag det var). Där finns ett G-sensor test som alltså ska testa gyrot, men när jag kör igång det så ber den mig bara placera telefonen på en flat yta och blir stående där. Kommer alltså inte vidare hur flat yta den än blir placerad på. :-P

    Låter bra att en återställning funkade. Mindre bra att jag "återställt" luren typ tre gånger sen igår genom att slänga in diverse ROM:ar utan att se någon förändring. :-(

    Får försöka med en riktig återställning ikväll igen.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fick min HOX den 17:e april och har varit väldigt nöjd med den tills nu idag.
    Det verkar som om dess G-Sensor har lagt av.
    Hur jag än vrider och vänder på den så byter den ej mellan portrait elled landscape.
    Går jag in på "G-Sensor calibration" så står bubblorna på "vattenpasset" still i mitten med.
    Försöker jag kalibrera så står det "Calibration aborted".
    Har stängt av, rebootat och så några gånger utan framgång.
    Vad tror ni är felet och har fler av er upplevt detta?
    Även kört en "Factory data reset" nu, som ej har hjälpt.

    ^ Från en annan tråd jag skapade
    Från den tråden här nedan med:
    Min är helt omodifierad som sådant så jag tänker inte acceptera att det inte skulle gå under uppackningsgarantin. Telefonen i fråga är ju inte ens en vecka gammal så. :(
     
    Last edited: 22 apr 2012
  11. LaRoux

    LaRoux Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Detta visste självklart säljaren om.
    Surt, och nu lär ju DOA tiden gått ut?
    Och har du desstom trixat så är det ju tyvärr klippt.

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
    Last edited: 22 apr 2012
  12. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Ja, det är surt. Tycker dock det är högst oklart med hela bootloader-grejen. Det står ju ingenstans att man de fakto förlorar all garanti på telefonen... Bara typ att the warranty MAY be affected eller nåt. Känns ju också sjukt långsökt att en moddad rom skulle ha bränt g-sensorn... Ffa när problemet fanns redan på original-romen. :-P

    Nån som är lite insatt i garantiärenden med upplåst bootloader?

    Önskar att jag inte i min nörd-iver att roota inte hade glömt allt om sensor-problemet. :-P

    Vet inte om jag skrev det innan, men kalibreringen av min g-sensor avbryts bara om jag rör telefonen under tiden. Borde inte det tyda på att sensorn funkar iaf på någon nivå?

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  13. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kalibreringen på min avbryts oavsett om jag rör den eller inte. :/
    Grejen är dock den att mobilen i fråga startade om sig själv igår (fick ett sånt där felmeddelanden med efter den bootat upp), och jag vet inte om det var i samband med det som den slutade fungera, men det var hursomhelst efter det som det hände. Märkte det först när jag skulle fotografera lite och bilderna blev upp och ner. :(
     
  14. LaRoux

    LaRoux Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vill inte uppmana till något MEN det är ju fullt möjligt du kan ju förlora den i en mörk gränd en natt till någon som hotar dig med ett skarpt föremål och få ut en ny på din hemförsäkring, för kvitto har du väl?
     
  15. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    All bets are off when you live in Lund. ;)
     
  16. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Hahaha, ja goda poänger från er båda. Vore ju extremt olyckligt om något sådant skulle inträffa. :P

    Samtidigt är det ett rätt minimalt problem och jag brukar normalt stänga av autorotationen förutom för specifika appar (t.ex. fotovisaren).

    Hoppas fortfarande att det dyker upp nån lösning / att det fixar sig när jag får tid att återställa nästa gång (obotlig optimist?) :)
     
  17. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag ska besöka en Tele2-butik i Göteborg imorgon och se om dom tycker det är skäl nog att DOA den. :P Tror dom får skriva "Orsak till retur:" med, så det blir rätt. :)
     
  18. lurman

    lurman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min den 4e april. Efter ett par dagar märkte jag att autoroteringen slutat funka. Efter ytterliggare ett par dagar så gjorde jag en factory reset och roteringen funkade igen. Därefter gick det ett par dagar sen märkte jag att den inte funkade igen. Gjorde då en reboot genom att hålla powerknappen inne och det funkade igen.

    Idag märkte jag att den hade slutat funka IGEN!!!!! Gjorde en reboot med powerknappen. Funkar ej. Gjorde en ny. Funkade ej igen!

    Doa-tiden är ute. Jag har köpt den hos tele2s webbutik så jag får ju skicka iväg den och bli utan den ett par veckor antagligen. Är det ett mjukvaru eller hårdvarufel tro?
     
  19. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Trist att höra! :-(

    Jag har hela tiden tänkt att det handlar om ett mjukvarufel, men när jag för en liten stund sen skakade telefonen försiktigt i olika riktningar så hörde jag att nånting sitter löst och "rasslar" lite inne i telefonen. Det är inte volymknapparna eller kamerna...Hmmmm...o_O
     
  20. Merley

    Merley Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag hör också någonting som rasslar i min, efter att försökt hålla i alla fysiska knappar och luckor. :s G-sensorn började fungera i min efter en reboot helt plötsligt, men försvann igen nästan lika snabbt. Snackade med en snubbe i en Tele2-butik igår och han sa att det var en hel del som hade fått det här problemet, liksom mer eller mindre alla andra problem som nämnts i detta HOX-subforum. Har iaf begärt att få den DOA'd så kommer att få en returpåse imorgon. Hoppas att problemet faktiskt kommer att visa sig när den kommer till dom. :s