Installerat 4.3, vill ha 4.2 igen med root

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Cesno900, 29 jul 2013.

  1. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vad är enklaste och snabbaste sättet att nergradera till 4.2? Poängen är att jag behöver root och jag ska åka iväg imorgon så kommer inte ha tillgång till min dator.
     
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det snabbaste sättet att åstadkomma vad du vill är att flasha in SuperSU i min signatur. Den funkar på 4.3.

    Annars måste du flasha in en 4.2.2 factory image och sen roota. Finns inget sätt att nedgradera enkelt tyvärr.
     
  3. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Usch. Jag skulle ha väntat tills någon postat. Jag flashade 4.2.2, tappade mina appar trots back up (varför fungerar inte back ups av appar?) och tappade root. Nu har den laddat ner 4.3 igen och jag vet inte hur jag låser uppdateringen.

    Angående back up, den bör väl fungera på 4.3 eller? Jag körde NRT 1.6.4 och valde back up på appar utan att spara inställningar, det fixar jag men vill slippa installera de en och en. Isf enklast nu vore väl att installera 4.3 och sedan flasha SuperSU som är kompatibel med 4.3, roota (går det ännu med 4.3?) och sedan köra restore på min back up av appar?
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Bara att installera 4.3 och sedan flasha SuperSU så har du root.
     
  5. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Får göra det.

    Fråga, hur fungerar back ups egentligen? Vad är skillnaden mellan androids interna (med eller utan inställningarna sparade), Titanium och Nandroid? Jag vet att sista där ska kunna spara hela system, inte bara inställningar och appar utan även ROM, root etc.. men den kräver root för att båda skapa och återskapa back upen vilken gör den lite osmidig, åtminstone om man har problem eller inte vet hur man rootar.
     
  6. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Androids interna verkar aldrig funka.. Den återinstallerar appar från market, men inställningarna brukar försvinna.

    Titanium is the shit om man vill backa appar med inställningar. Smidig synk med dropbox också.

    I ärlighetens namn är den inte mycket som kräver backup (typ spel med klarade banor)
     
  7. Cesno900

    Cesno900 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade tydligen glömt bort hur man flasha utan toolkit så med tiden när jag sökte reda på hur man gör så hittade jag 1.51 av SuperSU på Chainfires hemsida. Ska jag köra den istället då eller?

    Ops, jag råkade visst glömma flytta över 1.51 när jag väl lyckades flasha den. Nu fungerar root, ska vi se om min back up fungerar.

    Jag fick fram en sökning om en ny back up app som heter Helium. Den ska tydligen inte kräva root enligt google play sidan, ska ta och pröva den senare och se hur den är.
     
    Last edited: 29 jul 2013
  8. bjajjull

    bjajjull Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jag har använt den 2 gånger. Systemappar kan du inte göra backup på men meddelanden går. Vissa spel som NFS: Most Wanted funkade inte för mig men jag tror det beror på spelet och inget annat. Jag använde det senast för tre dagar sedan.

    Gör en backup på allt (inte bara app data), när du återställt enheten och loggar in på ditt Google-konto välj återställ. Den kommer börja ladda ner alla appar du hade innan, gör inte det, avbryt alla. Ladda sedan ber Helium igen och kör restore.
    Det kan vara bra att lägga över backupen från plattan till datorn. Den ligger under /sdcard och sen är det den mapp som heter "carbon" då det var appens förra namn. Kopiera över mappen till datorn.

    Hoppas att det hjälper!