Fråga: Installera Google Play Store på kinesisk One M8

Diskussion i 'One M8 (2014) - ROM-filer och utveckling' startad av dataviruset, 19 apr 2014.

  1. dataviruset

    dataviruset Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena, jag köpte idag en kinesisk HTC One M8 idag (eftersom jag bor i Kina). Till min stora förvåning finns inte Google Play Store och jag har försökt installera det hela eftermiddagen med hjälp av apk-filer (använde "Google installer", en app man kan använda för att hämta hem apk-filerna för Play Store, Gmail, Google Maps, Google Translate med mera).

    Google Translate och Gmail fungerar, men inte de andra apparna. Då och då kommer force close-meddelanden upp om Google Services Framework (och något som kallas för "gapps") och när jag försöker starta Play Store säger den bara att jag inte har anslutning och visar en Retry-knapp.

    Ska jag ge upp med att försöka installera Google-apparna med originalutförande av telefonen och istället lägga in någon annan ROM eller liknande? Eller kan man göra på något annat sätt? Skulle helst vilja ha kvar stock-grejerna, men om det inte går så får ni gärna tipsa mig om någon nordisk eller internationell ROM eller liknande.

    Tack på förhand!
     
  2. MSIOCGenie

    MSIOCGenie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2012
    Inlägg:
    721
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Tror inte kinesiska regeringen diggar Google Play Store

    Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
     
  3. dataviruset

    dataviruset Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Självklart inte, men ännu så länge är det åtminstone inte blockerat. Har min gamla HTC Desire HD här och allt funkar prima på den, utan några VPN-tunnlar eller proxies. :)

    Lyckades nyss uppdatera till en senare version av Google Maps här, och så började det helt plötsligt att fungera. Någon som vet var man kan få tag på Google Services Framework som fristående APK? Det skulle troligtvis lösa mina resterande problem.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
  5. dataviruset

    dataviruset Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är inte Odin för Samsungenheter?
     
  6. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    HAHA vafan, varför fick jag för mig att det vara en Note 3. Måste blandat ihop en tråd på ett annat forum hehe
     
  7. dataviruset

    dataviruset Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet någon bra ROM man kan köra in med Google Play Store förinstallerat? Gärna stock, och helst en nordisk eller åtminstone icke-kinesisk ROM som fungerar med just min telefon, eller är det omöjligt?
     
  8. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Flyttat denna tråd till avdelningen för ROM-filer.

    Om det är så att du har ett recovery installerat som kan göra backup på telefonen så tycker jag att du ska göra det. Sen kan du i princip testa olika rommar du hittar men alltid ha en fungerande backup att återgå till.

    Skickat från min unknown via Tapatalk
     
  9. dataviruset

    dataviruset Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, jag har gjort en backup/recovery på de flesta saker, tänkte snart prova denna eller denna ROM. Grejen är att de kallar dem för "system dump", så jag antar att det bara ska vara att köra in som en annan ROM, för det är ju inte en firmware.

    Jag hade en liten diskussion på IRC med några av skaparna till den första ROMen, de rekommenderade mig att iaktta extra försiktighet eftersom jag har den asiatiska modellen av One M8 (2.5 GHz CPU istället för 2.3 GHz, t.ex.)
    De rådde mig att kolla upp ännu mer innan jag kör in ROMen, för trots att man kan rulla tillbaka så finns det inga garantier för att hårdvaran inte tagit skada, menade dem. Tror själv att det skulle vara långsökt, men har någon något tips på hur jag ska kolla så att ROMen kommer fungera på min telefon så får ni säga till. :)
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo vilken rom du tar ser jag som givet om du kollar min signatur :teeth:

    Men följ några XDA-trådar sen dyker det alltid upp kinesiska användare numera i trådarna, PMa snubben och hör dig för. De kinesiska användarna ligger ofta på en hög nivå kunskapsmässigt och frågar inte så mycket och de verkar ha full koll på det mesta.

    Troligen firmware-biten samt hur man backar om nåt knasar till sig som du måste reda ut.

    I IC-tråden för M7 har det varit inne kinesiska användare och med den så har man kinesiskt språkstöd som är det mest efterfrågade. Har inte följt M8s fora på detaljnivå som man måste om man är osäker.

    Supportmässigt är det en stor röra i ARHD-trådarna jämfört med tex i IC-trådar där baad håller ordning.
     
  11. gorgo

    gorgo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2012
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    ROM:
    Stock
    Info:
    Samsung S10 plus
    Du har inte skaffat en M8 än? :) Jag är nyfiken, men vet inte om jag kommer märka att det är stora skillnader o värt en uppdatering.
     
  12. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    1 326
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Öppna o h Installera en rom verkar vara ett måste i Kina :)

    Sent from a mobile Gadget...