Problem: Internet fungerar inte

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av tbp, 22 feb 2015.

  1. tbp

    tbp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min Z1c från service idag då hörlurskontakten bytts ut och telefonen verkar inte vilja ansluta till internet. Har fortfarande, efter över 12 timmar, flera omstartningar och lite felsökning inte hittat problemet. Att ringa och SMS:a funkar perfekt och Wi-Fi fungerar, men varken 4G, 3G eller 2G funkar. Mobildatatrafik är aktiverat, jag har bara använt 37 % av min dataförbrukning för den här månaden och jag har inte någon gräns som hindrar. Wi-Fi är avslagen. Flygplansläge är inte på :)

    Vad ska man kolla mer? Roaming är avstängd och jag har inte tittat in på åtkomstpunktsnamn, kan det finnas något att hämta där (har tele2, såg att telia har en guide för det här, där punkt 9 (?) var just åtkomstpunktsnamnet: https://www.telia.se/privat/support...xperia-z1-compact&section=felsok&problem=1095).

    Kan de ha sabbat den här delen under servicen? :(
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Kan du ringa via 3G men inte får datatrafik att fungera via 3G så är det inget hårdvarufel (eftersom bägge de funktionerna använder samma hårdvara). Det måste då alltså vara inställningsfel och APN (åtkomstpunkt) är väl ganska troligt (men frågan är varför det skulle blivit ändrat)..
     
  3. tbp

    tbp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej, tack för svaret! Telefonen byter ju ganska snabbt över till 4g-nätet så jag är inte säker på att mina samtal hinner gå via 3g-nätet men det kanske inte spelar så stor roll? Ska man kontakta sin operatör för att veta vad man ska skriva in som APN eller går det att kolla upp (jag har tele2)?
     
  4. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    De flesta operatörer brukar ha en tjänst där man kan få inställningarna skickade som SMS. Men sen brukar ju de flesta mobiler idag ha inlagt vad som gäller för olika operatörer, men vet inte riktigt hur man initierar en "omkonfigurering".
     
  5. tbp

    tbp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar, men upptäckte faktiskt att jag bara inte hade hämtat inställningar för internet och att det var det som gjorde det =S så nu funkar det bra! :)