Diskussion: Instabox / Instabee paketskåp

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Bra spaning!
    Man hade ju velat läsa etiketten på de paket som blivit felaktigt utkörda, för att se om någonting i adressfältet eller streckkod är otydligt eller om man kan se någon förklaring till varför just de paketen hamnat fel. Om man scannar streckkoden på terminalen, och sen låter systemet avgöra var paketet ska automatiskt, så borde mänskliga faktorn inte kunna ställa till med alltför mycket fel, kan tyckas..

    EDIT:
    Jag förstår att det du skrev bara är en teori, men vi kan ju ha det som arbetshypotes tills annat framkommer.
     
    Kristy gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att det inte fanns ett ledigt fack i rätt storlek för just de paketen?
     
    Kristy, Yogge och jnsson gillar detta.
  3. Viking69

    Viking69 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2016
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    119
    Jag bor i Luleå och mina erfarenheter är att det funkar utmärkt, jag har aldrig upplevt något strul.
    Känns som att det är kopplat till storlek på ort kombinerat med en snabb tillväxtkurva.
     
    Heleg och Kristy gillar detta.
  4. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Intressant spaning. Man undrar vad det beror på att de inte kunde läsas av ja...

    Då borde ju inte systemet angivit att han skulle försöka få in de paketen till det skåpet alls, kan man tycka dock :/
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Testade beställa med budbee första gången idag gick ju jättesmidigt, och snabbare än instabox när man fick val att välja, budbee uppskattade dom levarans idag från 16-17 cirka men fick sms redan 15:50 att man kunde hämta ut medans instabox var det tidigast 19-20 ikväll och båda ligger inne i samma galleria så lite lustigt budbee är lite snabbare.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 372
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kanske har annat rutt
     
  7. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 040
    Mottagna gillanden:
    462

    MINA ENHETER

    Jag antar att Instabox jobbar med lite algoritmer som försöker gissa hur snabbt skåpen och luckorna omsätts. Säkerligen hinner flera luckor hämtas under tiden bilarna är på väg för utkörning. När det av någon anledning inte omsätts lika snabbt tror jag att det blir förseningar lättare.
    Men som sagt: bara en gissning.
     
    Heleg gillar detta.
  8. LiamAhlborg

    LiamAhlborg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2019
    Inlägg:
    344
    Mottagna gillanden:
    157
    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop/Telenor
    Telefon:
    Apple iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    Apple iPhone 7+
    Övrigt:
    AW SE + AirPods Pro
    Håller med, Budbee fungerar mycket bättre.

    Mina upplevelser med Instabox har bara varit kassa, förseningar jämt och dom lyckades ju slarva bort en retur också. Så använder mig aldrig av dem längre, det blir Postnord eller Budbee :)
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det tyckte jag också tidigare. Men här i Göteborg har även Budbee blivit mycket sämre. Jag tror att det beror på att Instabox och Budbee håller på att slås samman till ett bolag.
     
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Känns som det, vill inte ens tänka mig hur mycket stök det måste vara för dem i arbetet att försöka sammanfoga/migrera system, lösa personalpolitik och yada yada. Bara trist när det går ut över slutkund.
     
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag gjorde ett test med Instabox i förra veckan och beställde ett paket till Sälen där jag var då. Hem till Trelleborg är det aldrig några problem, inte heller till Sälen visade det sig.
    Det tog marginellt längre tid men det kan jag köpa med tanke på skillnad i väglag och närhet till större städer där jag antar de utgår ifrån.
     
    svenix gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vet inte hur vanligt det är att paket kommer bort, men min bror förbeställde en Watch6 som kördes ut under måndagen (7/8), men den kom aldrig fram, och sedan stod det bara att den skulle leverera dagen därpå och sedan blev det dagen därpå igen osv. Idag kontaktade han dem och då sa de att paketet var borta då det inte skannats på terminalen, och att han skulle kontakta Samasung (som blivit informerade om att försändelsen var borta).

    Av allt att döma försvann försändelsen under utkörningen, då den inte tycks ha kommit tillbaka till terminalen sedan. Jag antar att den inte stått som "under utkörning" om den inte blivit skannad först.

    Fler som haft problem i nära tid? Hoppas det är en engångsföreteelse.
     
    Last edited: 15 aug 2023
    jnsson gillar detta.
  13. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Säkert stulen av dom som kör ut paketen tyvärr, finns väl ett o annat rötägg som jobbar där..

    Har inte haft problem nä, tror det är relativt ovanligt jämfört med posten där fler försvinner.
     
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Det går snabbt nu! Personligen är jag ett stort fan av paketboxarna. I framtiden lär väl nästan varje leverans ske med paketbox, förutom för otympliga/större paket. Till slut kanske det bara återstår en 2-3 Postnordterminaler i "vanliga" län och ett antal fler i t ex Stockholm/Göteborg.

    Det jag noterar är hur långt efter DHL och Bring ligger i Sverige...Samt så är man lite fundersamt över hur många jobbtillfällen som kommer att försvinna? Matvarubutikerna lär klara sig utmärkt ändå, men det jag tänker på är alla mindre kiosker som livnär sig på avtalen med transportörerna.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Håller inte riktigt med där...

    OM paketbox leveransen fungerar så är det toppen. Men åtminstone där jag bor i nordöstra Göteborg så är det ett stort OM. Oftast blir paketen flera dagar försenade utan förklaring när jag beställer leverans via Instabox eller Budbee.

    Om jag beställer mediciner från Apotea och väljer leverans med DHL eller Bring så har jag garanterat paketet hos ombudet dagen efter Apotea har skickat det. Men om jag istället väljer leverans med Instabox eller Budbee så ska de företagen hålla på och larva sig i 2-3 dagar innan paketet kommer fram. Och inte får man någon förklaring till vad som gått fel och inte har de någon vettig spårning där man kan se vad som hänt med leveransen.

    Nä, jag håller inte med om att Bring och DHL ligger efter, de har i alla fall spårning som fungerar och håller vad de lovar. Instabox och Budbee har ingen vettig spårning och oftast blir paketen flera dagar försenade utan närmare förklaring.

    Det är synd, för leverans till paketbox är suveränt när det fungerar men tyvärr sköter Instabox och Budbee verksamheten alldeles för dåligt.
     
    Last edited: 2 sept 2023
  16. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Själv har jag upplevt i stort sett noll problem med paketskåpen, åtminstone nu när PostNord på allvar har börjat rulla ut det på allvar. I början när det inte fanns många skåp så kunde ett paket åka på en lite för stor omväg.

    Men kan inte minnas att mitt närmsta skåp inte har haft plats för mitt paket det senaste halvåret.

    Använder inte alls Instabox/Budbee speciellt ofta dessa tider. Så kan inte uttala mig om dem, men PostNord fungerar helt utomordentligt. Erbjuder en butik Instabox/Budbee så brukar även PostNord finnas som alternativ. Så det förmodligen en 5-6 månader sedan jag använde mig av Insta/Bud...:)

    Jag bor dessutom ca en 1-2 min från närmsta PostNord-box :)
     
    Last edited: 2 sept 2023
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, eftersom du skrev i Instabox-tråden så trodde jag att du talade om Instabox. Det finns en annan tråd för övriga paketboxar.

    Själv har jag inte provat Postnords paketboxar ännu men jag kan mycket väl tro att de fungerar bra. Min närmaste paketbox är faktiskt en Postnord paketbox som står utomhus. Men jag har ännu inte lyckats handla från något säljställe som erbjuder leverans via Postnord paketbox. Men det kommer väl.
     
  18. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Nu när jag kollar efter så har PostNord lyckas ställa ut hela 4 olika paketskåp inom en radie av ca 200m från min bostad...Vilker är ganska så häpnadsväckande!

    Initialt så trodde man att PostNord skulle få det tufft att ta upp kampen mot Instabox, men man har lyckas galant.
     
    svenix gillar detta.
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ah ja! Tog fel på tråden! Hade för mig att detta var den allmänna tråden om paketskåp :)
     
  20. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Jag har två paketskåp från Postnord som ligger nästan bredvid varandra, max 150 meter emellan. Nästan så man kan tycka att ett skåp hade räckt i denna del av bostadsområdet. Verkar ju som Postnord verkligen tror på idén och satsar, och gissningsvis så sparar de pengar för varje försändelse som hamnar i skåpet istället för hos ombud (eller vad tror ni?). Jag brukar välja det skåp som ligger mest publikt av mina två, nära gatan och ett minitorg, då det andra ligger mer undanskymt där jag tänker att risken för inbrott i skåpet är lite större.

    Har ni läst om inbrott i paketskåpen, hur vanligt förekommande är det? Någon som snappat upp vilka säkerhetsåtgärder företagen implementerat, har de typ inbrottslarm och väktarutryckning till skåpen?