Problem: Inte tillräcklig med minne?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Pitzi123, 30 aug 2012.

  1. Pitzi123

    Pitzi123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag får felmeddelande om att jag inte har tillräckligt med minne för att uppdatera appar? tycker det verkar lite mystiskt eftersom jag har 55 mb kvar på telefonen och drygt 3 gb kvar på mitt minneskort.

    Någon som har tips på optimering eller annat?

    TACK!
     
  2. androidi

    androidi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung Galaxy A53

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy A53
    Jag har råkat ut för det också.
    Sökte på nätet men hittade ingen bra lösning.
    Om jag avinstallerar och installera appen så fungerar det utan problem.
     
  3. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Försök frigöra minne genom att flytta över alla eller så många som möjligt till minneskortet. Men det kanske du redan har gjort? Jag har nästan alla appar på minneskortet och har ca 180 mb ledigt på det interna minnet. Vet ej hur många appar jag har inlagt men det är en hel del och jag har aldrig haft problem med minnet någonsin. Kan hända att du har dubbelt så många appar installerade?

    Skickat från Sony Xperia S (ICS 4.0.4)
     
  4. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem.
    Har rootat och lagt in alla appar som inte ska startas snabbt på minneskortet och har då 74mb ledigt på telen, men kan ändå inte uppdatera appar större än 5mb.
    Har massa appar som ligger på hög nu för uppdatering.
     
  5. Zee

    Zee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Ni behöver ha minst 100 MB ledigt annars laddar launchern om i tid och otid samt ovan nämda problem.

    Jag har provat app2sd, link2sd osv. Alla lösningar suger. Bara att inse att nallen har för lite appminne...

    Sent from my LT18i using Tapatalk
     
  6. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Har samma problem på min ARC... flyttat allt jag kunnat till minneskortet...

    tröttsamt när detta händer... samt launchern laggar när det är under 100mb minne.. :S
     
  7. Magnum442

    Magnum442 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z
    Platta:
    Sony Xperia Z2
    Det första man ska göra är givetvis att, som nämnts, flytta appar till minneskortet när så är möjligt.

    Det finns dock ytterligare ett sätt att frigöra minne... för oss som sitter med icke-rootade telefoner. Om du installerat uppdateringar till Sony/SE förinstallerade appar, och du inte använder dessa appar, avinstallera då uppdateringarna. Har man rootat, är det ju bara att ta bort dessa appar.
    Anledningen är att du annars kommer att ha kvar både originalet i minnet plus en uppdaterad version, dvs. dessa appar tar i regel upp minst dubbelt så mycket utrymme som från början, efter uppdatering.
    Detta gäller i alla fall om man kör GB... är osäker på hur det fungerar i ICS.
     
  8. mrbeach

    mrbeach Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem med min.
    När google map skulle uppdateras, tömde cach på allt utan framgång och den var bara på ca. 6 mb och det fanns ca 130 mb ledigt på telefonminnet.
    Lösning som funkade för mig var att jag avinstallerade ett par småappar sen gick det som det skulle + att det funkade att installera om dom jag tagit bort + flera nya som var betydligt större!!
     
  9. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Ingen som sitter på en lista vad man kan ta bort helt eller flytta till minneskortet och vad man absolut inte får röra.
    Eller vad alla saker betyder som det är förkortningar på.
    Har root
     
  10. Moggym

    Moggym Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Verkar väldigt slumpmässigt då jag kan updatera en app som är på 25MB utan problem och så blir det slut på lagringsutrymme när jag ska uppdatera en liten app.

    Blev t.ex såhär nu när jag skulle uppdatera till Swiftkey 3.0.2.

    Känner att det blev såhär efter 587-updaten men inte helt säker på det.
     
  11. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det här verkar vara tråden för mitt ärende. Det gäller min Sony Ericsson Xperia Arc (LT15i), som blir så fenomenalt full. Jag tar bort och tar bort grejer, flyttar till SD-kort när så är möjligt, men slickar ändå hela tiden att ha det fullt. Det känns som att apparna bara sväller i storlek hela tiden.

    Jag tycker verkligen inte att jag hart mycket installerat. Nu signalerar telefonen att jag använder 348 Mb av det interna lagringsutrymmet, och att där finns blott 28 Mb ledigt. Två appar ligger för uppdatering, men får inte plats. Det rör dels "Google Maps Street View", och dels "tvmatchen"."TextTV" behövde också uppdateras, men den var så liten, så den fick jag plats med.

    Nu har jag satt mig och gått igenom vad fasen jag har på luren i form av sådant som tar någorlunda med utrymme. Så här blev utfallet:

    * Twitter: 41,87 Mb, varav 37,29 är data. Appen ligger på telefonen.

    * Facebook: 27,51 Mb, varav 9,16 Mb är data. Ligger på telefonen.

    * Maps: 24,80 Mb, varav 12,02 Mb är data. Ligger på telefonen.

    * Office Suite: 19,75 Mb, varav 52 kb är data. Ligger på telefonen.

    * Adobe Flash Player 1.1: 12,85 Mb, varav ingenting är data. Ligger på telefonen.

    * YouTube: 10,15 Mb, varav 48 kb är data. Ligger på telefonen.

    * Swiftkey 3: 9,00 Mb, varav 56 kb är data. Ligger på telefonen.

    * Opera Mobile: 7,64 Mb, varav 7,30 Mb är data. Ligger på SD-kortet.

    * Go SMS Pro: 7,27 Mb, varav 416 kb är data. Ligger på SD-kortet.

    * Google Reader: 6,77 Mb, varav 3,41 Mb är data. Ligger på telefonen.

    * Swedbank: 4,47 Mb, varav 28 kb är data. Ligger på telefonen.

    * Ruzzle: 3,91 Mb, varav 76 kb är data. Liggger på SD-kortet.

    * NQ Android Booster: 3,88 Mb, varav 336 kb är data. Ligger på telefonen.

    Det av detta som ligger på telefonen utgör alltså sammanlagt blott 161,05 Mb, men telefonen säger som sagt att jag använder hela 348 Mb, det vill säga mer än det dubbla. Jag har förstås fler appar, som tar mindre utrymme än så här i anspråk, och där finns ju naturligtvis en del systemgrejer, men kan verkligen det utgöra mer än dubbelt så mycket?

    Kan man se/utforska detta på något smidigt sätt? Någon filhanteringsapp som rekommenderas för ändamålet?

    Sen undrar jag också. En del appar använder ju enorma mängder data. På telefonen är det främst Twitter, Facebook och Maps. Vad händer om man rensar all data? Hur snabbt går det för apparna att åter bygga upp sig till samma size?

    Ett jäkla elände är det. Det blir ju inte lättare av att många av de stora telefonlagrade apparna är systemappar som inte hur som helst går att ta väck.

    Och nej, att roota den är inte ett alternativ.
     
  12. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Ja, det är ett j-a skit. Enda egentliga alternativet till root är att köpa en ny tfn. Du kan ju se nedan vad jag har gjort... :-)

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  13. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Mjo, naturligtvis är det så, men det kommer jag med all sannolikhet inte att göra förrän mitt abonnemang medger det, vilket innebär någon gång framåt februari-mars, sisådär.

    Tills dess är jag fortfarande nyfiken på främst följande...

    * Hur utforskar jag enklast vad som gömmer sig i mitt internminne?

    * Hur kan man förvänta sig att appar med stor mängd data - hur sjukt är det inte att inte åtminstone appens data lagras på SD-kortet?! - kommer att bete sig ifall man rensar dem? Kommer de omgående att bygga upp sig till samma storlek igen?
     
  14. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det beror väl på appen ifråga, men min erfarenhet är i alla fall att det går väldigt fort att fylla på med appens data igen. :-(

    Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
     
  15. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    En sak jag kan tipsa om är de appar som är förinstallerade på mobilen. När dom väl uppdateras så blir det två kopior av appen där ena kopian förblir icke uppdaterad samt en kopia som då laddas hem och som är den app som används. I det här fallet så bör man helst inte uppdatera appen, om man nu inte har root.

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
     
  16. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag rensade Maps och Office Suite på data samt avinstallerade gjorda uppdateringar, och det frigjorde en massa utryme. Inte så att jag har gott om utrymme, men i alla fall så att jag nu ändå klarar mig hjälpligt.
     
  17. Sulan_73

    Sulan_73 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det är nackdelen ,med dessa telefoner, utrymmet interna minnet ..Har en arbetskollega som är inbiten appel användare som sa till mig " köp iphone så har du upp till 64 gb att använda till appar " ,men jag sa att jag vill inte köpa en dyr telefon för sådana ändamål .
     
  18. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Fast dagens Androidtelefoner har ju fullt tillräckligt med utrymme, om vi undantar riktiga budgetmodeller. Någon iPhone blir det aldrig.