Diskussion: Instabox / Instabee paketskåp

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    +1
     
    bernard gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Jag gissar att det är en kostnadsfråga och att det handlar om ett par miljoner kronor i utgifter per år direkt till deras BankID utgivare.
    Med en egen identifieringslösning är det dessutom enklare för expansion utomlands.
     
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Risken är stor eftersom det är rätt stor konkurrens, en marknad som minskar pga inflation och högre omkostnader så det kan ändå bli väldigt tufft.
     
    Nicole och bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 406
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Borde gå bra för instabox i Sverige frågar man runt generellt så verket det som folk väljer instabox framför postnord. Snabbare leverans även på lördagar.. Ännu en fördel är att de inte är finansierade med skattepengar.

    Erbjuder gratis hemlvereans en nackdel är att de till skillnad från postnord att de ej har portkod eller nycklar så instabox måste ringa och krångla för att komma in. Detta är en fördel med easybird de kommer in utan att behöva bli insläppta.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 696
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror jag gillar Instabox bäst med. Är ju så många som erbjuder dem också. Enda problemet jag har är att det nästan verkar finns för få skåp här i närheten till mig, då leveranstiderna ofta kan bli lite långa då trycket på skåpen verkar stort.

    Oftast går det ju att lösa genom att snabbt kika i listan över skåp/leveranstid, så det är ju inget jätteproblem direkt.
     
    Nicole gillar detta.
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Ett paket överlämnades till Budbee för åtta dagar sedan men de har inte lyckats leverera det ännu. I torsdags fick jag meddelande om att paketskåpet var fullt och inte mycket har hänt sedan dess. Lyckades byta till ett annat paketskåp genom kundtjänsten och det stod i fyra dagar att det skulle komma nästa dag (men gjorde det aldrig). Nu står det igen

    "Vi här hemskt ledsna, men det valda paketskåpet är väldigt populärt och dessvärre helt fullt just nu. För snabbare leverans välj ett annat skåp."

    Men det går inte att välja ett annat skåp i appen.

    Beställde bland annat en julkalender, imorgon är den den 7 och de verkar inte ha någon plan för att kunna leverera något utan det verkar vara totalt haveri. Gav upp och beställde en annan julkalender idag med leverans med Premo, den ska komma imorgon.

    Kommer aldrig mer använda Budbee, som sagt ett totalt haveri. Chatten har varit nere även under tider den borde varit uppe och jag har inte fått svar på det jag skrev för sex timmar sedan. Tråkigt om jag måste bojkotta Instabox också, de har ju fungerat bra hittils...
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Instabox och Budbee är olika företag, men har vissa saker tillsammans numera. Testa Instabox innan du bojkottar Instabox. jag har inte haft några problem med Instabox. Dock ej använt Budbee
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag blir så trött på Instabox. Och även Budbee som har gått samman med Instabox fungerar lika dåligt. Varenda gång jag beställer något med leverans av dessa paketbox-företag så slutar det med en stor besvikelse.

    Det värsta är att deras spårning är helt värdelös och verkligtetsfrämmande. I helgen beställde jag varor från Apotea. När jag checkade ut lovades leverans med Instabox på tisdag em. Apotea gjorde sitt och jag fick mail från Apotea att varorna var skickade vid 14-tiden på måndag eftermiddag. Men nu visar Instabox spårningen plötsligt att varorna ska komma på onsdag em, en dag senare än utlovat.

    Nåväl, idag var Instabox leverans utlovad till kl. 13.40. På morgonen tittar jag på spårningen och där sägs att utkörning pågår till skåpet. Så långt verkar allt bra även om det är en dag senare än utlovat. Jag kollar spårningen under dagen och när klockan närmar sig 13.40 så skjuts leveransen fram till först 14.00 och sedan till 14.10. Strax därpå får jag ett SMS att paketet blivit felsorterat och ska komma en dag senare?! Så nu är leveransen utlovad till torsdag em.

    Hur f-n kan de hålla på och köra ut paketet till skåpet halva onsdagen för att sedan helt plötsligt upptäcka att det blivit felsorterat? Och spårningen uppdateras bara med ny leveranstid utan att ange vad som har hänt eller varför försening uppstått. Nu påstår spårningen att Instabox fick paketet kl. 14.03 idag. Enligt Apotea fick de det i måndags...

    De här paketbox-tjänsterna känns mer och mer som ett svart hål. Paketet försvinner i några dagar utan någon information för att sedan i bästa fall dyka upp 4-5 dagar senare.

    Nej tack! Nästa gång blir det inte Instabox eller Budbee utan Postnord, DHL eller Schenker som i alla fall har vettiga spårningar och brukar komma fram på två dagar i stället för 4-5. :(

    Instabox har verkligen lyckats förstöra vad som var en bra tjänst till något riktigt uselt!

    upload_2023-1-4_23-39-41.png
     
    Ducceman gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 375
    Mottagna gillanden:
    1 729

    MINA ENHETER

    Just vad gäller DHL så har jag endast tagit emot ett paket därifrån en enda gång, men då funkade spårningen inte särskilt bra. DHL:s spårning visade först något i stil med "felaktig adress, kontakta avsändaren", sen dök det upp "Held in storage" vad nu det betyder. Dessa två grejer är det senaste DHL:s spårning visar, och så har det stått sedan 3 november 2022. Jag hämtade dock ut paketet ungefär det datumet från ombudet, det kom fram utan problem, så jag vet inte vad spårningen pratar om. Adressen var helt korrekt. Bara som exempel på att DHL:s spårning inte verkar så vettig heller.

    Någon som vet varför Instabox har börjat bli opålitligt? Internt kaos pga förestående sammanslagning med budbee?
    Den första kritiken mot dessa tjänster jag sett är faktiskt här i tråden, det var nytt för mig. Sist jag läste på i ämnet så lovordades tjänsterna, vill jag minnas.
     
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag skulle gissa att problemen beror på att man håller på att slå samman tjänsterna samtidigt som man ska försöka rationalisera och slimma organisationen. Det troliga syftet med sammanslagningen är väl att rationalisera, d.v.s. försöka klara tjänsterna med mindre personal.

    Det var en artikel i Göteborgs-Posten före jul om folk som väntat i veckor på sina Budbee-paket. Så problemen har funnits ett tag.
    Varnar för budfirman – väntar i veckor på paket
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 696
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt! Särskilt som det verkar ha gått utför rätt fort i sådana fall. En förklaring kan kanske vara att många är sjuka nu, men då kan man ju tycka att det iofs borde drabba Postnord m.fl. lika hårt.

    Det har kanske mer med sammanslagningen att göra. Har själv inte beställt till instabox på ett bra tag nu, så har ingen erfarenhet att dela, men skall testa nästa gång av akademiska skäl, och sedan återkomma till tråden.
     
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag gissar att det kan bero på växtvärk, dvs att många fler har valt dem som leverantör av sina paket men organisationen och skåpen räcker inte till för att hantera den mängden paket.
     
    stelex gillar detta.
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig har Instabox fungerat bra de få gångerna jag använt dom under hösten. Ingen skillnad mot för typ 1 år sedan
     
    Klurre gillar detta.
  16. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 451
    Mottagna gillanden:
    1 118
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Här är de hopplöst nu, boxarna är alltid fulla med långa leveranstider som följd.
    Även då boxarna ej är fulla är det standard numera att leverans skjuts upp 1-2 dagar, uppskattad tid vid beställning stämmer aldrig.

    Igår fick jag hemleverans av 1 instabox paket och 1 budbee paket. Samma bud kom med båda.
    Han lämnade av paketen med en sur attityd om att han minsann ringt och jag svarade inte, sa inget mer och vända på klacken. Idioten fick 1 av 5 i betyg, leveransen är kontaktfri och gps existerar, pajas.

    Postnord levererar i princip alltid snabbare numera.
     
    svenix gillar detta.
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fick paket med Instabox igår. Gick lika snabbt som vanligt. Den beräknad leveranstiden var 17:00, faktisk leveranstid till skåpet var ca 1 timme senare.
    upload_2023-1-11_10-35-0.png
     
    svenix och bernard gillar detta.
  18. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Kanske skiftar lite från region till region då. Här i centralare GBG-delarna har det på sistone börjat strula mer och mer frekvent från att ha varit 100% perfekt innan de slogs ihop. Nuförtiden är det ganska ofta vi upplever att paket inte levereras i tid till skåpen utan kan ta 1-3 dagar extra, och deras ruttna hemleverans ska vi inte prata om då de senaste 4-5 paketen jag eller sambon beställt tom har packats och bilen har kört x antal timmar, men sen 1-2h innan beräknad levtid till oss möts vi av "kan inte slutföra leveransen", för att sedan dyka upp 1-2 dagar senare istället. Det känns helt enkelt inte som att bolaget lyckats skala på ett bra sätt. Synd som sjutton, för jag älskar idén och givet att vi har 5st olika skåp inom 5 min gångavstånd är det en tjänst vi mer än gärna vill nyttja...
     
    svenix gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 321
    Mottagna gillanden:
    17 802
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kunde se när jag valde skåp att ett av de 2 skåpen som finns vid mig skulle komma några dagar senare troligtvis pga fullt i skåpet. Men ja, tyvärr så skiftar det nog lite. Samma som med PostNord där man hör om folk som har problem, men jag har nog haft typ 2 eller 3 problem under alla mina år med PostNord så.
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 282
    Mottagna gillanden:
    7 022
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror också att hur bra eller dåligt Instabox fungerar varierar på olika orter. Jag bor också i Göteborg. Häromdagen råkade jag vara på min lokala Hemköp butik när Instabox-killen kom och skulle fyllas skåpet. Nu förstår jag lite vad som verkar vara problemet.

    När de fyller skåpet så trycker de på skärmen för att aktivera en optisk läsare på skåpet. Sedan scannar de etiketten på ett paket och en lucka öppnas automatiskt. Bara att stoppa in paketet och stänga luckan. Personen som fyller skåpet behöver inte hålla reda på vilket paket som ska i vilken lucka. Det sköter systemet. Dock tog den här personen lite genvägar så att om det var små paket så scannade han två-tre paket så att två-tre luckor öppnades och då finns ju möjligheten att blanda ihop paketen.

    Men det stora problemet verkade vara att vissa paket ville skåpet helt enkelt inte ta emot. Dessa fick han då lägga på golvet och fortsätta med andra paket. Han hade med sig två vagnar med paket och c:a tio paket gick inte att lägga in i skåpet (trots att det verkade finnas lediga luckor). Dessa fick han då lägga i en av vagnarna och ta med sig tillbaka. Min teori är att dessa paket blivit felsorterade på terminalen och lagda i fel vagn där. Så de paketen har alltså blivit utkörda till fel skåp. Med tanke på hur många felsorterade paket det verkar vara har nog killen i bilen inte tid eller möjlighet att försöka köra tillbaka med dessa paket till rätt skåp. Utan de verkar helt enkelt åka tillbaka till terminalen för att sorteras en gång till och därmed också riskera en ny felsortering i värsta fall. Så slutsatsen verkar vara att sorteringen på terminalerna fungerar dåligt på vissa orter. Så pass dåligt att kanske tio paket per dag och skåp blir utkörda till fel ställe här i Göteborgsområdet.
     
    Kristy, bernard, jnsson och 1 annan gillar detta.