Internet och Heron

Diskussion i 'Hero' startad av Roq, 28 mar 2010.

  1. Roq

    Roq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tjena

    Jag börjar tröttna på internethastigheten i Heron nu. Jag har Telenors Fri Mobilsurf Turbo som ska vara upp till 6 mbit.

    Ibland kommer jag upp i hastigheter mellan 2 och 3 mbit vilket jag är nöjd med men vid andra tillfällen som kan vara på samma plats är det som att maxgränsen för bandbredden är satt till kring 100 kbit. Jag har snackat med Telenotsupporten men de verkar ju inte bry sig.

    Jag har tagit bort portnummer i APN:n.
    Jag har bara internet.telenor.se APN:n och har tagit bort services.teleenor.se.
    Jag har testat med och utan dataroaming (vad är det för övrigt? står att det kan kosta pengar ju men har inte riktigt klarhet).

    Det enda som fungerar verkar vara en omstart.

    Hoppas det finns något svar annars hoppas jag att det löses med 2,1 uppdateringen.
     
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    tror inte du ska skylla på Hero´n här. Har inga som helst problem hastigheter med Tre, och det är samma nät.

    Roaming är när du lånar andra operatörers nät, t.ex utomlands
     
  3. Degauss

    Degauss Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Jag brukar ligger mellan 2-3mbit med min Hero och Telenors fir surf turbo. Detta är mitt i Stockholm. Har också samma inställningar som du beskriver.

    Har någon sett hastigheter högre än 3.5mbit med Hero?
     
  4. dampen

    dampen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Telia Turbo 3g i Torsby Värmland.
    Runt 5 mbit ner och 1 upp så jag är nöjd :)
     
  5. Lucke

    Lucke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    395
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    det står upp till 6mb för att det är max 6mb, det betyder inte att det kommer vara 6mb hela tiden utan detta är teoretiska hastigheter som är testade i labb och inte ute på riktigt. Tele2, 3 och alla andra leverantörer har fått böter och andra saker för att hastigheten knappt är nåbar och det är nu förbjudet att göra reklam om 3G och dess hastigheter eftersom den hastighet dom säger sig kunna erbjuda kan du endast få under "optimala" förhållanden (dvs, inge oväder, störningar från mobiler, microvågsugnar, trådlösa nätverk osv osv osv) så att ha ca 1-2 mb är inte ovanligt

    lite om det hela från "PC för alla":
    http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.228205/vi-fokuserar-pa-annat-an-hastigheten
     
    Last edited: 28 mar 2010
  6. Roq

    Roq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.

    Jag förstår ju att nästan ingen kommer upp i 6 mbit, jag är nöjd med 2-3 mbit. Problemet är ju istället att mobilen ibland tycker det är kul att lägga sig på 100 kbit. Förmodar att det är att jag tappar kontakten med 3g och/eller hspa (eller vad det heter) men det är skumt då jag bor väldigt nära en 3g-mast.

    Aja, får väl leva med det å se om det händer någonting med Eclairg. Vi håller tummarna för fredag eller?
     
  7. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Du är förmodligen inte själv på den basstationen, är det många på just den basen så droppar hastigheten.
     
  8. kosmiq

    kosmiq Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Precis som de andra har sagt. Din hastighet är mer beroende av nätet än telefonen. Många användare på samma mast innebär lägre hastighet då alla som surfar på samma delar på hastigheten.