Det räcker att jämföra mobiler med liknanade hårdvara. Min Galaxy S som jag hade fram tills alldeles nyligen var seg som ett tuggummi jämfört med min flickväns Iphone 4. Båda har 512 MB ram, 1 GHz processor och lanserades ungefär samtidigt.
Att GPU-prestandan är bättre i Ios ser man ju bara man kollar på gränssnittet. Android mikrolaggar konstant. Ios är mjukt som smör. En 3 år gammal Iphone 4 har mjukare scroll än en SGS3.
Men ok. Vi nöjer oss med att konstatera att det är olika OS och således kan man inte jämföra benchmarks mellan dem. Om du jämför mot en android med PowerVR och den får väsentligt bättre resultat så köper jag ditt resonemang, men inte förr.
Varför är jag ett troll? Jag tycker den beskrivningen passar ypperligt på vissa andra som slänger ur sig en massa saker som de inte har en aning om.
Om man agerar så i yrkeslivet blir man utskrattad. Säg att du jobbar på en mobiltillverkare och har fått i uppdrag att undersöka vilken GPU ni ska välja till det nya flaggskeppet. När du redovisar säger du följande:
Du: Jag har kommit fram till att PowerVR är bäst.
Chefen: Hur kom du fram till det?
Du: Iphone har bättre grafikprestanda än en ny android med adreno.
Chefen: Gör om gör rätt eller börja som städare imorgon!
EDIT: Diskussionen snapdragon vs exynos är naturligtvis intressant. Det är synd att den inte kan hållas på ett seriöst sätt. Diskussionen tämligen meningslös om folk bara slänger ut sig en massa grundlösa påståenden istället för fakta.
Last edited: 22 mars 2013