Innan jag köper - problem med lagringsminnet?

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by westbros, Aug 10, 2010.

1. westbros

westbros Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej! Jag står på tröskeln till att köpa en HTC Desire. Men en sak oroar mig. Jag har ju läst om det bedrövliga lagringsminne som finns internt på luren för att lagra applikationer och annat. Och innan jag köper vill jag gärna höra från er som redan äger Desire hur stort ett problem detta lagringsminne verkligen utgör.

Jag är nästan okunnig om smarttelefoner - denna blir ju min första - så jag har ingen aning om hur stora applikationer är i genomsnitt och så vet inte hur många 100 MB verkligen rymmer. Och så med cache-filer från internet - lagras de på samma ställe?

Men jag har läst att det trots Froyo inte går att flytta alla applikationer till SD-kortet - alltså bara dem som är anpassade till SD-kortet.

Med min nya mobil vill jag installera ett par bibelapplikationer som tillåter en att ladda hem hela bibeln till mobilen och köra applikationen offline, vilket blir suveränt...men inte så bra om Desire:n inte har plats till dem. :cry:

Är det här ett stort problem får jag kanske tänka om och titta på Samsungs Galaxy S som ju har hela 2 GB till lagringen.

Tack för hjälpen! :)

2. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

MINA ENHETER

Jag har inga problem med utrymmet på min desire.

3. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Sen Froyo kom har jag inte haft det speciellt knivigt med utrymme då hyffsat många anpassat sina appar för att kunna läggas på minneskortet.

Och har man en app man verkligen vill ha på sd kortet kan man alltid maila utvecklaren och fråga om stöd för det så kan man hoppas att de trixar till den funktionen, hur svårt kan det va? ;)

antar att snart blir det väl krav att allt ska gå att lägga på minneskortet

4. Tobias Rydholm

Tobias Rydholm Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej
    Det ska också gå att tvinga alla applikationer att installeras på SD-kortet. Googla efter "The greencode blog" eller något sånt. Där finns information om hur du gör. Tror inte det behövs ROOT-rättigheter för detta heller.

5. Brix

Brix Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Nu iom. 2.2 så kan man ju även installera apps på SD-kortet som sagt. Visst, alla apps har ju inte denna funktion än, men fler och fler får det hela tiden.

6. andreas.trygg

andreas.trygg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har inte heller några problem med utrymmet längre.
    snart stöds alla appar, och då kan man ju fläska på med alla appar man vill :)

7. westbros

MINA ENHETER

Tack för alla svar hittills. Tobias, du talade om ROOT-rättigheter. Jag har läst överallt om "rooted" eller "unrooted" lurar, men jag har inte den dunklaste aningen vad det betyder. Någon som kan förklara för mig kanske? ;)

8. Gurk

Gurk Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Borde inte bibeln gå att ladda ner som pdf någonstans? Då är det ju bara att slänga in den på minneskortet direkt.

9. fregor

fregor Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Android bygger på Linux och i Linuxvärlden är det "root" som har administrator rättigheterna på Linux. (kort förklarat) Som standard är givetvis inte det aktiverat eftersom producenterna inte vill att man ska fippla med systemet, men det flesta Androidlurar idag kan moddas så att man får just "root" åtkomst.

10. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

129 installera appar (inkl htc's egna) och 34mb ledigt. Perfekt :)

11. Mr_Snarl

Mr_Snarl Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte med bibelapp, för jag har inte känt något direkt behov av en sådan :P
    Men skulle gissa att appen i sig lägger sig på telefonminnet, men att den sedan själv skapar en mapp på ditt sd-kort och lägger själva bibeln där.

12. westbros

MINA ENHETER

Tack fregor för förklaringen! Mr_Snarl, ja, så tror (eller hoppas) jag att det funkar ungefär med mjukvaran jag tänker på.

13. Stal

Stal Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag bytte min Desire mot en Galaxy eftersom jag ville kunna installera lite spel till barnen, dem tar ca 25-50mb/spelet så då räckte inte Desiren så långt med utrymmet. Alla stora appar är ett måste att sätta på SD-kortet.

Annars är Desiren en supermobil och jag var nöjd med allt utom att jag inte kunde installera alla appar jag ville ha.

14. Gecko

Gecko Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bibelappar borde inte ta så stor plats. De är väl bara e-boksläsare, och själva Biblarna är nog bara text- pdf- epub-filer som redan sparas på SD-kortet.

Spel, däremot, kan ta mycket plats.

15. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Tror inte det blir några större bekymmer. Gjorde en sökning på Market efter biblen och fick 136 träffar. Så ditt största bekymmer blir nog att välja vilken du vill ladda ner.
    Storleksmässigt varierade de mellan ca 200 kb till 14 mb, varav den sistnämnda innehöll 4 versioner av bibeln.
    Själv har jag 47 appar installerade och ca 60 mb ledigt minne.

16. westbros

MINA ENHETER

Tack igen för alla svar och tips! :D Jag kommer inte att köra med spel, så jag gissar att allt blir helt okej.

17. Gotten

Gotten Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Då kan jag passa på att låna tråden och fråga om det blir problem om man vill ha en del spel och sådan?

18. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Undrar samma sak här. Vill installera spel och apps på min Desire om jag ska köpa en, blir det problem?

19. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Helt ärligt så antagligen...som det ser ut just nu.
    Själv har jag bara ett spel inlagt Gameboid med en gammal klassiker Baldurs Gate. :)
    Men kolla i denna tråd där det listas en del av de appar som i dagsläget går att flytta till SD kortet.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17404

20. itadruid

itadruid Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Tråkig :( då kanske man väntar på något nytt istället