Ingen kontakt med mobilnät på Pixel 3a efter uppdatering 17/12

Diskussion i 'Google Pixel 3a / Pixel 3a XL' startad av fjodor, 20 dec 2020.

Taggar:
  1. fjodor

    fjodor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    I torsdags (17/12) förra veckan fick jag en notifikation om en Android-uppdatering på min Pixel 3a på morgonen (är lite osäker på vilken det var då jag hade bråttom). Klickade att den skulle installera och tänkte inte mer på det, den startade om, installerade och jag kunde mata in SIM-pin osv som vanligt.

    Sedan märkte jag någon timme senare att den inte hade kontakt med mobilnätet; "No service" eller "No SIM" i statusbaren. Tänkte då att det var ett problem med mobiloperatören (Fello). Testade att starta om telefonen några ggr och även slå på/av flight mode men det gjorde ingen skillnad.

    Har inte haft några problem alls med telefonen innan och alla uppdateringar av Android har fungerat bra.

    Var i kontakt med INet (där jag köpte den) men det visade sig att min garanti gick ut 2020-11-07 (naturligtvis...)

    Har nu testat följande utan positivt resultat:
    1. Kört telefonen helt utan SIM; får inte upp ens att nödsamtal är tillgängligt
    2. Stoppa sambons SIM i min Pixel 3a och det fungerar inte
    3. Stoppat mitt SIM i min gamla reservtelefon och det fungerar utmärkt där
    4. Nollställt nätinställningar i Pixel 3a
    5. Gjort en total fabrikståterställning av telefonen via settings; ingen skillnad
    6. Gått in i "Testing->Phone information"-menyn via *#*#4636#*#* och där indikeras det att "Mobile Radio Power" är av. Det spelar ingen roll om jag slår på det och det det avaktiveras om jag går ur och tillbaka.
    7. Flashade senaste OTA uppdateringen via USB: "11.0.0 (RQ1A.201205.003, Dec 2020)" sargo-ota-rq1a.201205.003-1eb75577.zip" (Full OTA Images for Nexus and Pixel Devices  |  Google APIs for Android)
    8. Flashade senaste Factory image via USB:"11.0.0 (RQ1A.201205.003, Dec 2020)" sargo-rq1a.201205.003-factory-f23d1564.zip (Factory Images for Nexus and Pixel Devices  |  Google APIs for Android)
    9. Som en liten hail mary testade jag även att lägga in LineageOS
    Har hittat lite referenser till liknande problem som andra haft (ett exempel), men inga lösningar:
    No service following android 11 update. Pixel 3a. Customer service refusing to help. - Pixel Phone Community

    Så nu sitter jag här med telefon jag i övrigt var väldigt nöjd med, fast som jag bara kan använda på WiFi... Det som är lite extra surt är att jag beställt diverse tillbehör till den som är på väg hit med posten :D

    Det känns ju som att något relaterat till telefon-radion har gått åt skogen när uppdateringen åkte in. Men jag vettefan hur jag skall fortsätta.

    Frågor:
    1. Har någon annan upplevt liknande problem (och kanske löst dom)?
    2. Några tips om hur jag skulle kunna fortsätta för att lösa det själv?
    3. Finns det någon Svensk serviceverkstad som rekommenderas för Pixel?
     
  2. fjodor

    fjodor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter ju typ som om radio delen i telefonen gått sönder, i o med att du både testat utan SIM-kort och med ett annat SIM-kort och att det inte hjälper :( Jag skulle dock testa med en annan operatör. Vad för operatör kör din sambo med? Också Fello?
     
  4. fjodor

    fjodor Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hon kör med Tele2 så det är ju en helt annan (Fello ligger väl på Telias nät)
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, då har du testat ett annat nät också. (Ja Fello kör på Telias nät). Låter väldigt märkligt