INOKIM OX

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av x_tonic, 22 apr 2019.

  1. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Hej.
    Hittar ingen tråd om denna El-scooter.
    Har kollat en hel del på nätet och youtube för att hitta en ”bra” El-scooter. Anledningen, är att jag bor i lägenhet just nu och vill inte få min el-cykel stulen igen.
    Valet står mellan denna, Inokim Ox och Zero 10.
    Någon som har denna och vill dela med sig om lite erfarenheter?
    Priset är nästan det dubbla på OX men håller den bättre så ge jag hellre lite mer.

    Vad tycker ni?


    View: https://youtu.be/dxWLn1ELbyE
     
  2. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Ett plus för Ox förutom att den ÄR snygg, är att den har tummaccelerator, Z10 har pekfingeraccelerator.
    Tumm är bekvämare att använda, speciellt då man har 2 bromshandtag.

    Jag har Z9 (den mindre kusinen till Z10). Jag är nöjd med det köpet, även om det finns lite önskemål på vissa pkter. Kvalitetsmässigt har jag dock inget att anmärka ännu. Den (Z9) går mer än tillräckligt, dessutom är det ett rimligt pris på den.
    EZride har kanske ett provex nu. När jag testade olika modeller av Zero, så var den inte uppackad än.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den har fina specifikationer, och ser bekväm ut med dämpningen. Inokim har varit med ett tag också och har ett rätt gott renommé så här långt så vitt jag känner till.

    Det är inget nytt märke eller dylikt, i vilket fall det alltid finns anledning att vara försiktig.

    Men att den kostar närmare det dubbla är lite svårt att svälja. För samma peng får man tex en Orbea Gain F40 eller dylikt, som är rätt kompakt och bör gå att hänga på väggen även i en mindre lägenhet: ORBEA Gain F40 Elcykel City grön - till fenomenalt pris på Bikester (Men visst, smidighetsfaktorn är fortfarande inte densamma).
     
  4. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Japp såg ditt inlägg i den andra tråden, så jag hittade Zero 10 och tänkte att den ska jag ha. Sen såg jag OX på samma sida och sen var det kört igen. Haha.
    Japp OX ser riktigt fin ut ja, och verka ha fart så det bli över. Tveksam på om man vågar dra upp den i 50... Vad är tummaccelerator? Är inte helt med på alla grejjer än..
    För mig är det viktigt att ha service tillgängligt hyfsat nära då det behövs vad jag förstått efter att läst en del om alla olika modeller. OX ha det i Gbg.
    Z9/10 känns mer rimliga särskilt när man kollar priset och det du skrev i andra tråden. Lägg gärna upp mer info i din andra tråd när du kört ett tag till.
    Jag ger det några dar till innan jag bestämmer mig. Fåse om jag bli klokare.
     
  5. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Ja jag har hittills bara läst positivt om den och den verkar hålla bra med. Bra om den varit med ett tag med, är som sagt ganska så ny på den här med el-scooter så all info är bra. Priset är i det högsta laget ja men är det bra grejjer så kan jag ta det. Ger det några dar till med lite efterforskning innan jag bestämmer mig.
    Nja att hänga en cykel på väggen går tvärt bort. Få bli sen igen vid husköp.
     
  6. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Har läst det mesta som går att läsa nu tror jag, så jag landade i en OX iaf. Tror det kommer bli asfett.
    Återkommer när jag fått den med lite intryck.
     
  7. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Väntar fortfarande :)
     
  8. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Jodå, den kom igår. Hämtade upp den från schenker körde hem, och tänkte precis slita upp paketet på gräsmattan när det kom order innefrån att grillen skulle tändas först och att mat tydligen var viktigare än detta. ?!
    Iaf, packade upp den efter maten. Rejält paket kan jag säga. Inget man hämtar på pakethållaren på cykeln...
    Den är stor och tung! Tror den väger 28kg om jag minns rätt, men det är nog ett måste om man kikar på dess motorkraft och batteri. Har varit lite tveksam till att dra upp den i högre hastigheter men efter att sett den nu på riktigt så tror jag inte att det kommer bli några som helst problem. Återstå att se...
    Varför? Har jag inte kört den än? Hahaha, ne för att....
    Efter att jag monterat och fixat med allt som ska göras innan start och jag kom till bytet av biten som ska till för höja fjädringen där bak så ser jag att hjulet sitter löst!!? Med löst menar jag att muttern som ska låsa fast hjulet inte finns där! De har alltså glömt att skruva på den. Om det är glömska eller att jag fått ett ex som lämnats in sen innan? Vet inte men den finns inte där iaf.
    Så jag fick åka runt till de affärer som fortfarande hade öppet till åtta en fredagskväll vilket inte var många och se om jag kunde få tag på en ny.
    Problemet är bara det att gängorna i muttern sitter väldigt tätt och detta är inget som ”vanliga” butiker har. Utan det finns bara i specialbutiker... haha, jag orkar inte.
    Så idag få jag ringa runt å höra mig för om det är någon butik i stan som har det.
    Till råga på allt så ska det ösregna hela dagen, så bli nog inget åkande förrens imorgon. Hahaha!!
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  9. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Så, nu efter en hel del letande, tydligen inte alls en vanlig reservdel så är den nu fixad å klar. Inväntar bara torrt väder. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lägg gärna upp lite bilder på den också, när du haft tillfälle att åka.

    Är mycket nyfiken på hur du upplever komfort, räckvidd och hastighet samt hur den hanterar backar.

    Ange gärna vikt sedan förresten, om du går in på räckvidden :)
     
  11. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Japp, här kommer en bild. Ska ta upp den till jobbet å fixa trycket i däcken. Är lite för blött för att åka än känns det som. Fåse om det bli en tur sen. :)
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.
  12. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Tyvärr regn idag med, men tog med den upp till jobbet igår. Abstinensen blev för stor efter att jag fixat klart det sista, Så jag testade den lite inne på banorna. :teeth:
    Har aldrig kört El-Scooter innan så svårt att jämföra, men jäklar i det vilket drag det är i den. Haha! Kommer bli helt galet att ta den till jobbet imorgon. Förutsatt att det är torrt nog.
     

    Bifogade filer:

    BrunoX, ludde28 och bernard gillar detta.
  13. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Så, nu har jag äntligen fått testa den ordentligt till jobbet.
    Startvikt 101kg och sträckan jag körde idag ca 8km. Har ganska så exakt 5km till jobbet enkel väg så det kommer bli perfekt pendlaravstånd.
    Som jag sa igår, den är STARK!! Fruktansvärt stark!
    Det finns 3 olika fartlägen att använda. Läge 3 som är det starkaste slutade jag till sist att använda då den är helt galen. Det bli för bra tryck helt enkelt, inget sladd eller så. Bara för mkt kraft och fart.
    Så läge 2 med maxfart på 30km/h fick det bli idag.
    på det läget är den som bäst, just nu iaf. Startar mjukt (gjorde även i läge 3) och dra upp till 30km/h på nolltid. Mer fart än så känns inte som att det behövs. Min förra elcykel gjorde 25 km/h och jag sa alltid att 30km/h hade varit perfekt, vilket jag tycker är nu med. Ändrar sig kanske när man vant sig...
    Var lite motvind till jobbet idag, men det spelar ingen som helst roll. Ska nog upp i orkanstyrka innan den kommer ge vika känns det som. ;)
    Den ligger verkligen som en padda på vägen. Märkte inte några gupp eller ojämnheter alls. Lite som att cykla på nylagd asfalt.
    Som med alla elfordon så blåser det i högre hastigheter. Så kläder efter väder gäller. haha.
    Testade även i en hyfsat brant backe, men det spelar ingen roll kom upp i 30 utan vidare. Den är som sagt brutalt stark! Ska testa den sen efter jobbet i riktigt brant backe för å se om samma gäller då.
    Helt klart nöjd med köpet.
     
    BrunoX och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Roligt att stötdämpningen fungerar så fint. Det är verkligen en brist på de enklare modellerna. Har du testat att åka på kullersten något?

    Håller med dig kring hastigheten. 30km/h är rätt optimalt (i alla fall om man rör sig i stadsmiljö, och inte på landsväg). Vändradie osv. lämnar en del att önska för högre hastigheter med de små hjulen. Svårt att åka så mycket fortare utan att känna att man tummar en hel del på säkerheten.
     
  15. BrunoX

    BrunoX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38
    Kul att hitta en tråd om Inokim OX här!

    Jag försökte först beställa en Xiaomi M365 men den levererades aldrig. Nu känns det inte längre värt att skaffa den när den nya M365 Pro kommer snart. Jag tittade också på en fransk el-scooter som var intressant men är alldeles för svår att få tag på. Slutligen fann jag Inokim OX Super som jag fastnat för!

    Förutom svensk återförsäljare är fördelen att det är ett populärt märke i flera delar av världen och därmed flera butiker som säljer reservdelar (ett krav jag har). Det finns gott om reviews för just OX, varav en reviewer som jag pratat med säger att OX är hans klara favorit av alla han har testat. Dessutom finns ett Inokim-community som utvecklar/bygger på med extra tillbehör och modifikationer - likt M365s community (men inte i lika stor utsträckning) - som nya lampor, förbättrade bromsar och justering av mjukvaran för hastighetsökning.

    Jag har även funnit Zero 10X Extreme som verkar vara en av de närmaste konkurrenterna till Inokim OX med liknande design samt billigare. Så nu har jag beslutsångest...blir det en Inokim OX, Zero 10X eller bör man börja med en M365 Pro...

    Köpte du OX Hero eller Super? Nu har du förstås inte hunnit testa den mycket, men skulle du säga att OX är värt pengarna?
     
  16. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag testade både 10x och ox.
    10x var mycket roligare för den har helt galen acceleration.
    OX kändes dock som bättre byggd. Typ mer ordentlig och proffsig.
     
  17. BrunoX

    BrunoX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2018
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    38
    Just de två punkterna har jag också läst tidigare.
    Inokim ska ha ett rykte för god byggkvalité vilket lockar mig.
    10X har kraftigare acceleration, där OX (utifrån recensioner jag sett) har lugn acceleration fram till cirka 15 km/h innan den får sin kick. Men det som oroar mig är att 10X kanske har för stark acc om man ska köra i stadstrafik där man inte vill komma upp i alldeles för hög hastighet direkt.
    En nackdel är även att 10X väger 7 kg mer än OX.

    Vilken köpte du till slut? / Vilken hade du valt av de två? Varför?
     
    x_tonic gillar detta.
  18. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Hur kraftigt Zero ska accelerera går att ställa in i programmet (1-5) 1 låg, 5 max.
    (har inte Zero10x men Zero9)
     
  19. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Inte åkt på kullersten än, finns inte så mkt här i stan.
    Testade den dock i riktigt brant backe igår. Ställde mig längst ner och startade från noll. Den drog igång och jag kom upp i 36km/h lätt innan backen var slut och då hade den ändå mer att ge. Så den är helt galen i kraften.
    Ang hastigheten så tycker jag fortfarande att 30 är riktigt soft att köra den i. Har tom hoppat från trottoarkanten i den farten utan problem, men nu när jag vant mig vid den så är 45 inga problem heller. Men det är mer på längre raksträckor jag kör så.
     
    bernard och ludde28 gillar detta.
  20. x_tonic

    x_tonic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2019
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag har bara kört den jag har OX Super så har inget att jämföra med, men jag är helnöjd med den.
    Känns som ett riktigt rejält bygge. Tar man bara hand om den så kommer det inte bli några problem alls som det verkar bli med många andra märken.
    Köpte den i Gbg och den butiken har alla reservdelar och kan hjälpa till med service vilken för mig var viktigt att ha då jag inte själv vill pilla med sånt.
    Jag kollade på Zeromodellerna innan med och vara nära att klicka hem zero 10, men så såg jag denna och kollade runt en hel del på nätet och jämförde och kollade rewiews.
    Zero tror jag absolut är bra grejjer, näst bästa efter denna tror jag. Så vilken än du väljer så bli det en bra scooter du får.
    Det ända som är negativt är ju såklart priset... men jag har alltid kört på att du får vad du betalar för.
    Har du hittat fler Inokim-community? Någon du kan tipsa om?