1. Just nu får du 3 månader till halva priset & 50GB extra surf när du beställer ett mobilabonnemang hos Fello! Testa Årets Mobiloperatör du med! Surfa in på fello.se
    Stäng notis
  2. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  3. Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis

Internetanslutningen försvinner vid samtal

Diskussion i 'Allmänt' startad av exit1, 17 apr 2013.

1. exit1

exit1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har ett frustrerande problem.
    När jag får ett samtal tappar min i9305n (Galaxy S3 4G telenor) anslutningen till internet ibland, trots god täckning. Det är ganska frustrerande då man ju ofta vill surfa medan man talar i handsfreen. Jag har förstått att andra inte har det så, och därför börjar jag misstänka att allt inte står rätt till.

Jag har flashat en orginal-rom till i9305n som uppdateras av en annan operatör, men med samma frekvensband. Modemet har samma versionsnummer som telenors rom. Fina siffror på speedtests utan samtal.

Oftast tar det några sekunder in i samtalet, sedan får den svårt att behålla 4G-anslutningen och växlar ner till 3G eller - om man har otur vilket man har ofta - tappar dataanslutningen helt. Den växlar aldrig upp igen oavsett vad man gör med den, förutom om man avslutar samtalet och sedan ringer upp igen.

Jag bor mitt i staden på en hög punkt med flera master omkring, och inga träd/andra byggnader som skymmer.

Vad kan egentligen ligga bakom ett sådant beteende?

2. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är helt enkelt nätet som verkar bråka men det krävs en förklaring till hur det fungerar.

I LTE (4G) så har man inte möjlighet att ringa samtal (om man inte kör Voice over LTE vill säga, vet dock inte hur det ser ut hos telenor) då det är ett rent datanät.

När man får ett samtal eller ringer ett samtal och ligger i LTE (4G) täckning så sker vad som kallas en CS fallback. Detta innebär att man nergraderas till en GSM (2G) eller WCDMA (3G) cell som finns i närheten av där du är för att samtalet ska gå igenom. Ibland så blir det ett problem med flytten av datauppkopplingen beroende på hur operatören har konfigurerat nätet och därmed så kan man tappa data anslutningen till man lägger på samtalet.

exit1 gillar detta.
  3. exit1

exit1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ah, då förstår jag. Tack så mycket!
    Det kan alltså inte ligga på min sida, så att min telefon inte hanterar fallbacken korrekt?

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tror inte det då Samsung Galaxy S3 LTE är en av de bättre telefonerna vi kör med i labbet. Gamla SGS2 LTE var katastrofalt dålig.

exit1 gillar detta.