Internet/MMS spontandog, vägrar nu fungera.

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Kozelek, 19 jun 2011.

  1. Kozelek

    Kozelek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tänkte kolla här om det är någon som känner igen detta och kanske sitter inne med lite insikt i vad problemet kan bero på.

    Detta har hänt:

    * Tre dagar sedan la jag och min fru oss för att sova. Strax innan surfade min fru lite på sin mobil (det är hennes Galaxy), kollade facebook etc. Allting fungerade fint kort sagt. På morgonen efter skulle hon kolla något på nätet och då fungerade inte internet på telefonen (inte heller MMS). Telefonen har inte tagit några smällar eller liknande. Fungerade på kvällen, lades på bordet bredvid sängen, och nästa morgon var internet dött.

    * Jag rotade runt i APN-inställningarna och allt verkade stämma. Testade att ta bort hennes APN och lägga till en ny med samma info som på min telefon (Desire) då vi kör Tele2 och samma abonnemang båda två (Kompis Pott). Funkade ändå inte. Ringde Tele2 och knappade in att få inställningar skickade till mig, men inget hände. Ringde Tele2 och pratade med operatör och fick reda på att Galaxyn inte stöddes av deras automatiska service. Jag fick dock ny APN av henne. Har dubbel- och trippelkollat att alla inställningar stämmer (och inga felstavningar heller). Hon bad mig starta om telefonen efter detta och hon skulle även resetta något på serversidan för säkerhets skull. Detta hjälpte dock inte, problemet kvarstod.

    * Funderade på om det var något fel i hennes surfapp (Miren), så testade andra appar som behövde nätuppkoppling (Prisjakt, TV.nu, Android Market, stock browser etc), men samtliga gav mig ett "network missing" eller liknande felmeddelanden.

    * Testade att sätta hennes SIM-kort i min Desire, allt fungerade som det skulle. APN borde alltså fungera som den ska på kortet.

    * Funderade på om det var något hårdvarustrul med att kunna skicka/ta emot signaler, så testade att köra telefonen via Wi-Fi och det fungerade fint. Bytte tillbaka till vanliga mobiluppkopplingen och problemet kvarstod.

    * I det läget körde telefonen 2.2, så testade att uppgradera interna programvaran via Kies. Nu kör den 2.3.3 men detta löste inte problemet.

    Någon som kan komma på något jag kan prova för att lösa problemet, eller är det bara att gå tillbaka med telefonen till affären? Själv kan jag inte komma på något mer att testa, men å andra sidan är jag inte superhaj på mobiltelefoner och hur de fungerar.

    All hjälp/input tas tacksamt emot.

    Mvh // Kozelek
     
  2. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Har en fråga som är lite relaterad, varför jag lånar denna tråd.

    En kollega har en SGS där varken internet eller MMS funkar heller. Jag har dubbelkollat APN-inställningarna som är korrekta. Det vanligaste problemet brukar vara att alternativet "använd paketdata" inte är ibockat under inställningarna för mobila nätverk. Problemet för min kollega är att detta alternativ inte finns över huvud taget.

    Jag har själv haft en SGS och har nu en SGS2 där inställningarna ser identiska ut.

    Alltså, i kollegans telefon saknas alternativet i inställningarna att aktivera mobilt datanätverk.

    Om han går in på följande meny: inställningar --> trådlöst och nätverk --> mobila nätverk så kommer följande alternativ upp:

    Dataroaming
    Åtkomstpunktnamn (där allt är korrekt ifyllt)
    Nätläge
    Nätverksoperatörer

    Någon som har någon aning hur alternativet "använd paketdata" kommer fram?
     
  3. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Det hela låter riktigt märkligt men testa fabriksåterställa, brukar lösa dom flesta problem.
     
  4. maffka

    maffka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Fick du det att funka?
     
  5. amullo

    amullo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem med både min och frugans telefoner, båda är nya Galaxy S2, båda med tele2 abbonemang.

    Min spontandör ibland och generellt så händer det när telefonen legat i viloläge en längre period. Min problemlösning har varit att starta om telefonen med 5 min vilotid avslagen med uttaget batteri, vilket verkar få datatrafiken att hoppa igång.

    Mina APN inställningar och datatrafik fungerar perfekt både före och efter, men ibland så bara vägrar telefonen skicka eller ta emot trafik helt enkelt.

    Funderar på om det är Tele2, för vi hade liknande problem med våra Sony Ericsson. Jag hade en x10 Mini Pro och tjejen en X8 och det var samma med dem!

    Så i detta fall är det nog tele2, inte samsungen som har lite problem är min gissning.

    Felanmäl alltid detta till tele2
     
  6. Racergenius

    Racergenius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det händer nån gång i månaden på min Galaxy S också, och jag kör Telia. Det som alltid löser problemet för mig är att starta om telefonen.
     
  7. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Vart så nu på min, fan den funkar inte alls. Har väntat hela dagen på att den ska fungera. Funkade igår!? Tele2 vet inte vad problemet är heller. vad fan gör man liksom?!
     
  8. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hänt mig med på tele2... petar i mitt telenor-sim ist och allt är frid och fröjd..