Fråga: Ingen OTA

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av thr, 7 jan 2014.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    En kompis har en S2 som tydligen kommer från Korea och när jag kollade i den så såg jag att den fortfarande körde 2.3.4 och att ingen uppdatering fanns. Jag antog att Samsung har slarvat med dom Koreanska uppdateringarna så jag provade att ändra CSC till DBT istället som jag vet att jag har kört på min Note med goda resultat. Men fortfarande så står det att det inte finns någon nyare version.

    Vad är senaste OTA? Måste man uppdatera via Kies?
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Installera Nordisk bara...

    Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. EJ GT-I9100G och denna ROM är !!!INTE!!! TRE-brandad)

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall! Se även till att din mobil har batteri kvar (över 40% är att rekommendera iallafall, men helst mer).

    Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1.
    Ladda ner: http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

    OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

    c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

    d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!
     
  3. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Kolla så det verkligen är en i9100 innan bara så det inte är den koreanska modellen med tv antenn för då måste du använda annan rom.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Ja det är en i9100.
     
  5. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Hotfile är nere och jag kan inte hitta nån guide som länkar till romen som inte går till just Hotfile. Var kan man hitta en fungerande länk?
     
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ändrade om länkarna i guiden! Så himla dumt att Hotfile är nere -.-



    Detta är för att installera Samsungs Stock-rom (orginalrom) Androidversion 4.1.2 för Samsung Galaxy S2 (GT-I9100) (OBS. !!!EJ FÖR GT-I9100G!!! och denna ROM är !!!INTE!!! TRE-brandad)

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall! Se även till att din mobil har batteri kvar (över 40% är att rekommendera iallafall, men helst mer).

    Om du vill kan du även göra en Nandroid backup (backup på hela ROMen) i Recovery Mode (Stäng av telefonen, håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in i Recovery mode). Väl inne så väljer du "Backup" etc etc.

    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1.
    Ladda ner: http://terafile.co/18c140554ef9/I9100XWMS1_I9100NEELS1_NEE.zipl (ROM:en (Klicka på gråa rutan "Regular" under "Wait time"))
    och:
    http://goo.gl/wBvjy (Odin 3.07 (Nedladdningen skall starta direkt)).

    OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    b) Filen du laddat ner kanske är korrupt av någon anledning. Pröva att ladda ner den igen!

    c) Dubbelkolla... Trippelkolla att du gjort allting exakt enligt guiden! Speciellt att du har Kies installerat men avstängt (alla processer av den).

    d) Pröva byt USB-port! Välj helst en som sitter direkt på moderkortet!

    FÖR ATT ROOTA:
    http://wccftech.com/root-xwms1-android-412-jelly-bean-galaxy-s2-i9100/

    Skriven av: Arbu11
     
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Fick strul med /efs/imei/keystr efter flashningen så jag fick lov att roota och fixa till den, men nu är allt löst och 4.1.2 ligger i mobilen. Kompisen är helnöjd!