Problem: Ingen nätåtkomst på rootad S3:a!

Diskussion i 'Galaxy S3 - ROM-filer och utveckling' startad av Dojjen, 9 jul 2013.

1. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    744

MINA ENHETER

Hur går det?, mycket intresserad av vad som orsakar detta

GT-N7105 via Tapatalk 2

2. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    +1

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 5

3. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Kan inte vara ett operatörsfel då? Skada på SIM-kortet?

4. Unicum

Unicum Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+ i9506

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+ i9506
    Data fungerar men ingen tjänstestatus

Jag har liknande fel, dock så får jag inte ens den lilla kontakt du får till nätet "samtal" innan du startar om.

Jag skall skriva en ny tråd med mitt problem och bifoga en jäkla massa felsökning och manövreringar jag gjort.

Jag har inga problem med att få 3G att fungera men att ringa samtal så får jag felmess "Kan ej registrera på nätverk" tro mig, jag har verkligen jobbat med detta, men som sagt skall göra en tråd av detta och bifoga mtrl så kanske det finns någon som vet hur man kan fixa tbx det...

5. gualm

gualm Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    598
    Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla! + Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Skriv gärna vad du gjorde precis innan det försvann också, dvs om du flashade något eller något annat

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 5

6. tolare

tolare Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 5G
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 3 LTE
    Jag hade samma problem, men efter mycket testande märkte jag att det var efter att jag rootat mobilen, nu har jag unrootat den och inte några problem alls efter det.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

7. Unicum

Unicum Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+ i9506

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4+ i9506
    Jag har nu fått reda på varför vissa fungerar det bara data men ej sms och samtal och vissa fungerar inget alls.
    Efter samtal med min företagssupport på Telia där jag bad dem att kolla i EIR databasen så visade det sig att jag låg med mitt IMEI nummer i den gemensamma databas de har operatörerna.
    Jag var grålistad vilket innebär att data fungerar, troligtvis för att kunna spåra telefonen, svartlistade kan inte ens komma åt data trafiken.

I mitt fall så är det företagstelefon och vår telefonsupport får helt enkelt skicka in leveranskvitona på den leveransen då det uppenbarligen har blivit en miss i spärrningen. Så har du kvitto på telefonen och liknande problem så ring din operatör och fråga om ni är med i spärrdatabasen EIR. Hon såg det direkt i first line support. och ta ert kvitto till Mediamarkt , Elgiganten osv... och berätta att de spärrat fel telefon.

För er som köpt på blocket eller liknande utan kvitto så tyvärr, ligger ni med i databasen så spelar det ingen roll vad ni gör.

Jag gjorde allt innan jag ringde supporten och fick förklaringen.
    JAG GJORDE BLA:
    Orotade den
    Factory reset
    Laddad ned den nordiska/Europeiska versionen, installerade den och fick det att fungera fint med updates via Kies.
    Trots all felsökning och åtgärder så förblev den utelåst "Kan ej registrera på nätverket"
    OSV..

Saxat från Wiki ang databasen:
    IMEI-numret skickas alltid till den operatör man ringer genom vid varje uppkopplat samtal. Är IMEI-numret spärrat kan man endast nå nödnummer från telefonen. Alla spärrade IMEI-nummer registreras i EIR, Equipment Identity Register. Där delas spärrade telefoner upp i två kategorier, grå- och svart-listade. Är telefonen listad som grå kan man fortfarande ansluta mot telefonoperatören (detta för att de ska kunna identifiera och söka var telefonen kan befinna sig). Man kan dock inte ringa från en grålistad mobiltelefon. Är den svartlistad kan man varken koppla upp mot något nät eller ringa från telefonen.

gualm gillar detta.