Fråga: Inte octa till Norden - varför?

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av hackeron, 15 mar 2013.

1. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tycker sj att man inte behöver lte i en mobil. Ofta man laddar ner filmer genom telefonen liksom, hade en s3 lte o tycker inte d va så stor skyllnad plus att det drog batteri som fan

2. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag valde till 4G till min note 2 och visst går det fortare de gånger man har full 4G täckning med de högre bandet, men det är väldigt sällan jag har det och hastigheten som sådan har ofta varit bättre med 3G. Snittet blir nog ungefär samma men meridianen är lägre för 4G eftersom snittet dras upp av de få ställen som ger 80mbit.

I storstan kan jag tänka mig det är annorlunda.

Just nu ca 100m från masten får jag:

39ner 7,8upp och svarstid 256ms på 4G
    5,5ner 1,2upp och svarstid på 85ms på 3G

aftonbladet laddar på:

5-6sek med 4G
    4-5sek med 3G

Okej, nu är jag inte ute efter att smutsa ner 4G, det är absolut framtiden, men du har iaf en förklaring till varför det inte är så självklart val :-*

3. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Så 4g är totalt kasst , tråkigt att höra.. Ja bor ute på landet typ.. ;(

Får väll sälja skiten på blocket och köpa octan senare i höst.. eller nexus5.

4. Spaderess

Spaderess Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Det här beror så oerhört mycket på hur pass länge du har tänkt ha telefonen. Att det idag inte finns särskillt mycket mobila innehållstjänster som kräver LTE beror till stor del på att det inte finns så många kunder med LTE än.

Har du tänkt ha telefonen i 24 månader, vilket jag tror de flesta här tänker så kommer det ha förändrats. Vi ser en snabb tillväxt av mobila innehållstjänster och denna tillväxt lär bara öka. Om två år använder vi mobilerna på ett annat sätt än vi gör idag och sannolikt kommer det tjänster som kräver LTE för att fungera tillfredsställande.

Har du tänkt ha telefonen i mer än ett år så bör du åtminstone fundera över hur ditt mobilanvändande kommer att förändras på sikt. Skall du ha den kortare än så kanske det inte är lika nödvändigt.

/Spaderess

Last edited: 22 mar 2013
    acr gillar detta.
  5. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Personligen brukar jag ha mina mobiler i ca 1 år. Men i år är första gången jag funderar på att inte byta. Är hyfsat nöjd med S3 och inte alls jätteimponerad över hur Samsung har utvecklats på senare tid (tappat massa devs och varit allmänt dryga).
    Tyvärr finns i min mening inte några bra alternativ dock.
    Så, om inte nästa Nexus tar mig med storm så kommer det nog inte bli någon ny mobil i år. Får se efter de första ingående reviewsen ramlar in. Kanske man ändrar sig då.
    Och för att hålla sig OT så är just Octan och batteritiden en avgörande faktor för mig i alla fall.
    Alltså om batteritiden är mycket bättre på S4 jämfört med S3 kan det bli ett köp. Och då vill man ju gärna se vilken som har bäst batteritid av de två SoC:arna också. För mig personligen skiter jag i LTE. Har aldrig haft några hastighetsbekymmer med 3G och har dessutom oftast tillgång till WIFI.

6. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Naturligtvis har prestandan med hårdvaran att göra. Men du kan inte jämföra två olika chip på samma vilkor om de körs med två olika mjukvaror.

Det är busenkelt att slarva bort massor av prestanda med dålig kodning. Android är långt ifrån lika optimerat som Ios. Det säget väl sig självt att man inte kan optimera särskilt väl när man ska stödja femtioelva olika hårdvarukonfigurationer.

Det tål att poängteras ännu en gång: Jag vet inte vilken GPU eller vilket SoC som är vassast. Jag tycker dock att det är en mycket intressant sak att diskutera. Men folk som bara slänger ur sig grundlösa påståenden utan att ha fog för sin sak förstör effektivt diskussionen.

Jag kan naturligtvis ha missat något. Men var har Anandtech sagt att PowerVR SGX 544MP4 är den vassaste kretsen på marknaden? Det enda jag har läst är att Apples produkter med detta chip har högre grafikprestanda än androider, men det är en helt annan sak.

7. acr

acr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Kan du välja vilket band telefonen ska gå på?
    900-bandet kommer ju däremot uppgraderas under året skulle jag tro så att det ger högre hastigheter.

Jag ser det positivt att även om LTE 900Mhz inte ger jättebra hastigheter idag så ger det betydligt bättre täckning än UMTS. Så, jag ökar mina chanser för att få bra täckning för surf genom att kunna nyttja ett tredje nät som har lika bra täckning som GSM-nätet.

Sen, alltid sissodär att dra slutsatser efter ett bredbandstest :)
    Men av de bredbandstester jag sett och gjort så skulle jag säga att generellt sätt är svarstiden mycket lägre på LTE jämfört med UMTS. Ifall man slösurfar spelar det ju ingen större roll ifall man får 10 Mbit/s eller 100 Mbit/s.

256 ms är högt!
    Igår när jag gjorde en BBK på LTE 2600 Mhz fick jag 10 ms.
    Men men :)

Last edited: 22 mar 2013
  8. henke2

henke2 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate7
    Den väljer själv band precis som den väljer 3G H eller H+.

Jag trodde också att 4G nätet skulle ge mig bättre täckning men så verkar det inte vara i praktiken i dagsläget.

Jag drar inga slutsatser av bredbandskollen, det var bara ett exempel som jag gjorde medan jag skrev tråden.(testade nu igen 76ms på 3G och 285ms på 4G) Mina slutsatser består av 2 månaders användande i praktiken efter väldigt lång tids användande av 3G innan.

Jag funderar på att säga upp 4G tills vidare för det är inte värt 80kr extra för mig idag. Det är inte dåligt, men för mitt användande så är det inte bättre än 3G. Hade jag behövt bandbredd på dagtid på jobbet där jag har bra fart i 4G så hade det varit en annan femma, men nu är man liksom upptagen av att jobba under dagarna så har ingen nytta av det.

När ska 900MHz uppgraderas och till vad?

9. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Jag tror du har fel. Det är inte hårdvaran som gör att Android flyter minimalt sämre än iOS. Det är så liten skilland att det är försumbart för de flesta, finns liksom 100 andra grejer som är viktigare i ett operativesystemet.

Kolla bara på WP8 som flyter bättre än iOS med budget-hårdvara och mid-range.

Android är mer krävande och erbjuder mer inställningmöjligheter och konfiguringar. Jag tror du kommer få helt olika poäng om du skulle jämföra en iOS telefon mot en Android mobil med exakt samma hårdvara, Android kommer säkerligen dra mer minne och processer konstant för det är så det är uppbyggt benchmark poäng kommer därför bli sämre.

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Det är ju ungefär vad jag försökt säga hela tiden.

11. Bobby83

Bobby83 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Tyvärr så bidrar du till att diskussionen blir meninglös genom att komma med en massa ignoranta inlägg. Det är tämligen uppenbart att du inte vet ett dugg om vad du pratar om

GLbenchmark och kommande 3DMark har inget med OS:et att göra, det är stresstest för GPUn. Fillrate på ett PowerVR kort blir inte magiskt bättre för att det körs på en iPhone istället för Android.

UI scrollandet har inget med hur kraftfull GPUn är utan mjukvaran. Galaxy Nexus är oftast mjukare än mobiler med kraftfullare GPU på papper. Det betyder inte dock att GPUn på Galaxy Nexus är mer kraftfull pga att den är mjukare i scrollandet. Förstår du skillnaden?

Förövrigt var din Galaxy S hackig pga filsystemet Samsung använde.

12. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    229
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Men om inte mjukvaran spelar in när man kör en benchmark.
    Hur kan man då få olika resultat när man uppdaterar drivrutinerna på ett grafikkort!?! (min tanke förutsätter givetvis att GPUn i en telefon funkar ungefär på samma sätt som en GPU till en dator).
    Är inte direkt insatt i detta. Det är bara en frågeställning och inte ett påstående att "så här är det".
    Å andra sidan så kommer det snart benchmarks som visar hur det ligger till! :cool:

13. Bobby83

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Nu måste vi skilja på mjukvara och mjukvara. När du får nya drivrutiner till ditt grafikkort så blir inte Windows snabbare eller långsammare heller hur? Drivrutiner kan absolut påverka prestandan i en GPU. Men det har ju varken med iOS eller Android att göra egentligen utan med GPU tillverkaren

Om vi tar Qualcomm som ett exempel så släpper dom såkallade "blobs" vilka innehåller senaste drivrutinerna och diverse prestandaförbättringar för deras Adreno serie. Sen kanske Samsung väljer att uppdatera till dom senaste medans HTC skippar att göra det. Därför ser du en skillnad just nu mellan tex HTC One och Galaxy S4, dom kör samma GPU men Samsung versionen har senaste drivrutinerna och är därmed snabbare i GLBenchmark. Dock har det fan inget att göra med vilket av dom som laggar eller inte laggar i UI. Galaxy Nexus är ju smidigare än väldigt många nya mobiler i UI men testa att jämföra ett spel så ser du ju skillnaden

Power VR 5 serien har dock funnits såpass länge att drivrutinerna är mogna. Det skulle vara väldigt svårt för Samsung att komma med "gamla" drivrutiner som får Exynos Octa att slöa jämfört med iOS

tcntad och Tråget gillar detta.
  14. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

GLbenchmark är ett program och alla sådana som körs på en mobil gör det med hjälp av OS:et. Självklart kan då ett bättre OS ge bättre prestanda.

Du säger ju själv att mjuk scroll har med mjukvaran att göra. Eftersom Ios scrollar perfekt trots usel hårdvara och android aldrig gör det vad man än stoppar i så är det ganska lätt att dra slutsatsen att android bränner bort mycket mer prestanda på väg till användaren.

Att jämföra benchmarks mellan dessa plattformar ser jag därför som tämligen meningslöst och intetsägande.

PowerVR kan som sagt fortfarande vara vassare än Adreno. Den saken har jag ingen aning om. Men för att dra den slutsatsen krävs en vettig jämförelse. Att ens uttala sig utifrån det material som finns är inget annat än oseriöst.

Last edited: 23 mar 2013
  15. Bobby83

Mottagna gillanden:
    358

MINA ENHETER

Nej ett "bättre" OS kan inte ge bättre prestanda i ett program. Möjligtvis kan bättre utvecklingsverktyg göra att man skriver bättre program men OS:et i sig bidrar inte till prestandan i ett native kodat program. Speciellt inte när det gäller GLbenchmark då det är endast ett stresstest för att mäta prestanda i Open GL

Än sen om iOS scrollar bättre trots sämre hårdvara? Vad har det med vilken GPU som är mer kraftfull att göra? Det är ett klassiskt "red herring" argument där du leder bort diskussionen från dess ursprungliga poäng.

http://glbenchmark.com/compare.jsp?D1=Onda+fiber_onda978q9&D2=Apple+iPad+2&cols=2

Här har du en kinesisk tablet med SGX544MP2 vs iPad 2 med SGX543MP2. Skillnaden mellan 543 och 544 är att den senare har stöd för DirectX.

Betyder detta att Android är ett "bättre" OS eftersom den presterar bättre i GL?! Men iPad 2 scrollar ju bättre i UI!?

16. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

OS:et påverkar prestandan i alla program. Det finns inga program som har direktkontakt med hårdvaran. Dessa gemensamma resurser fördelas av OS:et och det är en av många saker som kan ske olika effektivt.

Om skillnaden mellan Ipad och Kinaplattan endast är DirectX så är Android ett bättre och effektivare OS i det här sammanhanget, ja.

17. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Bara för att klargöra en sak. Att påstå att ios är bättre optimerat för att det inte laggar är fel, ios laggar inte för att det fryser alla operationer som pågar förutom det nödvändiga så fort du rör skärmen. Det betyder alltså bara att det lägger all kraft på att skyffla pixlar

Skickat från min Xperia S

18. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast det stämmer inte riktigt. Om du scrollar på en hemsida under tiden den renderas så ploppar det upp nya segment samtidigt.

Det är väl rätt självklart att Ios är ett mycket bättre optimerat OS egentligen? Ska man stödja femtioelva hårdvarukonfigurationer som Android så går det inte att optimera särskilt väl.

19. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det är knappast ett axiom att iOS är så j*a optimerat som vissa verkar tro.

På min iPhone 3GS laggar det uppåt SEKUNDEN när man ska visa vissa menyer i inställningar (varje gång). Läser man aftonbladet på ipad mini och på nexus 7 laggar det mer på den förstnämnda...

Sen är nog inte iOS så mycket bättre optimerat mer än att det är simpelt och kan göra mycket mindre (som ett operativsystem).

20. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

3GS är dock 4 år gammal. Om man jämför den med HTC Hero så är jag rätt säker på att Heron är betydligt slöare.