Fråga: Installera CWM 5802

Discussion in 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' started by zam1000, May 21, 2012.

1. zam1000

zam1000 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja.
    Kan någon vänlig själ förklara eller länka till nån bra sida hur man går tillväga för att byta CWM från 5.5.0.2 till 5.8.0.2.

2. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Enligt http://www.clockworkmod.com/rommanager så är 5.5.0.2 senaste CWM recovery till GN. Däremot så finns ju touchversionen och då är det 5.8.0.2. Finns img till den på sidan jag länkade.

Här finns instruktioner: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1471138

Den går även att flasha med ROM Manager från Google Play. Men då kostar det 1.99 USD.

Last edited: May 21, 2012
  3. zam1000

MINA ENHETER

Det står att man behöver kunskaper i fastboot. Och det har inte jag tyvärr. Fattar inte riktigt.. Jag får väl plugga då!!

Tack så länge..

4. fireon

fireon Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

okidoki...

Då föreslår jag att du går in på Play store och hämtar ner ROM Manager. Sen så köper du 5.8.0.2 genom ett in app purchase för 1.99 USD och installerar det med instruktionerna som följer. Det är lättast för dig.

5. zam1000

MINA ENHETER

Tack för tipset, men det låter för lätt :) jag vill samtidigt lära mig hur man gör utan appar och tools. Jag pluggar på och testar, är jag alldeles för trög får jag väl använda appar senare då...
    Tack för svar.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

6. zam1000

MINA ENHETER

Hallå.
    Efter en del pluggande fick jag det att funka med följande kommando i fastboot.. :)
    Roligt att få ut nåt av läsandet....

C:\Android\android-sdk\platform-tools>fastboot flash recovery recovery-clockwork
    -touch-5.8.0.2-maguro.img
    sending 'recovery' (5684 KB)...
    OKAY [ 0.613s]
    writing 'recovery'...
    OKAY [ 1.097s]
    finished. total time: 1.712s

Och här är väl en anledning till att det är bra att kunna, som jag hittade..

"Some people have mentioned here and there that the easiest way to flash a recovery image is with the ROM Manager app, which is free on the Market. While this is true, I discourage people from using this app to flash their recovery IF they don't know how to use the two methods detailed above. Why? Because there may come a day when you have a bad flash, or you did something that prevents your phone from booting into Android, and you can't run ROM Manager. If, in this situation, you needed to reflash your recovery, you'll need to do it the manual way."

Last edited: May 22, 2012
  7. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns ju i toolkit också :)

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

MINA ENHETER

Klart det finns toolkit och de är tämligen smidiga, men det bästa är att lära sig själv om man vill lära sig.

9. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis! :)

10. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Funktionen med att installera CWM finns i gratisversionen av ROM manager.
    Den kan dock vara värd att köpa ändå, men för att bara installera CWM testa gratisversionen.

11. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Det han menar är att touch versionen av CWM kostar $1.99 om man ska flasha den från ROM Manager. Annars kan man ladda hem touch versionen själv, gratis, och flasha in den manuellt.

fireon likes this.
  12. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, det han menar är att senaste CWM finns att ladda hem i gratisversionen av touchversionen. Fast din information gällande touch stämmer.

13. PatricF

PatricF Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu hänger jag inte riktigt med här. Han pratar om att uppdatera till 5.8.0.2, vilket är touchversionen och den senaste icke-touch är 5.5.0.2.
    För att ladda hem och uppdatera till 5.8.0.2 i ROM Manager så behöver man göra ett in-app-purchase som kostar $1.99 :P

Sist jag kollade i alla fall så kostade det pengar att ladda hem touch-versionen i ROM Manager, vill man inte betala så kan man självklart ladda hem den manuellt och flasha, självklart går det flasha den också via ROM Manager om man går in på "Install ROM from SD Card".

Som jag sa i min föregående post så sa jag att touch-versionen också finns att ladda hem gratis om man vill.

fireon likes this.
  14. zam1000

MINA ENHETER

Hallå.
    Nu kommer det verkliga svaret hur det ligger till.
    Jag ville uppdatera från version 5.5.0.2 till 5.8.0.2 av CWM. Det är korrekt att man kan göra det via en betalversion av ROM manager, men även gratis genom att ladda ner .img filen från deras hemsida. Och hade jag absolut velat göra det så enkelt som möjligt hade jag utan tvekan betalat, och eventuellt gör jag det iallafall, för att stötta alla duktiga programmerare i deras utveckling. Men nu var det så att jag ville lära mig hur fastboot och adb fungerar lite djupare än vad som krävs för att med hjälp av olika tools och appar göra jobbet.
    Jag tackar alla för visat intresse, och jag skrev lite längre upp i tråden hur jag gjorde om nån är intresserad.

15. RaazZz

RaazZz Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Glömde nog av att läsa rubriken noga här, my bad :o Det stämmer att den kostar pengar i appen. Visste inte att det gick att installera en touchversion som man fått tag på från en annan källa i ROM Manager :P Tack för informationen! :) Det borde jag prova, då slipper man att koppla in mobilen till datorn för att uppdatera CWM (Y)

16. monty

monty Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

My bad. Trodde betalversionen bara hade funktioner för att flasha ROMar osv. Har själv flashat en CWM via gratisversionen av ROM manager. Touchversionen flashade jag manuellt innan den fanns i ROM manager, men trodde att den fanns där nu även för oss snåla användare.

17. Dagon^

Dagon^ Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag var så lat att jag köpte den genom ROM Manager. Om inget annat så känns det bra att ge lite pengar till ett asbra projekt :)